Gazelle herenfiets van de kaasboer

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
btn1965

Re: Gazelle herenfiets van de kaasboer

Bericht door btn1965 »

Het zadel is erg verroest en er zit niks anders op om het te demonteren. Had geen idee dat er zoveel onderdelen in dit zadel zitten. Het merk is mij niet bekend...iemand?
Bijlagen
zadel2 uitelkaar.jpeg
zadel2 uitelkaar.jpeg (93.44 KiB) 5644 keer bekeken
zadel uitelkaar.jpeg
zadel uitelkaar.jpeg (81.46 KiB) 5644 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

De wielen zijn bijna klaar. Op 2 dingen na is het gelukt de velgen opnieuw te spaken (dank @theo) en wachten is op de conus van het voorwiel as. Deze wordt door @maartenb nagekeken en eventueel opnieuw bewerkt op de draaibank.. Maar het begin van het monteren is begonnen.
Bijlagen
wielen.jpeg
wielen.jpeg (62.64 KiB) 5644 keer bekeken
Waarom stilstaan
Stakkes

Bericht door Stakkes »

het lijkt me een mooie fiets maar met het zadel kan ik je niet helpen. was dit moeilijk om uiteen te halen? ik heb ook nog een zadel dat ik zou moeten restaureren maar ik heb nog geen tijd gehad omdat ik nu examens hebt. ga je het origenele zadelbedekking terug gebruiken of ga je dit vernieuwen?

Vriendelijke groeten,
Stakkes
btn1965

Bericht door btn1965 »

Stakkes schreef:het lijkt me een mooie fiets maar met het zadel kan ik je niet helpen. was dit moeilijk om uiteen te halen? ik heb ook nog een zadel dat ik zou moeten restaureren maar ik heb nog geen tijd gehad omdat ik nu examens hebt. ga je het origenele zadelbedekking terug gebruiken of ga je dit vernieuwen?

Vriendelijke groeten,
Stakkes
@stakkes, nee helemaal niet moeilijk. Na het ontroesten en schoonmaak raad ik aan om eerst alles weer in elkaar tezetten. Dan alles uit elkaar op een plank leggen en kan het gronden beginnen, en daarna lakken. Het boven dek is op één scheurtje na helemaal goed. Niks aan doen hoort bij de leeftijd.
Waarom stilstaan
Stakkes

Bericht door Stakkes »

mijn zadel is helemaal gescheurd en een beetje rot denk ik zelfs. hoe doe je die klinknagels opnieuw? of heeft jouw zadel dit niet?

groeten
Stakkes
btn1965

Bericht door btn1965 »

Stakkes schreef:mijn zadel is helemaal gescheurd en een beetje rot denk ik zelfs. hoe doe je die klinknagels opnieuw? of heeft jouw zadel dit niet?

groeten
Stakkes
Het zadel bed is gelukkig bijna helemaal heel, en ik laat de klinknagels gewoon onaangetast. Op het zadelframe zitten ook een paar klinknagels ook die laat ik zitten.

groet
Frank
Waarom stilstaan
Stakkes

Bericht door Stakkes »

hoe ontroest jij de onderdelen? ik heb just mijn zadelbed eraf gehaald en alles zag er nog redelijk uit buiten 1 veer die op het einde is afgebroken. hoe maak ik deze terug goed of kan ik deze nog nieuw kopen?

alvast bedankt voor de vele tips.

Stakkes
btn1965

Bericht door btn1965 »

Update: Het is gelukt de oude verlichting snoer te verwijderen. Moest wel de buis een stukje in korte om zodoende grip te krijgen op de snoer. Vervolgens de buis verhit zodat deze langzaam los liet....
Bijlagen
eindelijk los...
eindelijk los...
image.jpeg (58.84 KiB) 5520 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Update: De montage is in volle gang, voor het eerst heeft de ketting weer rondjes gemaakt. Het ratelen van de SA naaf geeft voldoening van de uren van montage. :)
Bijlagen
foto3.jpg
foto3.jpg (31.31 KiB) 5469 keer bekeken
Het voorwiel is opnieuw gespaakt...
Het voorwiel is opnieuw gespaakt...
foto1.jpg (34.96 KiB) 5469 keer bekeken
Begin van de opbouw
Begin van de opbouw
foto2.jpg (34.46 KiB) 5469 keer bekeken
Waarom stilstaan
btn1965

Bericht door btn1965 »

Klaar, de Gazelle No1 uit 1952 is weer op de weg, ik heb er een originele PTT tas opgezet. Nu kan ik de fiets echt leren kennen, en natuurlijk genieten van de fiets.

Mooi project, veel geleerd, en op naar de volgende uitdaging (Gazelle Sport A uit 1966). Oja de foto van het eind resultaat.

Bedankt forum voor alle kennis/foto's en adviezen.
Bijlagen
Gazelle No1 uit 1952
Gazelle No1 uit 1952
Klaar.jpeg (64.22 KiB) 5397 keer bekeken
Waarom stilstaan
Plaats reactie