restauratie van een Clément safety
-
- Berichten: 2629
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
restauratie van een Clément safety
Beste groep,
Om nog eens wat bij te dragen aan de vroege zijde van het rijwiel-hobby spectrum wil ik mijn Clément safety en de restauratie daarvan voorstellen.
Toen ik de fiets kocht ,sommige onder u zullen hem herkennen was deze ernstig vernikkeld en zwart gelakt.
Daarnaast klopte er het een en ander niet. Houten handvatten,
een te dik stuur opgebouwd met buis. Een zadel uit de 20e eeuw
geen spatborden meer en tal van kleine zaken die niet origineel konden zijn.
Waarom koop je zo iets zou je je kunnen afvragen?
Belangrijkste argument voor mij was en is de slanke bouw en
het vroege model. Zo is bijvoorbeeld de ''Thomson achtige'' trapas nog niet voorzien van linkse draad en contramoer maar
is de draad rechts en wordt de conus gefixeerd door een schroefje door de crank.
Bijkomend argument voor aanschaf is dat ik graag restaureer en ook lol heb in het namaken van onderdelen.
De aandrijflijn echter ,tandwielen en ketting zijn bij deze fiets prima in orde en dat is wel prettig omdat het namaken/vinden van een ketting vervelend of duur is en achtertandwielen vaak op een onlosmakelijke wijze bevestigd zitten op de naaf.
Belangrijk deel van de restauratie was het ongedaan maken van al het overvloedige nikkel.
Uit een catalogus was me al duidelijk wat wel en wat niet vernikkeld was maar daarmee heb je het nog niet weg.
Ik ben zelf aan het slijpen geweest op bepaalde onderdelen maar een groot del heb ik ook weg gebracht naar aan galvanisch bedrijf. Zij hebben het voor mij ontnikkeld .
Het heeft bij hun wel een week of twee in de baden gelegen. Een langzaam proces waarbij het ijzer/staal behouden is.
Al voor het ontnikkelen was mij duidelijk dat de vorige restaurateur de originele vormen hier en daar had aangepast.
Met name de cranks waren erg ''uitgehold'' en afgerond geraakt.
Ik heb de cranks opgelast en bij geslepen net zo lang tot ik weer scherpe strakke vormen over hield.
Naast het nikkel was het frame ook zwaar geplamuurd en zwart gelakt. Ik heb dat alles er weer afgehaald en
met de nodige roestbevordering terug gebracht naar een acceptabele -zo uit het kanaal geviste -staat.
De fiets is nog lang niet klaar maar ik zie al wel het de vormen terug komen.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met spaken.
Voor zaten te dunne gerolde spaken en achter RVS spaken met M3 schroefdraad.
Beide moesten dus noodzakelijk vervangen worden.
Ik heb ik het verleden al eens spaken geklopt maar was nooit tevreden over het kloppen van de koppen en de houvast die mijn zelfgemaakte klem had op de spaak.
Inmiddels heb ik voor me zelf uitgedokterd dat je spaken niet
1 op 1 in de bankschroef moet klemmen maar dat je via een verlengde kleminrichting dient vast te klemmen.
Met verlengde klemming bedoel ik dat de spaak dicht bij het scharnierpunt (twee M10 bouten in dit geval) van de klem wordt vastgeklemd en dat de bankschroef op grotere afstand haar werk doet. Je krijgt hierdoor een tot 5-10 x grotere klemkracht op de spaak. zie foto voor de oude en de nieuwe klem-situatie
Door dat de spaak blijft zitten bij het hameren kun je een veel nettere en duidelijkere kop produceren. Ik klop de kop overigens wel na met een hardere gesloten bedding om een beter resultaat te krijgen. En ik heb ook een holle drijver die de kop een bol uiterlijk geeft.
Daarnaast heb ik een liniaal voorzien van een plaatje met spaakgat. ik leg iedere spaak na het koppen in deze liniaal om totale lengte en schroefdraadlengte te kunnen aftekenen.
Doe je dit voor het koppen dan krijg je spaken van verschillende lengte en dat is voor wielen met direct-spaken (schroedraad in de naaf koppen in de velg) niet wenselijk.
De marges zijn klein en ik heb ook een hele serie spaken moeten weg gooien omdat je de schroefdraad bleef zien na het opbouwen van het wiel.
Rem, zadel en spatborden gaan nog gemaakt worden.
De lagers heb ik inmiddels goed behandeld.
De trapas was perfect en het achterwiel was ook redelijk.
Daar heb ik een zijde uitgeslepen en voorzien van een grotere maat kogels. Voor heb ik de conussen enigszins bijgewerkt en nieuwe kwarts kogels geplaatst.
De pedalen waren redelijk gaar en om die weer netjes te laten lopen heb ik een frame moeten bouwen om de cups vast te kunnen houden.
Inmiddels lopen de pedalen als een zonnetje en wat ik kan waarderen is dat het bal pedals zijn . Hoe vaak zie je geen glijlagers toegepast bij dit soort fietsen.
Nu nog een foto van het voorlopige totaalbeeld
Het stuur is een volstuur rond 15 mm staf zo als het hoort en de hoornen handvatten had ik nog liggen (je moet ook eens mazzel hebben)
Er is nog wat werk maar komend weekend komen de witte rond 18mm banden deze kant op en dan zou ik na montage (en een zadel) eens een stukje kunnen fietsen!!
Wordt vervolgd
Om nog eens wat bij te dragen aan de vroege zijde van het rijwiel-hobby spectrum wil ik mijn Clément safety en de restauratie daarvan voorstellen.
Toen ik de fiets kocht ,sommige onder u zullen hem herkennen was deze ernstig vernikkeld en zwart gelakt.
Daarnaast klopte er het een en ander niet. Houten handvatten,
een te dik stuur opgebouwd met buis. Een zadel uit de 20e eeuw
geen spatborden meer en tal van kleine zaken die niet origineel konden zijn.
Waarom koop je zo iets zou je je kunnen afvragen?
Belangrijkste argument voor mij was en is de slanke bouw en
het vroege model. Zo is bijvoorbeeld de ''Thomson achtige'' trapas nog niet voorzien van linkse draad en contramoer maar
is de draad rechts en wordt de conus gefixeerd door een schroefje door de crank.
Bijkomend argument voor aanschaf is dat ik graag restaureer en ook lol heb in het namaken van onderdelen.
De aandrijflijn echter ,tandwielen en ketting zijn bij deze fiets prima in orde en dat is wel prettig omdat het namaken/vinden van een ketting vervelend of duur is en achtertandwielen vaak op een onlosmakelijke wijze bevestigd zitten op de naaf.
Belangrijk deel van de restauratie was het ongedaan maken van al het overvloedige nikkel.
Uit een catalogus was me al duidelijk wat wel en wat niet vernikkeld was maar daarmee heb je het nog niet weg.
Ik ben zelf aan het slijpen geweest op bepaalde onderdelen maar een groot del heb ik ook weg gebracht naar aan galvanisch bedrijf. Zij hebben het voor mij ontnikkeld .
Het heeft bij hun wel een week of twee in de baden gelegen. Een langzaam proces waarbij het ijzer/staal behouden is.
Al voor het ontnikkelen was mij duidelijk dat de vorige restaurateur de originele vormen hier en daar had aangepast.
Met name de cranks waren erg ''uitgehold'' en afgerond geraakt.
Ik heb de cranks opgelast en bij geslepen net zo lang tot ik weer scherpe strakke vormen over hield.
Naast het nikkel was het frame ook zwaar geplamuurd en zwart gelakt. Ik heb dat alles er weer afgehaald en
met de nodige roestbevordering terug gebracht naar een acceptabele -zo uit het kanaal geviste -staat.
De fiets is nog lang niet klaar maar ik zie al wel het de vormen terug komen.
Afgelopen weken ben ik bezig geweest met spaken.
Voor zaten te dunne gerolde spaken en achter RVS spaken met M3 schroefdraad.
Beide moesten dus noodzakelijk vervangen worden.
Ik heb ik het verleden al eens spaken geklopt maar was nooit tevreden over het kloppen van de koppen en de houvast die mijn zelfgemaakte klem had op de spaak.
Inmiddels heb ik voor me zelf uitgedokterd dat je spaken niet
1 op 1 in de bankschroef moet klemmen maar dat je via een verlengde kleminrichting dient vast te klemmen.
Met verlengde klemming bedoel ik dat de spaak dicht bij het scharnierpunt (twee M10 bouten in dit geval) van de klem wordt vastgeklemd en dat de bankschroef op grotere afstand haar werk doet. Je krijgt hierdoor een tot 5-10 x grotere klemkracht op de spaak. zie foto voor de oude en de nieuwe klem-situatie
Door dat de spaak blijft zitten bij het hameren kun je een veel nettere en duidelijkere kop produceren. Ik klop de kop overigens wel na met een hardere gesloten bedding om een beter resultaat te krijgen. En ik heb ook een holle drijver die de kop een bol uiterlijk geeft.
Daarnaast heb ik een liniaal voorzien van een plaatje met spaakgat. ik leg iedere spaak na het koppen in deze liniaal om totale lengte en schroefdraadlengte te kunnen aftekenen.
Doe je dit voor het koppen dan krijg je spaken van verschillende lengte en dat is voor wielen met direct-spaken (schroedraad in de naaf koppen in de velg) niet wenselijk.
De marges zijn klein en ik heb ook een hele serie spaken moeten weg gooien omdat je de schroefdraad bleef zien na het opbouwen van het wiel.
Rem, zadel en spatborden gaan nog gemaakt worden.
De lagers heb ik inmiddels goed behandeld.
De trapas was perfect en het achterwiel was ook redelijk.
Daar heb ik een zijde uitgeslepen en voorzien van een grotere maat kogels. Voor heb ik de conussen enigszins bijgewerkt en nieuwe kwarts kogels geplaatst.
De pedalen waren redelijk gaar en om die weer netjes te laten lopen heb ik een frame moeten bouwen om de cups vast te kunnen houden.
Inmiddels lopen de pedalen als een zonnetje en wat ik kan waarderen is dat het bal pedals zijn . Hoe vaak zie je geen glijlagers toegepast bij dit soort fietsen.
Nu nog een foto van het voorlopige totaalbeeld
Het stuur is een volstuur rond 15 mm staf zo als het hoort en de hoornen handvatten had ik nog liggen (je moet ook eens mazzel hebben)
Er is nog wat werk maar komend weekend komen de witte rond 18mm banden deze kant op en dan zou ik na montage (en een zadel) eens een stukje kunnen fietsen!!
Wordt vervolgd
Re: restauratie van een Clément safety
Maarten ,een genoegen om te zien,
goede stuf voor een purist .
groet Jan
goede stuf voor een purist .
groet Jan
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: restauratie van een Clément safety
Nou nou Maarten, je hebt niet stilgezeten zeg. Ontzettend leuk om te volgen.
Jouw niveau is voor de meesten van ons niet te halen maar inspireerd wel om nog beter je best te doen. Als ik naast mijn geprutst aan de Triumph Bonneville nog wat tijd over heb wil ik weer eens aan de zwarte racer beginnen. De tandem staat ook al weer 3/4 jaar stil. Maar ik blijf het forum volgen met plezier. Vooral dit soort verslagen hebben mijn speciale belangstelling. Keep up The Good Work Old Chap...
See You soon. (ik zal de brander even opsturen die licht al weer een tijd op mijn bureau stof te vergaren.
Bij deze wil ik iedereen nog wel even een heel productief,gezond en fijn fietsend 2014 toewenschen.
Michiel
Jouw niveau is voor de meesten van ons niet te halen maar inspireerd wel om nog beter je best te doen. Als ik naast mijn geprutst aan de Triumph Bonneville nog wat tijd over heb wil ik weer eens aan de zwarte racer beginnen. De tandem staat ook al weer 3/4 jaar stil. Maar ik blijf het forum volgen met plezier. Vooral dit soort verslagen hebben mijn speciale belangstelling. Keep up The Good Work Old Chap...
See You soon. (ik zal de brander even opsturen die licht al weer een tijd op mijn bureau stof te vergaren.
Bij deze wil ik iedereen nog wel even een heel productief,gezond en fijn fietsend 2014 toewenschen.
Michiel

- Bijlagen
-
- def wens 2014.jpg (407.04 KiB) 12069 keer bekeken
Re: restauratie van een Clément safety
Maarten het altijd een groot plezier om de vruchten van je werkzaamheden te zien .
Ook nu weer .
Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden .
Ook nu weer .
Ik hoop dat je ons op de hoogte blijft houden .
Re: restauratie van een Clément safety
Weten waar je mee bezig bent heeft wel zijn voordelen zo te zien! Mooi om te zien hoe je een dergelijk oud rijwiel weer strak in lijn krijgt.
Toch wel belangrijk om dit ook te laten zien. 95% van de online beschikbare informatie komt toch echt niet van experts... Zaterdag draai ik zelf bijvoorbeeld mee met mijn eerste basiscursus sleutelen...
Laat mij voorlopig nog maar even aanklooien met iets minder historisch erfgoed... Al doende leert men zullen we maar zeggen.
Ondertussen proberen we de kunst wel af te kijken natuurlijk...
Toch wel belangrijk om dit ook te laten zien. 95% van de online beschikbare informatie komt toch echt niet van experts... Zaterdag draai ik zelf bijvoorbeeld mee met mijn eerste basiscursus sleutelen...

Laat mij voorlopig nog maar even aanklooien met iets minder historisch erfgoed... Al doende leert men zullen we maar zeggen.
Ondertussen proberen we de kunst wel af te kijken natuurlijk...

Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Re: restauratie van een Clément safety
Hoi Maarten,
Super dat je dit op het forum hebt gezet! En grappig om te merken dat er nog helemaal geen discussie is over het feit dat je een gerestaureerde, glanzende fiets ontmanteld en verandert in een fiets die goed bewaard is, en zo uit de schuur lijkt te komen, na 100 jaar winterslaap.
De truc van de spakenkoppenmal met hefboomwerking vind ik geniaal. Stook je de kopjes nu roodgloeiend als je ze klopt?
Dit model Clément is een erg fijn gebouwd fietsje. Veel sierlijker dan de meeste van die kruisframe safeties (zoals de mijne). Dat zijn toch lelijke grof gebouwde hokken vergeleken met de jouwe. Was Clément misschien de voorvader van André Citroen? Is er dan ook een cadre croix 'DS'?
Super dat je dit op het forum hebt gezet! En grappig om te merken dat er nog helemaal geen discussie is over het feit dat je een gerestaureerde, glanzende fiets ontmanteld en verandert in een fiets die goed bewaard is, en zo uit de schuur lijkt te komen, na 100 jaar winterslaap.
De truc van de spakenkoppenmal met hefboomwerking vind ik geniaal. Stook je de kopjes nu roodgloeiend als je ze klopt?
Dit model Clément is een erg fijn gebouwd fietsje. Veel sierlijker dan de meeste van die kruisframe safeties (zoals de mijne). Dat zijn toch lelijke grof gebouwde hokken vergeleken met de jouwe. Was Clément misschien de voorvader van André Citroen? Is er dan ook een cadre croix 'DS'?

Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: restauratie van een Clément safety
hallo,
allereerst ben ik zeer verwonderd van de restauratie van deze fiets. hij ziet er al schitterend uit en het belooft nog beter te worden. ik heb wel een klein vraagje voor wat dienen die 2 ijzeren staafjes in het midden van de voorvork?
Vriendelijke Groeten
Stakkes
allereerst ben ik zeer verwonderd van de restauratie van deze fiets. hij ziet er al schitterend uit en het belooft nog beter te worden. ik heb wel een klein vraagje voor wat dienen die 2 ijzeren staafjes in het midden van de voorvork?
Vriendelijke Groeten
Stakkes
-
- Berichten: 1729
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Re: restauratie van een Clément safety
Dit is een fiets zonder freewheel. Als je het een heuvel af niet meer bij kunt trappen kun je daar je voeten op laten rusten!Stakkes schreef: voor wat dienen die 2 ijzeren staafjes in het midden van de voorvork?
/Marten
Re: restauratie van een Clément safety
Hoe André Citroën aan zijn naam kwam is nog wel een leuk verhaal. http://nl.wikipedia.org/wiki/André_Citroën <-maartenB schreef:Was Clément misschien de voorvader van André Citroen? Is er dan ook een cadre croix 'DS'?
Maar hoe fietst zo'n safety nou? Heeft het naast het historische besef nog iets wat modernere fietsen 'missen'.
Re: restauratie van een Clément safety
daar is over nagedacht misschien ook eens op mijn fixie zettenm-gineering schreef:Dit is een fiets zonder freewheel. Als je het een heuvel af niet meer bij kunt trappen kun je daar je voeten op laten rusten!Stakkes schreef: voor wat dienen die 2 ijzeren staafjes in het midden van de voorvork?
