Dynamo's gezocht
Dynamo's gezocht
Ik heb al meerdere oude dynamo's gekocht, die bijna allemaal niet meer voldoende voltage leveren. Het blijft een hit & mis, en veel meer mis dan hit, om ze te kopen zonder uitvoerig getest te hebben. Heeft iemand misschien dynamo's beschikbaar die nog wel de volle 6V/3W leveren, maar die goed passen bij transport/bakfietsen uit circa '30-'50? Ik rij vaak 's-avonds, en ik mis een sterke lichtbundel om de weg voor mij te verlichten. Maar een moderne dynamo op een anders authentieke fiets vind ik niet staan.
Re: Dynamo's gezocht
hai men. zuiderwijk ik heb/had ook dat probleem ,ik heb het zo opgelost, plaats een motoraccuutje in de mand/bak en nooit meer last van een stroomtekort ik hoop dat u wat aan het idee heeft m.v.g. regina
Re: Dynamo's gezocht
Ik heb nog een nieuwe in de doos (en een heleboel oude in dozen)
Is 8 volt, volgens mij speciaal voor Transport en bakfietsen. Zo'n dikke van eind jaren '30.
Ik heb nog nooit dynamos getest.... gewoon op de fiets zetten en kijken of het lampje brandt?
Als je belangstelling hebt stuur je maar even een PM.
Is 8 volt, volgens mij speciaal voor Transport en bakfietsen. Zo'n dikke van eind jaren '30.
Ik heb nog nooit dynamos getest.... gewoon op de fiets zetten en kijken of het lampje brandt?
Als je belangstelling hebt stuur je maar even een PM.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Dynamo's gezocht
Het beste zou je ze kunnen testen door tegen een draaiend wiel te houden en met een spanningsmeter te kijken tot hoeveel volt hij komt. Helaas hebben dynamo's die nog nieuw in doos zitten ook last van verlies van magnetisme. Dat hangt o.a. af van tijd en temperatuur. Dus een dynamo die altijd in doos in een verwarmde ruimte heeft gelegen zou er slechter aan toe kunnen zijn. Een 8V dynamo is te sterk voor standaard fietslampjes, maar wellicht door sterkteverlies zou hij weleens goed kunnen uitkomen ![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Een extra accu of batterijen aansluiten had ook ook in gedachte. Maar die moet je dan met enige regelmaat opladen, en je loopt het risico dat ze onderweg opraken. Dus dat lijkt me ook weer niet ideaal. Het mooiste is natuurlijk als het gewoon werkt zoals het zou moeten![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Een extra accu of batterijen aansluiten had ook ook in gedachte. Maar die moet je dan met enige regelmaat opladen, en je loopt het risico dat ze onderweg opraken. Dus dat lijkt me ook weer niet ideaal. Het mooiste is natuurlijk als het gewoon werkt zoals het zou moeten
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Re: Dynamo's gezocht
De stroomopbrengst wordt bepaald door de kracht van de magneten in de dynamo. Deze magnetische kracht ("de flux") neemt af met het verouderen van de magneten, dat gaat van nature. De mate waarin de magnetische kracht terugloopt is mede-afhankelijk van de kwaliteit van het gebruikte ijzer; met andere woorden: hoe hoger de kwaliteit, hoe langer de magneten hun kracht zullen behouden. In theorie is het mogelijk om oude magneten hun oorspronkelijke flux weer terug te geven, maar door de vorm van de in de dynamo gebruikte magneten is dat in de praktijk niet of zelden haalbaar. Zelf gebruik ik een(afneembare)LED-verlichting, dan heb je tijdens het rijden ook geen last van de weerstand meer, die je van ingeschakelde dynamo's altijd wel hebt. Groet, Rutger
Re: Dynamo's gezocht
Dezelfde oplossing als Rutger heb ik gekozen. Het alternatief was de fraaie, oorspronkelijke Bosch vervangen terwijl ik met het oudje toch zelden in donker rijd of een duur herstel. Er zijn specialistische bedrijven die zo'n dynamo opnieuw kunnen "opladen" maar dat was mij de kosten niet waard en de lichtopbrengst zou toch nog minder zijn geweest. Wat wel even opletten is: in Duitsland, merkte ik, moet een fiets 's nachts nog steeds met de Lichtmaschine worden verlicht en de Oosterburen tolereren onze ledlampjes meestal niet of zeuren er flink over.
DCR gaat nooit verloren....