draad voor pedaal in traparm kapot

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
JayJay

draad voor pedaal in traparm kapot

Bericht door JayJay »

Ik heb vorig jaar op een brocante-markt in Frankrijk een racefiets Motobecane van rond de jaren 80 gekocht.
Nu wou ik de pedalen veranderen en merkte bij het uitdraaien van de rechtse pedaal dat er allemaal metaalzaagsel meekwam. Het bleek dat ze de pedaal er volgens mij met veel kracht hebben ingedraaid, zo de draad vernietigd maar de pedaal dus wel vast zat, aangezien ik er al een volledig jaar zonder problemen mee fiets.
Het probleem is dus dat ik er geen nieuwe pedaal in vastkrijg aangezien de draad volledig weg is. Wat is hiervoor de beste oplossing? Kan er een nieuwe draad getrokken worden? Waar kan ik dit laten doen? Of kan ik er de pedaal misschien beter inlassen? .... Ik sta open voor alle ideeën (zonder een nieuwe trapas te moeten steken ;) )
Durabo88

Re: draad voor pedaal in traparm kapot

Bericht door Durabo88 »

Beste Jayjay,

Het beste is om een oversized draad te tappen en een bus met binnenschroefdraad in je juiste maat erin te draaien. De taps en bussen zijn op internet prima te vinden, maar niet goedkoop. Misschien heeft iemand op dit forum het wel liggen en wil je helpen.

Ik neem aan dat het om alluminium crancks gaat. Vaak is het een legering, die niet of lastig te lassen is. Je moet dus exact weten wat je doet.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Beste Jayjay,

Ik weet natuurlijk niet wat voor pedalen er op die Motobecane zitten, maar houd er wel rekening mee dat er pedalen (en cranks) zijn met Franse draad (M14x1,25) en met Engelse draad (9/16"x20 TPI). En let uiteraard ook op de linkse en rechts draad van een stel pedalen. Voor velen is dit een open deur in trappen, maar toch gaat het nog wel eens fout. Bij die Motobecane ook kennelijk !

Groeten van
Henk
maartenB

Bericht door maartenB »

Zo'n crank uit die jaren moet goed te vinden zijn. En de trapas blijft natuurlijk gewoon zitten.
groet,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
australman

Bericht door australman »

Of met een bougiedraadreparatieset herstellen,is ook 14x1.25

Hans
JayJay

Bericht door JayJay »

@Durabo: dat leek mij inderdaad ook het beste. Zelf heb ik daar geen ervaring mee, dus ik weet ook niet hoe moeilijk/eenvoudig het is om die draad loodrecht in de trapas te tappen ... :?: Alle hulp is zeker welkom :!: Mits uiteraard de nodige vergoeding

@Lidnr13: er zaten redelijk recente pedalen op die fiets. Ik had inderdaad ook al vernomen van een franse en engelse draad, maar aangezien de linkerpedaal in de linkse trapas past, zal de rechtse ook wel rechts passen, denk ik. Ik snap trouwens nog steeds niet hoe ze die draad hebben kunnen kapot krijgen, daarvoor moet je er al redelijk wat macht op zetten denk ik.

@maartenB : een nieuwe trapas steken zou inderdaad overbodig zijn :) , terminologie is niet mijn ding, ik bedoelde uiteraard wel het crank. Ik heb een donorfiets gevonden, maar daaruit blijkt de vijs kapotgedraaid, dus daar ben ik nu ook niets meer mee.

Ik heb trouwens al enkele fietsenmakers afgegaan, maar geen enkele die het zag zitten om een nieuwe draad te tappen. Een splinternieuw crank steken van 80€ zonder werkuren zagen ze wel zitten .... :lol:
Bijlagen
2014-01-23 17.58.37zz.jpg
2014-01-23 17.58.37zz.jpg (274.93 KiB) 7538 keer bekeken
berkers41

Bericht door berkers41 »

Tip van Hans(Australman): "met een bougiedraadreparatieset herstellen,is ook 14x1.25" is veruit het simpelste/goedkoopste.
Meeste autoreparatie werkplaatsen hebben zo'n type helycoil bij de hand.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
australman

Bericht door australman »

Hoi.Ik beschik over zo'n setje.Als je wilt stuur ik dat even op.
Past door de brievenbus,dus verzenden(en weer terugsturen) kost geen vermogen.Het leukste blijft toch altijd zoveel mogelijk zelf doen.

Hans
Lidnr13

Bericht door Lidnr13 »

Weten we nu zeker dat het om pedalen met Franse draad gaat ?

Groeten van
Henk
maartenB

Bericht door maartenB »

Ja dat vervangen moet je ook niet door de fietsenwinkel laten doen.
Dat soort cranksetjes: ik had er heel wat (allemaal van gesloopte racefietsen gehaald, je kreeg die dingen vroeger overal gratis en ik denk dat dat nog steeds kan) maar heb een jaar geleden bijna al het racefietsenspul opgeruimd.
Hoe dan ook is het een goedkoop setje dat erop zit. Daar moet echt gratis of voor een tientje aan te komen zijn.

En je kunt het, als je de juiste trekker hebt, heel makkelijk zelf vervangen. Die trekker haal je dan weer wel bij een goede fietsenzaak. een euro of 7 meen ik.

succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie