Wielen transportfiets (Perry England?)
Wielen transportfiets (Perry England?)
Hallo,
Ik ben bezig mijn transportfiets te restaureren. De wielen lopen soepel, maar de fiets remt voor geen meter.
Op de achternaaf staat het merk Perry England. Ik kan eigenlijk geen technische informatie over dit merk vinden. Ik vroeg mij daarom af jullie meer over deze naaf weten? En hoe ik deze weer kan laten remmen?
Ik ben bezig mijn transportfiets te restaureren. De wielen lopen soepel, maar de fiets remt voor geen meter.
Op de achternaaf staat het merk Perry England. Ik kan eigenlijk geen technische informatie over dit merk vinden. Ik vroeg mij daarom af jullie meer over deze naaf weten? En hoe ik deze weer kan laten remmen?
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Hallo Sup4pleX,
Misschien heb je iets aan het verhaal op onderstaande link.
http://rmalverson.blogspot.nl/2012/01/p ... r-hub.html
Groeten van
Henk
Misschien heb je iets aan het verhaal op onderstaande link.
http://rmalverson.blogspot.nl/2012/01/p ... r-hub.html
Groeten van
Henk
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Je denkt natuurlijk dat ik je voor de gek houd als ik zeg dat je er olie in moet spuiten maar het is toch echt zo.
Ik heb al meerdere van die naven, het is een F&S Torpedo kloon, weer aan het remmen gekregen door ze flink met dunne olie vol te spuiten. Waarom het werkt weet ik niet maar het werkt.
Na de eerste doorsmeerbeurt duurt het even maar dan gaat het weer wat minder remmen. Als je er dan weer olie in doet duurt wat langer dan de eerste keer voordat het minder wordt. Als je dat een paar keer herhaalt zal je merken dat de tussentijd steeds langer wordt en op enig moment hoeft het niet meer.
Als je geen zin hebt om er steeds olie in te gooien kan je ook een ijzeren remvoering van Favorit in doen. Dat is ook een Torpedo kloon met dezelfde maten. De ijzeren remvoering slijt wel sneller maar het remt een stuk beter.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik heb al meerdere van die naven, het is een F&S Torpedo kloon, weer aan het remmen gekregen door ze flink met dunne olie vol te spuiten. Waarom het werkt weet ik niet maar het werkt.
Na de eerste doorsmeerbeurt duurt het even maar dan gaat het weer wat minder remmen. Als je er dan weer olie in doet duurt wat langer dan de eerste keer voordat het minder wordt. Als je dat een paar keer herhaalt zal je merken dat de tussentijd steeds langer wordt en op enig moment hoeft het niet meer.
Als je geen zin hebt om er steeds olie in te gooien kan je ook een ijzeren remvoering van Favorit in doen. Dat is ook een Torpedo kloon met dezelfde maten. De ijzeren remvoering slijt wel sneller maar het remt een stuk beter.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Olie in je rem spuiten om beter te remmen klinkt inderdaad tegenstrijdig.
Maak je de naaf wel eerst schoon van binnen?

Maak je de naaf wel eerst schoon van binnen?
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Volgens mij spoel je met herhaald olie ingieten juist het vuil uit de remnaaf. Dat helpt dus!
Bijkomend voordeel: je hoeft de rem niet uit mekaar te halen.
Waar je wel voor moet oppassen is dat de dunne olie niet in de konuslagers komt, want dan "spoelt" daar ook het vet weg!
FFF opletten dus.
Bijkomend voordeel: je hoeft de rem niet uit mekaar te halen.
Waar je wel voor moet oppassen is dat de dunne olie niet in de konuslagers komt, want dan "spoelt" daar ook het vet weg!
FFF opletten dus.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Als ik een fiets heb die niet remt haal ik de naaf sowieso uit elkaar om hem schoon te maken. Wat de olie betreft is het niet voor niets dat er een oliepotje op de naaf zit. De reden dat die bij latere modellen weggelaten is komt doordat de consument er geen waarde meer aan hechtte zijn of haar fiets te onderhouden.
Bij de oudere naven zit het oliepotje midden boven de remvoering zodat de olie daar terecht komt. Ik kan me niet voorstellen dat de ontwerper van de naaf dat gedaan heeft omdat hij niet wilde dat er olie op de remvoering terecht kwam.
Veel gehoorde klacht is dat de naaf 'doortrapt' na onderhoud waarbij de naaf gedemonteerd is geweest. Meestal is het dan zo dat er vet op de walsjes van de drijfkop is gekomen waardoor ze verkleven en dan krijgen ze niet de kans om naar 'boven' gewerkt te worden op het hellend vlak waar ze op liggen en dan 'pakt ie niet'.
Dus daar mag beslist geen vet op gesmeerd worden maar olie.
Het is overigens mijn ervaring dat het vet op de lagers niet bepaald wegspoelt na een stevige injectie met olie.
Twee jaar later leek het nog steeds een oliebad van binnen. Ik gebruik overigens dikke motorolie van de action. Hoe dikker hoe beter. Kost niks en een liter krijg je niet op
En een smeerlap is ook wel handig
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bij de oudere naven zit het oliepotje midden boven de remvoering zodat de olie daar terecht komt. Ik kan me niet voorstellen dat de ontwerper van de naaf dat gedaan heeft omdat hij niet wilde dat er olie op de remvoering terecht kwam.

Veel gehoorde klacht is dat de naaf 'doortrapt' na onderhoud waarbij de naaf gedemonteerd is geweest. Meestal is het dan zo dat er vet op de walsjes van de drijfkop is gekomen waardoor ze verkleven en dan krijgen ze niet de kans om naar 'boven' gewerkt te worden op het hellend vlak waar ze op liggen en dan 'pakt ie niet'.
Dus daar mag beslist geen vet op gesmeerd worden maar olie.
Het is overigens mijn ervaring dat het vet op de lagers niet bepaald wegspoelt na een stevige injectie met olie.
Twee jaar later leek het nog steeds een oliebad van binnen. Ik gebruik overigens dikke motorolie van de action. Hoe dikker hoe beter. Kost niks en een liter krijg je niet op

En een smeerlap is ook wel handig

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Mooi stukje praktijk-theorie, Charles.
Kan zo mee in de cursus "sleutelen voor beginners"
Kan zo mee in de cursus "sleutelen voor beginners"

-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Nou ja, ik ben ook door schade en schande wijs geworden en hoop dat anderen dat bespaart blijft
Ik kan overigens nog steeds aan nieuwe Torpedo naven komen uit 1968. Die zijn uitgevoerd met een drijfkop voor 'opschuif' tandwielen. Zonder schroefdraad dus. Daar heb ik wel eens het binnenwerk uitgehaald, met koperen remvoering, om een oudere naaf mee te reviseren.
Mocht daar belangstelling voor zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Ik kan overigens nog steeds aan nieuwe Torpedo naven komen uit 1968. Die zijn uitgevoerd met een drijfkop voor 'opschuif' tandwielen. Zonder schroefdraad dus. Daar heb ik wel eens het binnenwerk uitgehaald, met koperen remvoering, om een oudere naaf mee te reviseren.
Mocht daar belangstelling voor zijn dan hoor ik het wel.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Charles,
Ik hoorde laatst van een kennis dat hij jaarlijks olie spuit in de zadelbuis om de trapas en trapas-lagers op die manier te smeren. Zelf doe ik dat liever niet omdat ik bang ben dat de olie het vet uit de lagers wegspoelt. Nu ik jouw verhaal over olie spuiten in een remnaaf lees vraag ik mij af of er misschien toch iets in zit wat die kennis van mij doet. Heb jij daar een mening over?
Gr, Peter
Ik hoorde laatst van een kennis dat hij jaarlijks olie spuit in de zadelbuis om de trapas en trapas-lagers op die manier te smeren. Zelf doe ik dat liever niet omdat ik bang ben dat de olie het vet uit de lagers wegspoelt. Nu ik jouw verhaal over olie spuiten in een remnaaf lees vraag ik mij af of er misschien toch iets in zit wat die kennis van mij doet. Heb jij daar een mening over?
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Wielen transportfiets (Perry England?)
Er zitten op de meeste naven smeernippels .
ook op veel brackets ,echter bij de meeste is er geen {doorloop} buisje voor de olie gemonteerd { zie foto } .
Vroeger { lees prijs couranten } zat er vaak bij een Rijwiel in het zadeltasje een olie kan { olie spuitje } .
Het smeren middels de smeer nippels met vet is een hele bezigheid ,met olie een stuk makkelijker de olie kan ook makkelijker overal komen.
ook op veel brackets ,echter bij de meeste is er geen {doorloop} buisje voor de olie gemonteerd { zie foto } .
Vroeger { lees prijs couranten } zat er vaak bij een Rijwiel in het zadeltasje een olie kan { olie spuitje } .
Het smeren middels de smeer nippels met vet is een hele bezigheid ,met olie een stuk makkelijker de olie kan ook makkelijker overal komen.
- Bijlagen
-
- Gazelle trapas smering.jpg (20.19 KiB) 6666 keer bekeken