Na het restaureren van een RIH racefiets voor dagelijks gebruik wilde ik weer eens terug naar de basis, geen derailleurs, JIS of ISO passingen en ander gezeik waar je last van hebt als je een racefiets wil bouwen.
Keuze was simpel, een nederlandse herenfiets of damesfiets. Toevallig bleek op 2km van mijn huis deze Germaan damesfiets te staan, vandaag erheen gegaan en gekocht, vooral de details trokken mij erg, de gigantische spatborden en geen chroom, erg basic en sterk. Hij was geneens in hele slechte staat, verlichting deed het gewoon, de banden stonden plat maar dat is het wel zo'n beetje. Thuis voor de lol de banden opgepompt en eens gekeken of die nog wilde rijden. paar rondjes kunnen rijden tot de voorband aan ging lopen, ooh ooh. 5 seconden later klapte de binnenband. Was al afgestapt.

zo staat die erbij, al het witte is stof. als je met je vinger eroverheen gaat zit er redelijk goede lak onder. maar de spatborden zullen kaal moeten, ze worden aardig aangevreten en er zal laswerk gedaan moeten worden aan het voorspatbord. Denk niet dat ik dit model nog ergens ga vinden namelijk

het spatbord is vrij breed en gewoon plat, er zit geen echte mooie buiging in, randen zijn wel omgevouwen. Vrij sober allemaal, er zit wel een grijs biesje op als accent.

nog een vreemd detail, de trapas. Ik vermoed dat ik het kettingwiel eraf moet halen en dat daarachter dan iets van een contramoer zit zodat ik hem los kan halen.

favorit naafje, er staat 90 3 in geslagen dus denk maart 1990, later gemonteerd dus.

zo breed zijn ze dus, en gewoon plat.

spanninga achterlichtje.
Vond het wel grappig dat zelfs de verlichting het nog gewoon deed, niks kapot. Iemand heeft toen de torpedoremnaaf geplaatst werd het kettingwiel vervangen door een gazelle kettingwiel. Ik vermoed dat deze zo versleten was dat hij niet meer te gebruiken was en deze gazelle crank bleek ook te passen. Hij lijkt me niet oud genoeg om een voormalige doortrapper met blokketting te zijn geweest, zou een expert dit kunnen bevestigen?
En hoe kan ik het beste aan celluloïde komen voor het stuur? of is dit onbegonnen werk en kan ik beter de boel gewoon zwart lakken?
Morgen gaat hij uit elkaar en begint het echte werk. Dan kan ik het framenummer ook beter zien.
Kan iemand mij een idee geven van leeftijd? Is het jaren 50 of vroeger en weet iemand of het een bepaald model van germaan is? kan vrij weinig vinden over germaan, volgens mij als ik het me goed herinner een B merk van Sparta...
met vriendelijke groet,
Joost