Bijzondere spot: vooroorlogse gazelle V8 op station Tilburg

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
maartenB

Bijzondere spot: vooroorlogse gazelle V8 op station Tilburg

Bericht door maartenB »

Vandaag zette ik mijn fiets in de vernieuwde fietsenstalling van station Tilburg en daar zag ik toch nog heel wat fietsen uit de jaren 50 en 60 hoor - vooral de karakteristieke varkensneusjes pik je er zo uit.
Heel opmerkelijk was deze danig verbouwde Gazelle V8 (of 8V, dat vergeet ik altijd) die gezien de 'bolletjes' in het frame heel goed vooroorlogs kan zijn. Weet iemand wanneer ze met het 'strakke' V8 frame kwamen?
Bijlagen
IMG_0516.JPG
IMG_0516.JPG (273.63 KiB) 7814 keer bekeken
IMG_0515.JPG
IMG_0515.JPG (410.49 KiB) 7814 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Blaffy

Re: Bijzondere spot: vooroorlogse gazelle V8 op station Tilb

Bericht door Blaffy »

Cool ding, staat er ook een op MP nu, maar dat zullen de meeste hier wel gezien hebben.
Iemand ervaring met de stijfheid van dit frame? Vraag me dit af in vergelijking met gewone herenmodel/diamant vormige frames. Mogelijk iets voor mij in de toekomst ;)
maartenB

Bericht door maartenB »

ik had er een tijdje lang een en het frame is in elk geval een stuk beter dan een damesframe.
Stijver dan een herenframe? Ik zou t niet weten, maar wel vergelijkbaar denk ik.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
jrietveld

Bericht door jrietveld »

Het gaat hier om model 8(luxe uitvoering) V(erkeer), geïntroduceerd in 1932 en gemaakt tot ca. 1965. De bolletje-aanhechting is bij mijn weten tot ca. 1945 gevoerd. Dit model (voor dames en heren) is veel minder algemeen dan het kruisframe; het frame is minder stijf en als je erop fietst kom je gemakkelijk met de onderbenen tegen de wijkende buisjes ter hoogte van de zitbuis.

groet, Jos (lang geleden auteur van de Gazelle-special)
Nick013

Bericht door Nick013 »

wow, gave vondst, zomaar op het station en in de onze stad, Tilburg! :mrgreen:
Less is more :mrgreen:
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

zonde dat zoiets op het station staat zeg. als je de eigenaar achterhaald krijgt. heb ik zeker interesse in die 8v. die bolletjes zijn zoveel mooier dan de 50 en 60 er jaren die ik heb staan
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
maartenB

Bericht door maartenB »

De fiets is volop in gebruik, heeft afgezien van het frame bijna geen origineel onderdeel meer. Iemand gebruikt die fiets gewoon nog, na 75 jaar, en daar is wat voor te zeggen .... heeft overigens een varkensneusje zonder kijkglas, dus datering geschat op vlak voor of vlak na de oorlog. Maar zo'n frame kun je toch nog wel ergens vinden?

groetjes,
Maarten
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Elibert,

Clublid Peter Ravensbergen had laatst op de nieuwjaarsbijeenkomst een 8V te koop. Bouwjaar 1957, framehoogte 61 cm (op het oog geschat), niet meer helemaal origineel. Volgens mij is hij toen niet verkocht. Kijk eens in de ledenlijst en bel hem op.

Groeten,
fietser
maartenB

Bericht door maartenB »

ja maar dat was ook een late, niet dat leuke oude model met de bolletjes dat hij zoekt.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

een 57er zoek ik niet meer, heb een 52er en een 60er wil juist dit type met die bollingen zon mooi detail. maar maarten het valt tegen om dit type te vinden nog. de x frame,s worden iets meer aangeboden dan nog, die je op foto hebt gezet heeft ook gladde crancks meestal heeft een 8 met gleufjes
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Plaats reactie