frame nummer gazelle transport fiets

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
Plaats reactie
Mwijsman

frame nummer gazelle transport fiets

Bericht door Mwijsman »

Goedendag,

Mijn naam is Martijn. Ik heb onlangs een oude transport fiets merk Gazelle gekocht.
In het frame staat het volgende nummer: 645685 ( weet niet zeker of het klopt, want het nummer is moeilijk te lezen.

Weet iemand uit welk jaar deze fiets is?

Ben erg benieuwd!

Vriendelijke groet,

Martijn
maartenB

Re: frame nummer gazelle transport fiets

Bericht door maartenB »

als die 64 aan het begin klopt, is hij van 1941. een oorlogsfietsje dus.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Heeft je Gazelle ook een zadellug met twee klembouten?
Ik heb al drie Gazelle's gezien uit die periode die dat hadden.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Mwijsman

Bericht door Mwijsman »

Beste Maarten,

bedankt voor je reactie.!! Ik hoopte al dat de fiets uit de jaren 40 zou zijn :)

Charles,

De fiets heeft inderdaad een zadellug met 2 klembouten.

Nog iets:
Aan de onderkant van de onderstang/buis van frame is er een buisje waar ijzerdraad doorheen loopt. Deze loopt vanaf stuur door ketting kas beschermer naar achterspatbord. Is dit voor een dynamo geweest?

Vriendelijke groet,

Martijn
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Hoi Martijn,

Dat buisje is voor het snoertje van het achterlicht. Gazelle had heeft een originele oplossing gevonden om het achterlichtsnoertje weg te werken. Omdat het nogal kwetsbaar is hebben ze het eerst door het buisje onder het frame en dan door de kraal van het achterspatbord geleid. Het achterstpatbord is aan een kant daarom ook wat dikker.
Het is wel zo dat het snoertje in het buisje vaak zo vast zit dat het niet meer te gebruiken is maar misschien heb je geluk.
Ik heb zelf ooit een dikwandige koperen buis gekocht bij een webwinkel voor hobby benodigdheden. Het koper is relatief zacht en laat zich makkelijk buigen zonder te knikken. Daar heb ik toen eerst een snoertje doorheen geleid en toen in de juiste vorm gebogen.

Als het ook niet meer door de kraal van het achterspatbord te krijgen is dan kan je het eventueel aan de binnenkant van de kraal vastplakken met montagekit.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie