thompson trapas loopt niet soepel
-
thompson trapas loopt niet soepel
Beste Forumleden,
Ik heb een vraag, heb mijn trapas en crankset laten restaureren en wil het gaan monteren. echter na het assembleren van de trapas loopt het niet heel soepel net of hij een beetje stroef gaat.
wat ik heb gedaan is 11 lagers 9/32 en beide zijden. kogellagervet gebruikt lekker veel.
trapas erin en met de moer aangeschroefd. doe ik nu al iets fout? Nadat ik alles heb aangedraaid, draaid de trapas wel rond maar als ik dat doe lijkt het dus dat het misschien te strak is hij gaat niet zo soepel als ik dacht maakt ook een klein schurend geluid (hoe je het ook mag noemen)
Gazelle gemaild, maar kreeg een beetje standaard tekst terug iets waar ik werkelijk niks aan had.
Dus zoek het antwoord bij de mensen die wel kennis van zaken hebben. dat zijn jullie.
viewtopic.php?f=38&t=1166
dit was de foto van de trapas.
alavst hartstikke bedankt voor alle moeite.
Ik heb een vraag, heb mijn trapas en crankset laten restaureren en wil het gaan monteren. echter na het assembleren van de trapas loopt het niet heel soepel net of hij een beetje stroef gaat.
wat ik heb gedaan is 11 lagers 9/32 en beide zijden. kogellagervet gebruikt lekker veel.
trapas erin en met de moer aangeschroefd. doe ik nu al iets fout? Nadat ik alles heb aangedraaid, draaid de trapas wel rond maar als ik dat doe lijkt het dus dat het misschien te strak is hij gaat niet zo soepel als ik dacht maakt ook een klein schurend geluid (hoe je het ook mag noemen)
Gazelle gemaild, maar kreeg een beetje standaard tekst terug iets waar ik werkelijk niks aan had.
Dus zoek het antwoord bij de mensen die wel kennis van zaken hebben. dat zijn jullie.
viewtopic.php?f=38&t=1166
dit was de foto van de trapas.
alavst hartstikke bedankt voor alle moeite.
Re: thompson trapas loopt niet soepel
Ik denk dat je er een kogeltje te veel in hebt gedaan. Haal die anders even weg en probeer het opnieuw.
Sportief fietsend!
-
Hmm denkje vond 11 al weinig maar zal het proberen. Bij elf passen er nog wel 3 lagers tussen als het niet meer is.
Mocht er andere tips zijn ze meer dan welkom
Mocht er andere tips zijn ze meer dan welkom
-
Beste,
Ik heb eens naar de fotos van de trapas gekeken en vind dat die er goed uit ziet.
Echter de conus aan de kant van het tandwiel zit verkeerd om Dat is u toch wel duidelijk?
Het aantal kogels mag zo zijn dat er een kier tussen de kogels over blijft als ze op een rijtje in de cup liggen.
Ze moeten elkaar niet net verdringen want dan loopt het stroef
en vervelend.
Je kan als test altijd de losse conus een keer met de hand in de cup (met kogels en niet te veel vet) draaien . Dan al dient alles soepel te draaien.
Trapassen draaien overigens nooit zo dat je ze een zwieper kan geven en dat ze dan een minuut door razen. enige stroefheid is gewoon omdat de massa dicht in het centrum ligt.
Met cranks er aan wordt het al anders maar krijg je weer geslinger.
Wat er tenslotte ook nog aan kan lopen is de stofkap.
Als deze een beetje krom of gedeukt is kun je dat al hebben.
Zet het dan even in elkaar zonder stofkap zodat je kan controleren of het schurende effect dan weg is.
Je kan het vaak ook zien aan de binnenkant van deze stofkap;
schuurplekken.
Dus kortom; in stapjes controleren of de onderdelen soepel draaien dan moet de opbouw lukken of het vervelende onderdeel
komt tevoorschijn.
Groeten,
Maarten
Ik heb eens naar de fotos van de trapas gekeken en vind dat die er goed uit ziet.
Echter de conus aan de kant van het tandwiel zit verkeerd om Dat is u toch wel duidelijk?
Het aantal kogels mag zo zijn dat er een kier tussen de kogels over blijft als ze op een rijtje in de cup liggen.
en vervelend.
Je kan als test altijd de losse conus een keer met de hand in de cup (met kogels en niet te veel vet) draaien . Dan al dient alles soepel te draaien.
Trapassen draaien overigens nooit zo dat je ze een zwieper kan geven en dat ze dan een minuut door razen. enige stroefheid is gewoon omdat de massa dicht in het centrum ligt.
Zet het dan even in elkaar zonder stofkap zodat je kan controleren of het schurende effect dan weg is.
schuurplekken.
Dus kortom; in stapjes controleren of de onderdelen soepel draaien dan moet de opbouw lukken of het vervelende onderdeel
komt tevoorschijn.
Groeten,
Maarten
-
Maarten Waarlé schreef:Beste,
Haha idd maar heb het er goed in gedaan, naar mijn inziens kan het ook maar op 1 manier.
en vervelend.
Wat ik had gedaan allemaal kogels erin gedaan mooi rond twee uitgehaald zodat er overal een kiertje tussen zit.
De cups zitten vast in het frame dus lukt helaas niet. Althans kreeg het er in geen mogelijkheid dus maar laten zitten.
Klopt
schuurplekken.
komt tevoorschijn.
Groeten,
Maarten
Al met al ik ga proberen het op te lossen.
-
Kan het ook zijn dat ik de verkeerde vet gebruik? Heb nu 10 kogels per zijde probleem het zelfde als aangedraaid zoals beschreven maar nog hetzelfde.
Gebruik kroon oil multi purpose Grease ep 2
Gebruik kroon oil multi purpose Grease ep 2
Beste HDuinkerken,
In welke zin loopt hij stroef? Is het een stroef punt dat je voelt of loopt hij over de gehele rotatie stroef?
De lagers moeten niet strak aangedraaid worden, maar zo dat er net géén speling op staat.
Misschien is je trapas ooit vervangen geweest en heb je net een andere maat kogels nodig. Probeer dat anders eens. Ik ben even die andere maat uit het vorige topic kwijt, maar 't was wel groter dan 1/4.
Groeten, Y.
In welke zin loopt hij stroef? Is het een stroef punt dat je voelt of loopt hij over de gehele rotatie stroef?
De lagers moeten niet strak aangedraaid worden, maar zo dat er net géén speling op staat.
Misschien is je trapas ooit vervangen geweest en heb je net een andere maat kogels nodig. Probeer dat anders eens. Ik ben even die andere maat uit het vorige topic kwijt, maar 't was wel groter dan 1/4.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
Over de hele rotatie maar hij loopt nu wel wat soepeler iets meer lagers in gedaan. Maar wel een kiertje uiteraard. Als je de trapas ronddraait merk je dat het schuurt. Lagers kunnen te klein zijn heb nu 9/32 erin liggen. Zou niet weten welke lagers ik zou moeten nemen dan.
-
Ik ben wezen zoeken waar het aan kan liggen.
nu alles 10 keer nagelopen te hebben zie ik dat de cups allemaal witte spikkels op zit lijkt wel verf. kan dit het zijn? en zo ja hoe krijg je het weer mooi glad?
is dit dus de reden dat het zo schuurt?
je merkt het als je met je vinger erlangs gaat.
denk niet met schuurpapier. iemand tips? vervangen van de trapas is helaas geen optie.
Alvast bedankt jongens voor de hulp die ik krijg.
nu alles 10 keer nagelopen te hebben zie ik dat de cups allemaal witte spikkels op zit lijkt wel verf. kan dit het zijn? en zo ja hoe krijg je het weer mooi glad?
is dit dus de reden dat het zo schuurt?

je merkt het als je met je vinger erlangs gaat.
denk niet met schuurpapier. iemand tips? vervangen van de trapas is helaas geen optie.
Alvast bedankt jongens voor de hulp die ik krijg.
waarom niet met schuurpapier?
Gewoon watervast 400, geen probleem.
Staalborstel in de boormachine, kan ook heel goed.
Mocht het probleem aanhouden, stuur eens wat detailfoto's. Het loopvlak waarop de kogels lopen is toch wel helemaal glad en glanzend?
Gewoon watervast 400, geen probleem.
Staalborstel in de boormachine, kan ook heel goed.
Mocht het probleem aanhouden, stuur eens wat detailfoto's. Het loopvlak waarop de kogels lopen is toch wel helemaal glad en glanzend?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net