hoe krijg ik mijn oude lak weer mooi (glimend)

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Koos1998

hoe krijg ik mijn oude lak weer mooi (glimend)

Bericht door Koos1998 »

Goed dag
Ik heb een oude fiets maar de lak is een beetje minder soms een beetje roest in plaats van lak maar dat vind ik mooi
Maar de lak zelf is een beetje dof
wie weet er hoe ik het weer mooi kan mooi maken
groetjes Koos
regina

Re: hoe krijg ik mijn oude lak weer mooi (glimend)

Bericht door regina »

hai koos ,wat ik meestal doe is met een pannensponsje licht opruwen ,en dan met een spuitbus blanke lak een nieuwe laag aanbrengen meerdere lagen is natuurlijk nog mooier dan word de kleur dieper, nog een voordeel ervan is dat je hem ook beschermt daarmee tegen al te veel verdere roestvorming ,en ook bij de action heb je een oranje spuitbus roestomvormer/primer het spul is verder kleurloos, een beetje in een potje spuiten en de roest aanstippen voor je gaat aflakken maar er zijn meer methodes, dus het is wat je wilt niet iedereen is gecharmeerd van nieuwe lagen, ik ben zelf tot nu toe zeer tevreden over het resultaat ,ik yhoop dat je wat aan deze info hebt m.v.g. regina
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

ik zou als ik jou was gewoon even een busje poetsolie halen bij de fietsenmaker. als je hem oud wil houden. 2x per jaar even aanbrengen glanst mooi en beschermd gelijkertijd. ik gebruik het ook perfect spul!! is van het merk cyclon en het is er ook van het merk euroil
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
HDuinkerken

Bericht door HDuinkerken »

Ik vind dof juist mooi. Om mooi glimmend te maken zou ik wat Regina zegt doen.
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

wat regina zegt is mooi maar niet origineel. ik houd persoonlijk niet van bijspuiten. glans hoort niet inderdaad, poetsolie glanst wel maar is tijdelijk, het beschermt daar gaat het mij dan weer meer om;
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Gewoon licht opwaxen met een zo klein mogelijke polijstkorrel. Eventueel pigment in de juiste lakkleur toevoegen, dan trekt dat mooi in roest en andere oneffenheden (dus ook de poriën van je handen!).

Dit hangt uiteraard allemaal van de kwaliteit van de lak af. Bij kleurlakken heb je nog wel eens last van lakerosie, d.w.z. een doffe en in kleur afwijkende (vaak schilverende) laag. Dit kun je met een hardhouten krabbertje deels verwijderen. De rest met Owatrol overtrekken. Dit herstelt het ook wel enigzins. Owatrol kan in tegenstelling tot lak weer met spiritus verwijdert worden, ook als het droog is.

Succes!, Y.
Sportief fietsend!
rocknroller

Bericht door rocknroller »

Ik gebruik altijd Muc-Off Miracle Shine. Zitten wel siliconen in, dat bemoeilijkt het bijwerken maar als dat niet nodig is, is het een prachtig product.

Groet,
Dennis
Fotomaan

Bericht door Fotomaan »

Heeft niemand hier ooit van Commandat 4 gehoord?
Dat is een toch wel zeer bekend middel om doffe lak weer als nieuw te krijgen.
Er moet wel een waarschuwing bij i.v.m. de belijning, de biezen. Want als je daar overheen poetst kan het zijn dat je ze wegpoetst.

http://www.google.nl/search?q=commandan ... 10&bih=889

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Ik gebruik toch het liefst poetsolie om de biezen te sparen. Nadeel vind ik dat met poetsolie de glans al weer snel weg is.

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Stephan

Bericht door Stephan »

Er leiden natuurlijk meerdere wegen naar Rome.

Ikzelf ontvet eerst de lak en poets daarna met een heel licht polijstmiddel (van bv. 3m). Dit doe ik met de blote vingers en zachte doeken.

Hierna gebruik ik een middel om de roestplekken te impregneren.
Als laatste stap gebruik ik een pre wax en wax.

Ik weet het veel werk maar, diepe glans en zo glad als een babykontje ;) .

Groeten,
Stephan
Plaats reactie