thompson trapas loopt niet soepel
Re: thompson trapas loopt niet soepel
Probeer het eens met 1/4" kogels; die zijn een fractie kleiner. Groet en succes,
Rutger
Rutger
-
Mensen, ik heb het idd geschuurd met korrel 400 watervast. Alles erin gedaan het zijn wel de kogels 9/32 althans dat weet ik bijna zeker. Omdat als ik er kleine lagers in zou doen heb je bewegingsruimte. En nu zit het mooi strak. Kogellagervet erin cranks erop gedaan en loopt stukken beter. De cups waren niet glad en glanzend. De staat was ongeveer 90% goed.
Zonder de cranks ging het minder maar zodra de cranks erop ging, liep het veel soepeler. Denk dat ik het ook nog in moet rijden.
Ik ben ieder geval blij man. En bedankt voor alle tips.
Trouwens. Ik heb de voorvork helemaal schoongemaakt maar las een keer ergens dat je dit moest insmeren anders roest het vast en het frame? Of zoiets. Kan dat? Moet je het helemaal invetten alvorens te monteren. Mij onbekend namelijk.
Zonder de cranks ging het minder maar zodra de cranks erop ging, liep het veel soepeler. Denk dat ik het ook nog in moet rijden.
Ik ben ieder geval blij man. En bedankt voor alle tips.
Trouwens. Ik heb de voorvork helemaal schoongemaakt maar las een keer ergens dat je dit moest insmeren anders roest het vast en het frame? Of zoiets. Kan dat? Moet je het helemaal invetten alvorens te monteren. Mij onbekend namelijk.
Meestal zegt men montagepasta of kopervet op alle schroefdraden (en misschien ook geperste cups e.d.). Als je niks anders hebt, dan is kogellagervet of rauwe lijnolie een optie. Dit alles is om water en vuil buiten het schroefdraad te houden en daarmee vastroesten te voorkomen. In het geval van alluminium op staal is het ook om electrolyse te voorkomen (dit voornamelijk bij brackets e.d. van moderne fietsen).
Op boutjes en moertjes die niet los mogen komen kun je locktite of keepfixed gebruiken. Hier zitten gradaties in: weer demonteerbaar, moeilijk demonteerbaar en voor altijd gefixeerd.
Groeten, Y.
Op boutjes en moertjes die niet los mogen komen kun je locktite of keepfixed gebruiken. Hier zitten gradaties in: weer demonteerbaar, moeilijk demonteerbaar en voor altijd gefixeerd.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
de vraag bij zulke projecten is natuurlijk altijd: ga je hem binnen zetten of gewoon buiten en in weer en wind gebruiken.
In het laatste geval moet je alles heel netjes en roestbestendig monteren.
in het eerste geval is gewoon schoon monteren met een beetje lagervet of vaseline voldoende bescherming.
In het laatste geval moet je alles heel netjes en roestbestendig monteren.
in het eerste geval is gewoon schoon monteren met een beetje lagervet of vaseline voldoende bescherming.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Hoi, interesant om dit allemaal te lezen
Ik ben namelijk zelf ook net bezig met mijn trapas. Weten jullie of er ook nog andere maten kogels zijn gebruikt in een trapas? De kogels in mijn fiets lijken wel 8 mm maar ik kan hier geen inch maat voor vinden?

Ik ben namelijk zelf ook net bezig met mijn trapas. Weten jullie of er ook nog andere maten kogels zijn gebruikt in een trapas? De kogels in mijn fiets lijken wel 8 mm maar ik kan hier geen inch maat voor vinden?
Zijn het geen 5/16 kogels? Die zijn 7,94 mm dus maar een fractie kleiner.
Groeten,
Sjoerd
Groeten,
Sjoerd
Hoi Sjoerd,
Het is een Gazelle trapas en die waren lekker eigenwijs met hun maten. In Nederland was het de trend om 5/16" kogels te monteren, tenminste, in transportfietsen maar bij Gazelle dachten ze daar anders over en monteerden 9/23" kogels. Ik kan aan de buitendiameter van de rechter koon zien dat het een wat latere as is van na 1965
http://www4.picturepush.com/photo/a/128 ... /image.jpg
Daarvoor had links en rechts dezelfde diameter. Ik heb geen idee waarom ze dat veranderd hebben.
Er ontstaat daardoor mee ruimte tussen de koon en de cup waardoor er makkelijker vuil in kan komen. Het is natuurlijk wel zo dat de kettingkast aan die kant zit die dat weer goedmaakt. Bij de latere transportfietsen is dat dan weer niet het geval omdat daar een open kettingscherm zit of helemaal niets.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het is een Gazelle trapas en die waren lekker eigenwijs met hun maten. In Nederland was het de trend om 5/16" kogels te monteren, tenminste, in transportfietsen maar bij Gazelle dachten ze daar anders over en monteerden 9/23" kogels. Ik kan aan de buitendiameter van de rechter koon zien dat het een wat latere as is van na 1965
http://www4.picturepush.com/photo/a/128 ... /image.jpg
Daarvoor had links en rechts dezelfde diameter. Ik heb geen idee waarom ze dat veranderd hebben.
Er ontstaat daardoor mee ruimte tussen de koon en de cup waardoor er makkelijker vuil in kan komen. Het is natuurlijk wel zo dat de kettingkast aan die kant zit die dat weer goedmaakt. Bij de latere transportfietsen is dat dan weer niet het geval omdat daar een open kettingscherm zit of helemaal niets.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Je hebt gelijkEysfan schreef:Zijn het geen 5/16 kogels? Die zijn 7,94 mm dus maar een fractie kleiner.
Groeten,
Sjoerd

Ik had een kleine misrekening gemaakt en was in de veronderstelling dat 5/16 kogels een diameter hadden van ongeveer 4mm.

Ach Sup4plex, zo'n rekenfoutje maken we allemaal wel eens. Kijk eens bij Gazelle, dat monteerden ze dus 9/23" kogels...Fotomaan schreef:... bij Gazelle dachten ze daar anders over en monteerden 9/23" kogels.