Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Beste oude fietsliefhebbers,
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Gazelle No.8 uit 1952. Het is een hoog, 61 centimeter, damesmodel met twee trommelremmen en geen versnellingen. De oorspronkelijke, al overleden, eigenaresse woonde in Den Haag. Dit blijkt ook uit de ingegraveerde postcode. Ik kon de fiets via marktplaats kopen van haar dochter. Haar man heeft een poging gedaan het rijwiel op te knappen, maar heeft dit, zo lijkt het, beperkt tot het monteren van zwarte antilek-banden met zijreflectie. Los van de banden lijken de jasbeschermers inclusief bevestiging, de zwarte pedalen met reflectoren, de dynamo (een witte kunststof Soubitez) en ook de bel (met een klavertjevier opdruk, maar wel met een ouderwets metalen binnenwerk) mij niet origineel. Wel origineel en compleet zijn de Lucifer koplamp en het varkensneus achterlicht (zonder verklikkerlichtje). De kettingkast lijkt ook origineel maar is kapot en hier en daar provisorisch met tape opgelapt. Dit is ook gedaan met het Lepper Elasco zadel. De lak van de fiets lijkt hier en daar te veel gepoetst. Biezen zie je nauwelijks meer, terwijl ook het No.8 logo bijna onleesbaar is geworden.
In principe kun je nog gewoon rijden op de fiets. De trapas heeft geen speling, maar het voorwiel heeft wel een behoorlijke slag die nog wel te richten lijkt als ik de spaaknippels op de tamelijk verroeste spaken kan laten draaien. Ook heeft het freewheel de neiging om mee te draaien als je tijdens het rijden de voeten van de pedalen haalt. Verder is de verlichtingsdraad naar het achterlicht gebroken.
Ik wil de fiets weer in een enigszins oorspronkelijke toestand brengen. Al twijfel ik nog wel over het monteren van witte banden zonder zijreflectie of met zijreflectie en ook een achterreflector. Dat laatste lijkt niet echt op een esthetisch verantwoorde manier te kunnen gebeuren gezien de gemonteerde klapstandaard.
Over het restaureren van het rijwiel heb ik een paar vragen.
Welke kleur horen de beschadigde zwarte handvatten van de remhendels te hebben? Is zwart wel de originele kleur? De handvatten aan het stuur zijn namelijk wit.
Horen de pedalen ook wit te zijn? Ik heb nog een paar witte liggen, al hebben deze geen Gazelle opdruk.
Gezien de Lucifer koplamp, zal er ook wel een Lucifer dynamo ophoren. Maar wat moet dat zijn, een een Lucifer 800?
Waar moet ik denken bij het opmaken van de op het oog gewone BSA trapas. heeft deze een afwijkende kogelmaat(anders dan 1/4 inch) en is de as in een bus gemonteerd?
Op internet zag ik witte Retro Vredestein banden met zijreflectie. Zit die zijreflectie er opgeplakt? Met ander woorden zou je hem betrekkelijk gemakkelijk kunnen verwijderen?
Ook andere tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Victor
P.s. Wouter, die elders op het forum en No.8 zoekt: deze in principe niet te koop of je moet een heel aardige prijs bieden.
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Gazelle No.8 uit 1952. Het is een hoog, 61 centimeter, damesmodel met twee trommelremmen en geen versnellingen. De oorspronkelijke, al overleden, eigenaresse woonde in Den Haag. Dit blijkt ook uit de ingegraveerde postcode. Ik kon de fiets via marktplaats kopen van haar dochter. Haar man heeft een poging gedaan het rijwiel op te knappen, maar heeft dit, zo lijkt het, beperkt tot het monteren van zwarte antilek-banden met zijreflectie. Los van de banden lijken de jasbeschermers inclusief bevestiging, de zwarte pedalen met reflectoren, de dynamo (een witte kunststof Soubitez) en ook de bel (met een klavertjevier opdruk, maar wel met een ouderwets metalen binnenwerk) mij niet origineel. Wel origineel en compleet zijn de Lucifer koplamp en het varkensneus achterlicht (zonder verklikkerlichtje). De kettingkast lijkt ook origineel maar is kapot en hier en daar provisorisch met tape opgelapt. Dit is ook gedaan met het Lepper Elasco zadel. De lak van de fiets lijkt hier en daar te veel gepoetst. Biezen zie je nauwelijks meer, terwijl ook het No.8 logo bijna onleesbaar is geworden.
In principe kun je nog gewoon rijden op de fiets. De trapas heeft geen speling, maar het voorwiel heeft wel een behoorlijke slag die nog wel te richten lijkt als ik de spaaknippels op de tamelijk verroeste spaken kan laten draaien. Ook heeft het freewheel de neiging om mee te draaien als je tijdens het rijden de voeten van de pedalen haalt. Verder is de verlichtingsdraad naar het achterlicht gebroken.
Ik wil de fiets weer in een enigszins oorspronkelijke toestand brengen. Al twijfel ik nog wel over het monteren van witte banden zonder zijreflectie of met zijreflectie en ook een achterreflector. Dat laatste lijkt niet echt op een esthetisch verantwoorde manier te kunnen gebeuren gezien de gemonteerde klapstandaard.
Over het restaureren van het rijwiel heb ik een paar vragen.
Welke kleur horen de beschadigde zwarte handvatten van de remhendels te hebben? Is zwart wel de originele kleur? De handvatten aan het stuur zijn namelijk wit.
Horen de pedalen ook wit te zijn? Ik heb nog een paar witte liggen, al hebben deze geen Gazelle opdruk.
Gezien de Lucifer koplamp, zal er ook wel een Lucifer dynamo ophoren. Maar wat moet dat zijn, een een Lucifer 800?
Waar moet ik denken bij het opmaken van de op het oog gewone BSA trapas. heeft deze een afwijkende kogelmaat(anders dan 1/4 inch) en is de as in een bus gemonteerd?
Op internet zag ik witte Retro Vredestein banden met zijreflectie. Zit die zijreflectie er opgeplakt? Met ander woorden zou je hem betrekkelijk gemakkelijk kunnen verwijderen?
Ook andere tips zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Victor
P.s. Wouter, die elders op het forum en No.8 zoekt: deze in principe niet te koop of je moet een heel aardige prijs bieden.
- Bijlagen
-
- Haagse Gazelle No. 8 uit 1952
- IMG_2641 (640x480) (3).jpg (249.65 KiB) 7554 keer bekeken
Twee wielen één gedachte
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Hallo Victor,
Een paar antwoorden op je vragen.
Spaken voorwiel: als de nippels vastgeroest zijn helpt het een heel stuk als je een gasbrandervlam ca. 5-10 seconden op de nippel houdt en dan meteen met de spakenspanner de nippel losdraait. Altijd met gevoel natuurlijk, en niet je vingers branden. En vooraf de band demonteren, voor de zekerheid.
Je schrijft dat er een behoorlijke slag in zit. Dan zou ik de spaken rondom gelijkmatig 2-3 slagen losdraaien zodat niets meer op spanning staat. Even controleren. Nu het wiel draaien om te kijken of de slag alleen in de ongelijkmatige spakenspanning zat of toch in de velg zelf. Is dat laatste het geval dan moet je eerst de velg richten en daarna weer de spaken op spanning brengen (wiel centreren).
Trapas: er zit een BSA-trapas met inschuifbus in, waarbij de as standaard is maar de kogels (5/16 inch) en cups groter zijn.
Lucifer: in 1952 werd inderdaad al de Lucifer Baby 800 gemonteerd.
Meedraaiende pedalen: het kan aan een stroef lopend freewheel liggen (misschien is het vet taai geworden), maar soms speelt ook een te strak gespannen of roestige ketting een rol.
Op de foto zie ik nog dat de voorvork vervangen is.
Succes,
fietser
Een paar antwoorden op je vragen.
Spaken voorwiel: als de nippels vastgeroest zijn helpt het een heel stuk als je een gasbrandervlam ca. 5-10 seconden op de nippel houdt en dan meteen met de spakenspanner de nippel losdraait. Altijd met gevoel natuurlijk, en niet je vingers branden. En vooraf de band demonteren, voor de zekerheid.
Je schrijft dat er een behoorlijke slag in zit. Dan zou ik de spaken rondom gelijkmatig 2-3 slagen losdraaien zodat niets meer op spanning staat. Even controleren. Nu het wiel draaien om te kijken of de slag alleen in de ongelijkmatige spakenspanning zat of toch in de velg zelf. Is dat laatste het geval dan moet je eerst de velg richten en daarna weer de spaken op spanning brengen (wiel centreren).
Trapas: er zit een BSA-trapas met inschuifbus in, waarbij de as standaard is maar de kogels (5/16 inch) en cups groter zijn.
Lucifer: in 1952 werd inderdaad al de Lucifer Baby 800 gemonteerd.
Meedraaiende pedalen: het kan aan een stroef lopend freewheel liggen (misschien is het vet taai geworden), maar soms speelt ook een te strak gespannen of roestige ketting een rol.
Op de foto zie ik nog dat de voorvork vervangen is.
Succes,
fietser
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
dag Victor,
graag wil ik bevestigen wat Fietser net meldt.
De handvaten horen eveneens wit te zijn, maar deze ga je jammer genoeg niet meer vinden. Mocht je nieuwe zwarte zoeken, die heb ik nog wel op overschot liggen.
De fiets lijkt mij echt wel de moeite om op te maken. Leuk is ook de mascotte op het (nog originele) voorspatbord alsook de kunststof bescherming op de gebogen buis.
1952 is toch al een behoorlijke leeftijd en om ze in die toestand aan te treffen is geen normale zaak.
Daarbij zou ik wel willen adviseren om het fatsoenlijk aan te pakken aangezien ik vermoed dat de fiets dit nodig heeft om de volgende 50 jaar probleemloos aan te kunnen.
Het moeilijkste daarbij zal zijn om een passende voorvork te vinden. Mocht dat niet lukken dan zou het omruilen van de vorkkroon al een stap in de goede richting zijn.
Een Baby 800 vind je op elke oude fietsen beurs.
Pedalen zou ik me geen te grote zorgen over maken omdat ik dit zie als een verbruiksmateriaal, net zoals banden en remvoering.
De kettingkast is iets lastiger. Als het een lakdoek kast is, kun je een blanco vervangkast plaatsen. Decals om erop te kleven zijn te vinden. Eveneens als de jasbeschermers en de montageklemmen.
Als je de trapas uit elkaar haalt hou er dan rekening mee dat de kogels oversized zijn. Mocht je problemen hebben om aan nieuwe kogels te komen, dan kun je evengoed 8mm kogels nemen, die zijn couranter te vinden denk ik.
Het freewheel kun je reinigen en opnieuw smeren, let wel op de kogels als je het uit elkaar haalt, ze zijn met velen en ze lopen graag weg.
Crème banden met oud profiel staan natuurlijk het best op dit rijwiel. De reflectie van de band trekken is mij nog niet gelukt. Als je slechts 2 banden nodig hebt, die vind je heus wel met wat zoekwerk. Af en toe daagt er wel ergens een setje op.
Voorbeelden van Gazelle fietsen uit die periode zijn te vinden op picasaweb. Ik heb er zelf een aantal in detail op staan, maar ook op Elibert's album staan er enkele.
Succes,
Ed
graag wil ik bevestigen wat Fietser net meldt.
De handvaten horen eveneens wit te zijn, maar deze ga je jammer genoeg niet meer vinden. Mocht je nieuwe zwarte zoeken, die heb ik nog wel op overschot liggen.
De fiets lijkt mij echt wel de moeite om op te maken. Leuk is ook de mascotte op het (nog originele) voorspatbord alsook de kunststof bescherming op de gebogen buis.
1952 is toch al een behoorlijke leeftijd en om ze in die toestand aan te treffen is geen normale zaak.
Daarbij zou ik wel willen adviseren om het fatsoenlijk aan te pakken aangezien ik vermoed dat de fiets dit nodig heeft om de volgende 50 jaar probleemloos aan te kunnen.
Het moeilijkste daarbij zal zijn om een passende voorvork te vinden. Mocht dat niet lukken dan zou het omruilen van de vorkkroon al een stap in de goede richting zijn.
Een Baby 800 vind je op elke oude fietsen beurs.
Pedalen zou ik me geen te grote zorgen over maken omdat ik dit zie als een verbruiksmateriaal, net zoals banden en remvoering.
De kettingkast is iets lastiger. Als het een lakdoek kast is, kun je een blanco vervangkast plaatsen. Decals om erop te kleven zijn te vinden. Eveneens als de jasbeschermers en de montageklemmen.
Als je de trapas uit elkaar haalt hou er dan rekening mee dat de kogels oversized zijn. Mocht je problemen hebben om aan nieuwe kogels te komen, dan kun je evengoed 8mm kogels nemen, die zijn couranter te vinden denk ik.
Het freewheel kun je reinigen en opnieuw smeren, let wel op de kogels als je het uit elkaar haalt, ze zijn met velen en ze lopen graag weg.
Crème banden met oud profiel staan natuurlijk het best op dit rijwiel. De reflectie van de band trekken is mij nog niet gelukt. Als je slechts 2 banden nodig hebt, die vind je heus wel met wat zoekwerk. Af en toe daagt er wel ergens een setje op.
Voorbeelden van Gazelle fietsen uit die periode zijn te vinden op picasaweb. Ik heb er zelf een aantal in detail op staan, maar ook op Elibert's album staan er enkele.
Succes,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Hallo Victor,
In tegenstelling tot de witte pedalen zie je meestal zwarte handvatten op een zwarte Gazelle van die tijd. De witte zie je bijna altijd op een gekleurde fiets.
Als je ze ongeschonden wil verwijderen dan even verwarmen in heet water.
Dit heb ik op onze leerzame cursus geleerd.
Maar het kan evengoed zijn dat je deze witte gewoon mooier vindt.
Succes met de klus.
Edmond.
In tegenstelling tot de witte pedalen zie je meestal zwarte handvatten op een zwarte Gazelle van die tijd. De witte zie je bijna altijd op een gekleurde fiets.
Als je ze ongeschonden wil verwijderen dan even verwarmen in heet water.
Dit heb ik op onze leerzame cursus geleerd.
Maar het kan evengoed zijn dat je deze witte gewoon mooier vindt.
Succes met de klus.
Edmond.
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Bedankt allemaal voor de goede raad.
Op de afwijkende voorvork had ik nog niet echt acht geslagen. Ik heb er niet bij nagedacht dat de kroonkap met een uitgesneden v-tje, die me wel was opgevallen, wel eens niet origineel Gazelle zou kunnen zijn. Beetje dom dus.
Dat kwam waarschijnlijk door dat ik teveel aandacht had voor het voorspatbord met de mascotte. Wat is trouwens het verhaal bij dit oude model mascotte? Asterduc heeft wel eens een overzicht gegeven van de verschillende soorten mascottes. Gaat het hier om een extra accessoire of hoort het standaard op het luxe model No.8? Dat laatste zou du betekenen dat hij veel gevallen verloren is gegaan gezien de foto's die ik van oude No.8 's heb gezien.
Groeten,
Victor
Op de afwijkende voorvork had ik nog niet echt acht geslagen. Ik heb er niet bij nagedacht dat de kroonkap met een uitgesneden v-tje, die me wel was opgevallen, wel eens niet origineel Gazelle zou kunnen zijn. Beetje dom dus.
Dat kwam waarschijnlijk door dat ik teveel aandacht had voor het voorspatbord met de mascotte. Wat is trouwens het verhaal bij dit oude model mascotte? Asterduc heeft wel eens een overzicht gegeven van de verschillende soorten mascottes. Gaat het hier om een extra accessoire of hoort het standaard op het luxe model No.8? Dat laatste zou du betekenen dat hij veel gevallen verloren is gegaan gezien de foto's die ik van oude No.8 's heb gezien.
Groeten,
Victor
Twee wielen één gedachte
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Ik schuur de reflectie strepen er af.
Wat goed lukt , schuurpapier op vouwen zodat het de breedte van de streep heeft .
Groet Gerrit
Wat goed lukt , schuurpapier op vouwen zodat het de breedte van de streep heeft .
Groet Gerrit
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Bij een setje Vredestein Classic banden (die met ''Vredestein in het loopvlak) trek je de reflectiestrip er zo af
Groetjes Mark

Groetjes Mark
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
Als er 5/16" kogels in moeten en je kunt ze niet vinden dan heb ik ze nog wel liggen.
Volgens mij zijn ze nog wel te koop overigens.
http://www.montagetechniek.nl/lager-kogels-staal/
Alleen 9/32" zie ik er niet bij staan. Da's een ongebruikelijke maat geworden.
De reflexiestreep kan je er aftrekken. Als je het begin/einde opzoekt dan zie je dat het een klein beetje overlapt daar kan je met een stevige duimnagel makkelijk onderkomen en als het een beetje wil trek je in één keer de hele streep los.
Af en toe heb je pech en breekt ie en dan moet je nog even peuteren. Wel doen als de band nog niet gemonteerd is want anders breekt ie veel makkelijker tijdens het 'demonteren'
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Volgens mij zijn ze nog wel te koop overigens.
http://www.montagetechniek.nl/lager-kogels-staal/
Alleen 9/32" zie ik er niet bij staan. Da's een ongebruikelijke maat geworden.
De reflexiestreep kan je er aftrekken. Als je het begin/einde opzoekt dan zie je dat het een klein beetje overlapt daar kan je met een stevige duimnagel makkelijk onderkomen en als het een beetje wil trek je in één keer de hele streep los.
Af en toe heb je pech en breekt ie en dan moet je nog even peuteren. Wel doen als de band nog niet gemonteerd is want anders breekt ie veel makkelijker tijdens het 'demonteren'

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
- Berichten: 765
- Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
De Gazelle mascotte op het voorspatbord is niet standaard. Het is een leuk accessoire dat met enige regelmaat te vinden is op MP. Ik weet niet of dit accessoire door Gazelle zelf werd verkocht of door de handel.
Gr, Peter
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Re: Haagse Gazelle No.8 uit 1952
in de folder van 1952 is de mascotte niet terug te vinden.
Ik heb net een kopie van deze prijscourant in de documentatiebank geplaatst.
Groeten,
Ed.
Ik heb net een kopie van deze prijscourant in de documentatiebank geplaatst.
Groeten,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen