restauratie germaan weduwefiets
Re: restauratie germaan weduwefiets
Nou ik ben bijna klaar met het eerste onderdeel, de koplamp.
er zat amper nog lak aan dus dat kwam goed uit, scheelt schuren. Gewoon met een stuk korreltje 900 kaal geschuurt tot op het kale messing en daarna met een stuk scotchbrite de lamp klaargemaakt voor primer en nu bezig met de laatste lagen zwart.
helaas is de chroomring waar het glas in geklemt zit aangetast en is het chroom grotedeels kapot, daarnaast heeft iemand ooit een smakker gemaakt en zit er een deuk in. Heeft iemand een tip om dit weer te fixen? Denk zelf dat ik gewoon het chroom + koper onderlaag weg moet schuren en het kale metaal met polijsten tot chroomglas, daarna aflakken tegen roest.
mvg
Joost
er zat amper nog lak aan dus dat kwam goed uit, scheelt schuren. Gewoon met een stuk korreltje 900 kaal geschuurt tot op het kale messing en daarna met een stuk scotchbrite de lamp klaargemaakt voor primer en nu bezig met de laatste lagen zwart.
helaas is de chroomring waar het glas in geklemt zit aangetast en is het chroom grotedeels kapot, daarnaast heeft iemand ooit een smakker gemaakt en zit er een deuk in. Heeft iemand een tip om dit weer te fixen? Denk zelf dat ik gewoon het chroom + koper onderlaag weg moet schuren en het kale metaal met polijsten tot chroomglas, daarna aflakken tegen roest.
mvg
Joost
-
Hoi Joost,
Het rode Philips schildje in de koplamp kan ik je misschien wel aan helpen
Gr, Peter
Het rode Philips schildje in de koplamp kan ik je misschien wel aan helpen
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Hoi Peter,
bedankt! heb wat foto's gemaakt van de koplamp zoals ik hem nu heb weten te krijgen.
eerst begonnen met kaalschuren en demonteren, daarna 1 laagje primer, dit dekte zo goed dat 1 laag voldoende bleek.

reflectorschaaltje gepolijst met wat zilverpoets, ding is als nieuw!

tja de sierring was best zwaar beschadigt en gebutst, uiteindelijk maar gewoon met een ingenieurshamertje en drevel de deukjes eruit gewerkt en gepolijst, gaf best een mooi effect het chroom met de messing/koper kleurige onderlaag. Er mag best gezien worden dat hij al ruim 70 jaar oud is!

en dan de zwarte laag erop gespoten, 3 lagen bleek genoeg om het een mooie diepe glans te geven zoals de philidyne lampen hadden (heb foto's gezien van een nieuwe zo uit de doos en die waren hoogglans zwart).

En het frame staat er nu zo bij, mooi droog en verwarmt binnen zodat er geen roest door regen in de buizen kan ontstaan zo zonder zadelpen en trapas.

Eens kijken welk onderdeel morgen aan de beurt is, denk het frame verder klaarmaken voor de anti roest laag zodat de nieuwe verf mooi zal blijven. Viel me op dat de oude lak zeer sterk was dus die mag blijven zitten als basis
.
met vriendelijke groet,
Joost
bedankt! heb wat foto's gemaakt van de koplamp zoals ik hem nu heb weten te krijgen.
eerst begonnen met kaalschuren en demonteren, daarna 1 laagje primer, dit dekte zo goed dat 1 laag voldoende bleek.

reflectorschaaltje gepolijst met wat zilverpoets, ding is als nieuw!

tja de sierring was best zwaar beschadigt en gebutst, uiteindelijk maar gewoon met een ingenieurshamertje en drevel de deukjes eruit gewerkt en gepolijst, gaf best een mooi effect het chroom met de messing/koper kleurige onderlaag. Er mag best gezien worden dat hij al ruim 70 jaar oud is!

en dan de zwarte laag erop gespoten, 3 lagen bleek genoeg om het een mooie diepe glans te geven zoals de philidyne lampen hadden (heb foto's gezien van een nieuwe zo uit de doos en die waren hoogglans zwart).

En het frame staat er nu zo bij, mooi droog en verwarmt binnen zodat er geen roest door regen in de buizen kan ontstaan zo zonder zadelpen en trapas.

Eens kijken welk onderdeel morgen aan de beurt is, denk het frame verder klaarmaken voor de anti roest laag zodat de nieuwe verf mooi zal blijven. Viel me op dat de oude lak zeer sterk was dus die mag blijven zitten als basis

met vriendelijke groet,
Joost
Pff het zwaarste werk is nu achter de rug, 2 uur met een slijptol in m'n handen met een staalborstel erop het frame aangepakt. de lak zat zo los op sommige plekken dat hele vlokken eraf schoten, dan maar helemaal kaal. Wel tot de conclusie gekomen dat de achtervork lichtelijk krom is dus daar moet even wat aan gedaan worden met een brandertje en stijgerpijp
.
Zal vanavond foto's plaatsen.
Joost

Zal vanavond foto's plaatsen.
Joost
Jeetje Joost, dat jij op jouw leeftijd met zo'n gemak dit soort dingen al doet. Veel complimenten!
bedankt!, heb al wat ervaring opgedaan bij een oude gazelle. Nu is deze aan de beurt.
Heb even jullie mening nodig, zal ik de fiets gewoon spuiten met standaard autolak of proberen de originele moffel fietsenlak te krijgen? heb gezien dat je wel de blanke versie van het spul kunt kopen maar de zwarte moet ik nog even naar zoeken. Eerst maar eens de zinkspray en vulprimer erop, hij hoeft niet geheel strak maar de deuk in de seatstay (geen idee hoe dit heet in het nederlands, het deel tussen achtervork en zadellug) moet eruit worden gewerkt.
met vriendelijke groet,
Joost
Heb even jullie mening nodig, zal ik de fiets gewoon spuiten met standaard autolak of proberen de originele moffel fietsenlak te krijgen? heb gezien dat je wel de blanke versie van het spul kunt kopen maar de zwarte moet ik nog even naar zoeken. Eerst maar eens de zinkspray en vulprimer erop, hij hoeft niet geheel strak maar de deuk in de seatstay (geen idee hoe dit heet in het nederlands, het deel tussen achtervork en zadellug) moet eruit worden gewerkt.
met vriendelijke groet,
Joost
-
Joost,
Stuur mij maar een pb over het rode Philips verklikkerglaasje als je het nog nodig hebt
Gr, Peter
Stuur mij maar een pb over het rode Philips verklikkerglaasje als je het nog nodig hebt
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
-
Ha Joost,
Dat gaat mooi worden .De Philips lamp is ook netjes gedaan.
Seatstay is dat niet gewoon staande achtervork??
Zwarte lak, tja Ik zou vooral zoeken naar een lak die mooi diep zwart is. Soms is zwart wat bruinig, grijzig of wat ik laast had met een spuibus autolak; groenig.
Dat wil je allemaal niet.
Wat ik ook zou doen is na het spuiten de lak wat op poetsen.
Dat gaat i van leven. Miniscule krasjes zijn het en die weerspiegelen heel anders dan ongepoetste ''verse'' lak.
Groet,
Maarten
Dat gaat mooi worden .De Philips lamp is ook netjes gedaan.
Seatstay is dat niet gewoon staande achtervork??
Zwarte lak, tja Ik zou vooral zoeken naar een lak die mooi diep zwart is. Soms is zwart wat bruinig, grijzig of wat ik laast had met een spuibus autolak; groenig.
Dat wil je allemaal niet.
Wat ik ook zou doen is na het spuiten de lak wat op poetsen.
Dat gaat i van leven. Miniscule krasjes zijn het en die weerspiegelen heel anders dan ongepoetste ''verse'' lak.
Groet,
Maarten
hallo Peter,Fongers1952 schreef:Joost,
Gr, Peter
Bedankt! je helpt me hier erg mee, zonder dat glaasje ziet hij er gewoon niet 'af' uit
Volgens het forum mag ik geen berichten versturen omdat ik geen lid ben van de vereniging (word nog wel rechtgezet, toch maar lid worden denk ik. Bevalt me wel dat oude spul

Ja staande achtervork dat was het woord dat ik zocht. Heb hier nog een goede liggen van een gazelle is er identiek uitziet, dus mocht hij nou echt niet meer recht te krijgen zijn kan ik altijd nog die erin zetten. Originaliteit is belangrijk maar ik vind veiligheid ook wel belangrijk, jammer als de hele achterbrug ineens inzakt door een kuil...
met vriendelijke groet,
Joost
Hoi Joost,
Ik ben nieuwsgierig geworden naar die blanke moffellak waar jij het eerder over had.
Wat bedoel je daar precies mee?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik ben nieuwsgierig geworden naar die blanke moffellak waar jij het eerder over had.
Wat bedoel je daar precies mee?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.