Aerofort Den Haag
-
Aerofort Den Haag
Bij mij om de hoek staat al jaren een oude herenfiets te verrotten (helaas met een robuust slot eromheen), ik schat jaren 40 of 50. Nu heb ik eens gekeken wat voor merk het is: 'Aerofort' Den Haag. Iemand bekend met dit merk? Ik zal eens een plaatje schieten.
Re: Aerofort Den Haag
Hoi tommiefongers,
Grappig, bij mij om de hoek staat ook een Aerofort. Een 26" 'sportfiets' uit vroeg jaren vijftig.
Ik ben erg benieuwd naar 'jouw' exemplaar.
Grappig, bij mij om de hoek staat ook een Aerofort. Een 26" 'sportfiets' uit vroeg jaren vijftig.
Ik ben erg benieuwd naar 'jouw' exemplaar.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
-
Grappig, dan hebben ze er in ieder geval 2 gebouwd. Kijk hier voor gedetaileerde foto's:
http://www.flickr.com/photos/31399501@N07/12673148043/
http://www.flickr.com/photos/31399501@N07/12673148043/
lees ik op de fiets: Arofort ?
Gemaakt in Den Haag. Waarschijnlijk een fietsenmaker? Aro?
Gemaakt in Den Haag. Waarschijnlijk een fietsenmaker? Aro?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Idd Arofort natuurlijk, niet Aerofort
Dit is 'mijn' Arofort

'sportieve' balhoofdluglugs

Simpele voorvork met platgedrukte einden, maar wel een karakteristieke constructie van het spatbordstangetje. Kan zijn dat die bij jouw exemplaar vervangen is. Voorwiel is niet origineel - lelijk die onbeschermde lagers
.

Sportfiets met meer dan een dikke knipoog naar de klassieke (goedkopere) toerfiets.

Spatbordstangetje met lichtsnoer-geleiding en achterlichtbescherming. Zie ik ook op jouw toerfiets.

Detail van de montage op de achteras. Doet denken aan Juncker en ik meen ook Batavus. Bij de eerste was er dan ook nog een systeem om het lichtsnoertje aan te sluiten.

Dit opvallende gat in de lug geeft deze fiets nét even wat extra's.

Framenummer. Ik zie bij jou ook letter(s) gevolgd door cijfers.

De F&S Torpedo achternaaf komt uit 1951 en de fiets zal niet veel jonger zijn.
'Jouw' toerfiets zal ook eerste helft jaren vijftig zijn schat ik.

Dit is 'mijn' Arofort

'sportieve' balhoofdluglugs

Simpele voorvork met platgedrukte einden, maar wel een karakteristieke constructie van het spatbordstangetje. Kan zijn dat die bij jouw exemplaar vervangen is. Voorwiel is niet origineel - lelijk die onbeschermde lagers

Sportfiets met meer dan een dikke knipoog naar de klassieke (goedkopere) toerfiets.

Spatbordstangetje met lichtsnoer-geleiding en achterlichtbescherming. Zie ik ook op jouw toerfiets.

Detail van de montage op de achteras. Doet denken aan Juncker en ik meen ook Batavus. Bij de eerste was er dan ook nog een systeem om het lichtsnoertje aan te sluiten.

Dit opvallende gat in de lug geeft deze fiets nét even wat extra's.

Framenummer. Ik zie bij jou ook letter(s) gevolgd door cijfers.

De F&S Torpedo achternaaf komt uit 1951 en de fiets zal niet veel jonger zijn.
'Jouw' toerfiets zal ook eerste helft jaren vijftig zijn schat ik.
Kan weer een leuke fiets worden, wat mij opvalt zijn vooral de mooie biesjes en fraaie lugs. Wat je kan doen als je zo'n fiets zou willen hebben is er een briefje met je telefoonnummer op achterlaten. Als iemand hem kwijt wil ben je de eerste. Heb ik wel eens een grappig resultaat mee gehad. (Niet gekocht maar wel de eigenaar geprikkeld om het fietsje te gaan restaureren.)
groet van Wim
groet van Wim
DCR gaat nooit verloren....
Als je op het tabblad "tijdschrift" bij de index kijkt. kan je zien dat er in het Rijwiel 2011/4 een kort stukje over Arofort heeft gestaan. Zie deze scan.
Het is een van de kleinere merken waarvan het materiaal nu langzamerhand verdwijnt. De fiets die je hebt gezien is daar een mooi voorbeeld van. Ik beschouw dit soort fietsen zelf ook als "sloopfietsen" en bewaar ze ook niet. Maar het kan best zijn dat over 10 jaar veel mensen op zoek gaan naar de laatst overgebleven exemplaren. Net als nu gebeurt met fietsen van b.v. voor 1920.
groet Theo
Het is een van de kleinere merken waarvan het materiaal nu langzamerhand verdwijnt. De fiets die je hebt gezien is daar een mooi voorbeeld van. Ik beschouw dit soort fietsen zelf ook als "sloopfietsen" en bewaar ze ook niet. Maar het kan best zijn dat over 10 jaar veel mensen op zoek gaan naar de laatst overgebleven exemplaren. Net als nu gebeurt met fietsen van b.v. voor 1920.
groet Theo
- Bijlagen
-
- arofort 2011_4.jpeg (111.05 KiB) 8880 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
Iemand deze op MP al gezien? http://link.marktplaats.nl/m780894353
Sportief fietsend!
De heer A.Röthengatter was bedrijfsleider bij het Haagse filiaal van Jüncker en Co uit Rotterdam. De filialen zijn in 1929 gesloten en Röthengatter is voor zich zelf begonnen en later is zijn zoon in de zaak gekomen. Ze waren lid van een grossiers organisatie (Nicor ??) en eind 60 tigerjaren was het over.
Fantastisch dat op basis van een paar spots zoveel leuke info bij elkaar komt!