Onderdelen Gazelle tandem +/- 1935

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Elferink

Onderdelen Gazelle tandem +/- 1935

Bericht door Elferink »

Beste fietsliefhebbers,

Wij (mijn vriendin en ik) hebben twee weken geleden een tandem gekocht dat een cadeau moet worden voor de trouwerij van mijn schoonzus en zwager. Aangezien zij wel van wat antiekere spullen houden, hebben we gekozen voor een wat oudere gazelle tandem. De tandem had wel wat aandacht nodig, maar over het algemeen is de technische staat prima (we hebben er 20 km mee gefietst zonder problemen). Eenmaal thuis gekomen ben ik mij wat meer gaan verdiepen in de fiets om te kijken of ik nog onderdelen kon krijgen. Tot mijn grote verbazing (en vreugde) bleek de tandem een Gazelle tandem te zijn die vanaf 1935 is gemaakt (tenminste, dat denk ik)! Een perfect cadeau voor mijn a.s. familieleden dus! Ik heb hier wat foto’s van de fiets (waar ik al verschillende onderdelen eraf heb gehaald).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We willen de charme van de fiets behouden (hier en daar wat oppervlakkige roest en afgebladderd chroom, maar dat is geen probleem), maar er zijn nog wel wat onderdelen die vervangen/gekocht moeten worden. De lakdoek van de kettingkast en jasbeschermers zijn compleet vergaan, een stang van de voorrem is missend, evenals het rode plastic kapje van de achterlamp. Voor de laatste twee onderdelen voorzie ik niet al teveel probleme, maar dit is wel het geval voor de lakdoeken (enkele fietsenwinkels hadden geen idee). Nu is mijn vraag of iemand hier op het forum misschien weet of en waar deze doeken te krijgen zijn (nieuw/2ehands/zelfgemaakt)?
Alle tips zijn welkom!

Mochten jullie meer informatie willen hebben over de fiets of onderdelen dan hoor ik dat graag.

Bedankt,
mvg Martin
asterduc

Re: Onderdelen Gazelle tandem +/- 1935

Bericht door asterduc »

beste Martin,

om dezelfde oude kettingkasten te vinden ga je ver moeten zoeken vrees ik.

Je kunt echter een set nieuwe(re) monteren. Het haalt een deel van de charme weg, maar dat zien alleen de experten.

Hierbij een voorbeeld van mijn Gazelle 1936 Tandem waar dergelijke nieuwe kasten zijn opgezet.
1936 tandem.png
1936 tandem.png (802.24 KiB) 6373 keer bekeken
(Deze tandem had ik gekocht en klaargestoomd om op Moederdag met mijn moeder een tocht te maken. Haar mooiste cadeau ooit, zei ze mijn na de rit. Misschien een tip voor anderen die morgen de belgische moederdag willen vieren)

Mocht je nog inspiratie zoeken voor die 1935'er, hierbij een link naar andere fotos van die fiets.
https://picasaweb.google.com/1132186544 ... directlink

Groeten en succes met het huwelijksfeest.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elferink

Bericht door Elferink »

Beste Ed,

Hartelijk dank voor je antwoord!

De onderdelen hoeven zeker niet orgineel te zijn, dus ik modern is ook zeker prima (het ziet er ook goed uit op jouw fiets!).

Zou je kunnen vertellen van wel model/bouwjaar de lakdoeken komen? Als je een artikelnummer hebt, of een bedrijf/winkel weet waar ik ze zou kunnen bestellen hoor ik dat ook graag! (mag ook in Belgie zijn hoor).

Groet,
Martin
asterduc

Bericht door asterduc »

Martin,

Welk model weet ik niet meer, het is ondertussen al 3 jaar geleden :-)

Ik stuur je een PM met tel / email adres van iemand die mogelijk een setje heeft liggen. Je moet dan alleen nog de afstand tussen de cranks meten en kijken of die overeen komen.

Groeten,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elferink

Bericht door Elferink »

Ed,

Hartelijk dank voor je privebericht!
Ik zal er morgen meteen bellen!

Groet
nanter

Bericht door nanter »

Hey,

ik heb ook oude tandem van Gazelle die ik aan het heropdoen ben. Ook mijn lakdoek is wat beschadigd. Ik had ook graag iets nieuw opgestoken, maar mijn vraag is...waar vind ik dat en is het moeilijk zelf te monteren?
Alvast bedankt voor jullie antwoord,
Terry
Bijlagen
11262977_841691205866658_667812914_o.jpg
11262977_841691205866658_667812914_o.jpg (174 KiB) 5340 keer bekeken
de rode

Bericht door de rode »

wat een leuk en orgineel kado ! t, is maar hopen dat het nooit een ,,deelfiets ,, gaat worden

n.b [ ik zie nu pas dat het al een oud onderwerp was....]
Plaats reactie