Zondag 27 april: de Brabantse Lentetocht!

Beurzen, evenementen en toertochten voor liefhebbers van historische fietsen.
maartenB

Zondag 27 april: de Brabantse Lentetocht!

Bericht door maartenB »

Verkenningen in de grensstreek

Brabantse lentetocht, 27 april 2014

Op zondag 27 april 2014 – de dag na Koningsdag – vindt voor de zevende maal de Brabantse lentetocht plaats. De tocht is ditmaal uitgezet tussen Gilze, Baarle-Nassau en Riel, rustieke Brabantse dorpen vlak onder Tilburg. In een afwisselende fietstocht van zo’n 35 kilometer maken we kennis met de Brabantse grensstreek. Bossen en velden, hier en daar een beek en een ven. Een van de hoogtepunten is ons bezoek aan het gezellige ‘gedeelde’ stadje Baarle-Nassau / Baarle-Hertog. De Belgische grens is afgetekend op straat en loopt als een kronkelend lint door het stadje: soms zelfs dwars door huizen heen. In Baarle-Nassau gaan we ook lunchen: in een van de restaurants aldaar of neem zelf wat boterhammetjes mee. Bij mooi weer zitten de terrassen vol dagjesmensen, die veel belangstelling zullen hebben voor onze fietsen.
Over het tracé van voormalige spoorlijn ‘het Bels lijntje’ fietsen we naar het Brabants Erfgoedcentrum in Riel. Als je door de hal van deze alles-verzamelaar loopt, valt je de mond open van verbazing. Zo’n beetje alle gebruiksvoorwerpen uit de 20e eeuw zijn in kleine collecties bij elkaar gebracht. Schoolspullen, keukens, geisers, landkaarten, speelgoed, telefoons, brommers en veel meer. Heel bijzonder zijn ook de machines van de oude Tilburgse blaasinstrumentenfabriek Kessels: aambeelden, persen, enorme draaibanken.

Het startpunt is café De Hooikar, Alphenseweg 14a, 5126 PN Gilze. Hier ben je vanaf 10.00 uur welkom, we stappen om 11.00 uur op de fiets. Vanwege het museumbezoek vragen we een eigen bijdrage van € 6,50 per deelnemer en is aanmelding vooraf dringend gewenst. Drankjes en lunch zijn voor eigen rekening. Aangepaste kleding is leuk, maar niet verplicht. Tijdens de afsluiting reiken we een prijs uit voor de mooiste combinatie van mens&fiets.

De route is voor alle fietsen geschikt, wil je eens een paar hoge bi's in het echt zien rijden, dan moet je zeker komen!

Graag tot ziens op 27 april,

Voor aanmelden, schrijf een bericht in deze thread of mail:
E: info@oudefiets.nl

Bijgaand plaatjes van vorig jaar.
Bijlagen
Foto 4 Evgeniya Balmashnova.jpg
Foto 4 Evgeniya Balmashnova.jpg (128.44 KiB) 8368 keer bekeken
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg (117.08 KiB) 8368 keer bekeken
IMG_7382.jpg
IMG_7382.jpg (177.05 KiB) 8368 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Re: Zondag 27 april: de Brabantse Lentetocht!

Bericht door asterduc »

maartenB schreef: Op de dag na Koningsdag is het weer zover, de Brabantse Lentetocht. Het wordt een rit door de bossen ten zuiden van Tilburg.
geweldig Maarten, ik ben er graag bij en probeer nog een paar landgenoten mee te brengen. We hoeven er bijna de auto niet voor te nemen, zo dichtbij ;-)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

ik ga het noteren
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
maartenB

Bericht door maartenB »

Ik heb de aankondiging gewijzigd, die is bij deze rond, met startpunt enzo.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
maartenB

Bericht door maartenB »

Gisteren nog eens een rondje gefietst: een hele mooie route met mooi weer, mogelijke afsnijwegen bij heel slecht weer.
Wisselende landschappen van de grensstreek
Fantastisch is het stuk fietsen na de lunch: over een kaarsrecht stuk fietspad, waar vroeger de trein reed. Dwars door de weilanden, langs de dorpskernen.
Wie daar belangstelling voor heeft:
http://adkusters.hobby-site.com/Bels%20 ... torie.html
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

helaas ga ik deze missen :(
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
maartenB

Bericht door maartenB »

Eergisteren nog een laatste keer de route doorgenomen. Weer een erg fraai stuk ontdekt en samen met Joop besloten om niet in Baarle-Nassau / Baarle-Hertog te lunchen maar in Alphen. Helaas, we slaan België dus over ...
Dat houdt de lengte van de tocht binnen de perken en geeft ons voldoende ruimte voor lunch en museumbezoek.

Allen die zich opgegeven hebben: tot zondag!

Maarten
asterduc

Bericht door asterduc »

maartenB schreef: mogelijke afsnijwegen bij heel slecht weer.
dat zal niet echt nodig zijn hoor Maarten,
je heb er een prima dag uitgekozen (in tegenstelling tot de lenterit van 2012).

Volle zon, aangename temperatuur en geen regen!
lenterit 2014.jpg
lenterit 2014.jpg (31.96 KiB) 8127 keer bekeken
Ik breng alvast een kleurrijk fietsje mee, kwestie om wat op te vallen tussen al dat zondagszwart van jullie :mrgreen:
want als je dan toch beslist om niet naar België te fietsen dan zorg ik wel dat er een stukje vrolijk België naar Nederland komt :lol:

Ooh ja, mocht iemand nog een stel niet al te brede chroom 26" westwood velgjes hebben liggen waar hij tijdens de lenterit vanaf wil, dan voel ik daar wel wat voor.
Ook een stel witte handvatten zoek ik dringend.
Beide zijn voor een Gazelle Sport uit begin jaren 60.

Tot morgen allemaal.

Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Dank je Ed voor je weersverwachting. Ik vertrouw er helemaal op en neem dus geen regenjas of paraplu mee.

Wel een Belgisch fietsje, niet zwart maar fris wit met blinkend aluminium 8-)

Tot morgen,
Sjoerd
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Heel goed bericht,
Eerder in de week beloofden ze nog wat regen.
Dichter bij de voorspelde datum lijkt het de verdwijnen uit de berichten. Das mooi!
Dan neem ik mijn meest roest-kwetsbare fiets mee.
Een fiets die geen regen kan zien want dan roesten de laatste stukjes spaak door..

Tot morgen,
Maarten
Plaats reactie