restauratie van een Clément safety
-
Re: restauratie van een Clément safety
Beste groep,
Ik ga maar weer eens verder met m`n verslag.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het vervaardigen van een zadel.
Ik ben er nog niet mee klaar maar het begint wel vorm te krijgen.
Mijn uitgangsmodel is een Lamplugh zadel wat onder andere op een Clement zit die bij de Tsjechische Sterba te koop stond.
Bij nader onderzoek blijkt dit zadel erg veel te zijn verkocht. Het zit op allerlei safety`s.
Er zijn ook modellen die in de buurt komen zoals op de rover safety`s.
Wat ik gedaan heb is een model maken die je concurent zou kunnen noemen van dit Lamplugh zadel.
Belangrijke overeenkomst is de onderste veerbevestiging
die niet met een oog-bout werkt maar waarbij de veer opgesloten wordt door klemmetjes en een veervolgend platvorm
Aan de achterkant is deze veerbasis een brug die op de lengte veerstang is geschoven.
Op de onderstaande foto`s is te zien hoe bij mij zo`n brug tot stand komt
De lengte veer die op de zadelstrop zit geschoven heb ik gemaakt door een vroeg zadelframe met enkele veer te slopen en
te verbuigen tot een gewenste vorm.
Deze vroege veren zijn dikker dan die van zadels met twee of drie onderstel-veren.
Deze heeft een dikte van 7mm en dat heb je echt nodig.
Hoieronder nog een foto van het onderstel toe het klaar was.
Er is natuurlijk wel wat tijd en energie in gaan zitten.
De achterbrug komt van een gesneuveld zadel en er moesten nog tashaken gemaakt worden die aansloten bij de tas die ik wil monteren.
Volgende stap is het vormen van een zadeldek.
Ik heb hiervoor dik natuurlijk gelooid leder in huis en de houten mal had ik al eerder gemaakt voor een restauratie.
Ik heb wel de mal wat aangepast op de bestaande achterste zadel beugel. Deze moet uiteindelijk goed passen in de zadelvorm.
Te groot is rampzalig te klein is lelijk.
Ik heb het (natte) leer op de mal gespannen en met touwen en draadeinden strak getrokken.
Erg gemakkelijk gaat dat niet met 6mm dik leder.
Ik gebruik ook een krik om nog wat meer te vertellen te hebben.
De twee spijkers bovenop het zadel dienen er voor om bij aanvang het leer recht op de mal te houden.
Later komt daar een uitsparing zodat de gaatjes van de spijkers niet meer te zien zijn.
De spijkers rondom dienen er voor om tenslotte de laatste kreukels uit het leer te werken.
Nu mag het drogen.
Morgen maak ik nog wat versieringen in het half natte leer
en dan moet het nog een paar dagen drogen.
Groeten,
Maarten
Ik ga maar weer eens verder met m`n verslag.
Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het vervaardigen van een zadel.
Ik ben er nog niet mee klaar maar het begint wel vorm te krijgen.
Mijn uitgangsmodel is een Lamplugh zadel wat onder andere op een Clement zit die bij de Tsjechische Sterba te koop stond.
Bij nader onderzoek blijkt dit zadel erg veel te zijn verkocht. Het zit op allerlei safety`s.
Er zijn ook modellen die in de buurt komen zoals op de rover safety`s.
Wat ik gedaan heb is een model maken die je concurent zou kunnen noemen van dit Lamplugh zadel.
Belangrijke overeenkomst is de onderste veerbevestiging
die niet met een oog-bout werkt maar waarbij de veer opgesloten wordt door klemmetjes en een veervolgend platvorm
Aan de achterkant is deze veerbasis een brug die op de lengte veerstang is geschoven.
Op de onderstaande foto`s is te zien hoe bij mij zo`n brug tot stand komt
De lengte veer die op de zadelstrop zit geschoven heb ik gemaakt door een vroeg zadelframe met enkele veer te slopen en
te verbuigen tot een gewenste vorm.
Deze vroege veren zijn dikker dan die van zadels met twee of drie onderstel-veren.
Deze heeft een dikte van 7mm en dat heb je echt nodig.
Hoieronder nog een foto van het onderstel toe het klaar was.
Er is natuurlijk wel wat tijd en energie in gaan zitten.
De achterbrug komt van een gesneuveld zadel en er moesten nog tashaken gemaakt worden die aansloten bij de tas die ik wil monteren.
Volgende stap is het vormen van een zadeldek.
Ik heb hiervoor dik natuurlijk gelooid leder in huis en de houten mal had ik al eerder gemaakt voor een restauratie.
Ik heb wel de mal wat aangepast op de bestaande achterste zadel beugel. Deze moet uiteindelijk goed passen in de zadelvorm.
Te groot is rampzalig te klein is lelijk.
Ik heb het (natte) leer op de mal gespannen en met touwen en draadeinden strak getrokken.
Erg gemakkelijk gaat dat niet met 6mm dik leder.
Ik gebruik ook een krik om nog wat meer te vertellen te hebben.
De twee spijkers bovenop het zadel dienen er voor om bij aanvang het leer recht op de mal te houden.
Later komt daar een uitsparing zodat de gaatjes van de spijkers niet meer te zien zijn.
De spijkers rondom dienen er voor om tenslotte de laatste kreukels uit het leer te werken.
Nu mag het drogen.
Morgen maak ik nog wat versieringen in het half natte leer
en dan moet het nog een paar dagen drogen.
Groeten,
Maarten
Hallo Maarten .
Ik heb weer genoten van je verslag .
Moet er niet aan denken dat je fiets klaar zal zijn , hopelijk heb je dan weer een nieuw project .
Ik heb weer genoten van je verslag .
Moet er niet aan denken dat je fiets klaar zal zijn , hopelijk heb je dan weer een nieuw project .
-
Hallo Maarten, Gerrit en andere forumgenoten,
Ik heb een beetje dat zelfde gevoel. Jammer als het project safety afgesloten is.
Het is altijd leuk en leerzaam om zo'n traject te volgen.
Gerrit, ik heb je Locomotief kruisframe nu 2 keer ingespoten met WD40 om het roest wat terug te dringen. Verder een 26inch voorwiel met verweerde spekband gemonteerd. Een Westwoodprofiel. Volgens fietser was het formaat velg wat er opzat wat vreemd en deze kon ik overnemen van iemand. Tot ik weet wat er in moet blijft ie op de Locomotief. Beetje offtopic waarvoor sorry...
Groeten Michiel
Ik heb een beetje dat zelfde gevoel. Jammer als het project safety afgesloten is.
Gerrit, ik heb je Locomotief kruisframe nu 2 keer ingespoten met WD40 om het roest wat terug te dringen. Verder een 26inch voorwiel met verweerde spekband gemonteerd. Een Westwoodprofiel. Volgens fietser was het formaat velg wat er opzat wat vreemd en deze kon ik overnemen van iemand. Tot ik weet wat er in moet blijft ie op de Locomotief. Beetje offtopic waarvoor sorry...
Groeten Michiel

ziet er lekker uit, Maarten.
Ik wist niet dat die achterbrug zo zwaar was bij die zadels....
Ergens dit voorjaar moet ik ook nog eens met dat zadel van de hoge bi aan het werk.
Laat je ook nog even weten hoe je de inscripties/lijnen in het leer maakt?
groetjes!
Maarten
Ik wist niet dat die achterbrug zo zwaar was bij die zadels....
Ergens dit voorjaar moet ik ook nog eens met dat zadel van de hoge bi aan het werk.
Laat je ook nog even weten hoe je de inscripties/lijnen in het leer maakt?
groetjes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Gerrit,
Dat is leuk geschreven.
Ik denk dat er best weer een volgend project komt maar dat kan ook wel eens minder interessant zijn.
De Lea Francis vraagt om een flinke schoonmaakbeurt maar die is verder redelijk origineel dus veel geknutsel komt daar niet aan te pas.
En ergens val ik ook in herhaling ;zo`n zadel maken heb ik al eens gedaan en het slijpen van lagertjes en zo komt ook steeds terug.
Maarten, de achterbrug zo als op de eerste foto`s is nog zwaarden dan wat het nu is. Ik heb met de zelfde gedachte als jij nu uit, de brug wat slanker en afgerond gemaakt.
Uiteindelijk is het onderstel wel wat zwaarder uitgevoerd dan wat ik bij die diverse foto`s steeds zag.
Dat is een keuze die ook deels genomen is omdat ik een origineel zadel niet in handen heb gehad.
Het is een vrije interpretatie geworden. Een variatie zo als er toen ook waren.
Ik kom nog terug op de tekeningen in het zadel.
Eigenlijk wil ik een krullerig schild met namen en patenten maken voor de stempel op de zijkant maar weet dat als ik dat uit de hand doe het een rommeltje wordt. Dat is nog wat open zo gezegd.
De lijnen op de zijkant kan je gewoon met een puntig maar afgerond voorwerp zetten. In enigszins nat leer.
Groeten,
Maarten
Dat is leuk geschreven.
Ik denk dat er best weer een volgend project komt maar dat kan ook wel eens minder interessant zijn.
De Lea Francis vraagt om een flinke schoonmaakbeurt maar die is verder redelijk origineel dus veel geknutsel komt daar niet aan te pas.
En ergens val ik ook in herhaling ;zo`n zadel maken heb ik al eens gedaan en het slijpen van lagertjes en zo komt ook steeds terug.
Maarten, de achterbrug zo als op de eerste foto`s is nog zwaarden dan wat het nu is. Ik heb met de zelfde gedachte als jij nu uit, de brug wat slanker en afgerond gemaakt.
Uiteindelijk is het onderstel wel wat zwaarder uitgevoerd dan wat ik bij die diverse foto`s steeds zag.
Dat is een keuze die ook deels genomen is omdat ik een origineel zadel niet in handen heb gehad.
Het is een vrije interpretatie geworden. Een variatie zo als er toen ook waren.
Ik kom nog terug op de tekeningen in het zadel.
Eigenlijk wil ik een krullerig schild met namen en patenten maken voor de stempel op de zijkant maar weet dat als ik dat uit de hand doe het een rommeltje wordt. Dat is nog wat open zo gezegd.
De lijnen op de zijkant kan je gewoon met een puntig maar afgerond voorwerp zetten. In enigszins nat leer.
Groeten,
Maarten
Hallo Michiel .Michiel Röben schreef:Hallo Maarten, Gerrit en andere forumgenoten,
Groeten Michiel
Het zelfde type velg zat ook in het voor wiel , het lijkt mij sterk als deze er ooit zijn in gekomen ter vervanging van ander velgen . Maar ik weet de historie van deze fiets niet dus honderd procent zeker ben ik niet . Je zou Otto kunnen vragen die wist laatst bij de nieuwjaar bij eenkomst het nodige te vertellen over deze fietsen en hoe de fabrikant aan de onderdelen kwam zo kort na de oorlog toen er nog gebrek was aan van alles .
Groet Gerrit
-
Gerrit,
Aha,
Dan zal ik Otto eens aan zijn jasje trekken.
Maarten,
Ga ik toch eens proberen, het ziet er toch meer "af" uit met zo'n mooi lijntje langs de randen. Zo'n stempel moet eigenlijk gegraveerd of gegoten worden en nagesiceleerd volgens mij. Maar ik ben geen expert op dit gebied.
Ik neem aan dat je de lijnen er op zet als het zadel nog op de mal zit?
Misschien een leuk demo'tje met de ALV?
Groeten,
Michiel
Aha,
Dan zal ik Otto eens aan zijn jasje trekken.
Maarten,
Ga ik toch eens proberen, het ziet er toch meer "af" uit met zo'n mooi lijntje langs de randen. Zo'n stempel moet eigenlijk gegraveerd of gegoten worden en nagesiceleerd volgens mij. Maar ik ben geen expert op dit gebied.
Ik neem aan dat je de lijnen er op zet als het zadel nog op de mal zit?
Misschien een leuk demo'tje met de ALV?
Groeten,
Michiel

-
Michiel,
Ik denk dat met de algemene leden vergadering dit zadel al wat kilometers gezien heeft. Dat hoop ik toch!
De lijnen kun je idd het best op de mal maken .
Dan heb je een stevige achtergrond.
De stempel heb ik nog maar even laten zitten maar ik denk er toch over om het op te bouwen uit losse vormen die op zich zelf wel strak zijn .Een aantal stempels bij elkaar als het ware.
Daar moet ik nog voor rond snuffelen en het kan ook later nog eens gedaan worden. Even plaatselijk nat maken dan.
Groeten,
Maarten
Ik denk dat met de algemene leden vergadering dit zadel al wat kilometers gezien heeft. Dat hoop ik toch!
De lijnen kun je idd het best op de mal maken .
Dan heb je een stevige achtergrond.
De stempel heb ik nog maar even laten zitten maar ik denk er toch over om het op te bouwen uit losse vormen die op zich zelf wel strak zijn .Een aantal stempels bij elkaar als het ware.
Daar moet ik nog voor rond snuffelen en het kan ook later nog eens gedaan worden. Even plaatselijk nat maken dan.
Groeten,
Maarten
-
En klaar is de Clément!
Nou ja, morgen nog een proefritje maken en eigenlijk hoort er nog een stepje op.
De achteras steekt voor dat doel aan de linker kant wat verder uit dan rechts.
Daar kan nog iets tussen geschroefd worden .
Het zadel heb ik tenslotte nog wat ingekort aan de voorkant.
Nadat ik het op het onderstel had gezet kwam het vreemd lang over. De beweging aan de onderkant maakt nu een wat steilere slinger naar boven maar ik vind dat wel aardig. De zadels uit die tijd hadden vaak een iets wat eigenaardige vorm.
Hieronder nog wat overzicht foto`s en een plaatje van het begin er nog maar eens bij gehaald
De bel is een nagemaakt ding wat wel aardig uit de verf is gekomen en op deze fiets prima kan.
De lamp is een lamp die je op een fiets uit 1891 zou verwachten.
Op deze fiets (1887-1889 plm) zou een iets groter model mogen maar dat staat wat bezopen vind ik zo`n lamp met ovaal glas. De Clement is tenslotte ook wat kleiner en fijner gebouwd dan veel tijdgenoten.
Groeten,
Maarten
Nou ja, morgen nog een proefritje maken en eigenlijk hoort er nog een stepje op.
De achteras steekt voor dat doel aan de linker kant wat verder uit dan rechts.
Daar kan nog iets tussen geschroefd worden .
Het zadel heb ik tenslotte nog wat ingekort aan de voorkant.
Nadat ik het op het onderstel had gezet kwam het vreemd lang over. De beweging aan de onderkant maakt nu een wat steilere slinger naar boven maar ik vind dat wel aardig. De zadels uit die tijd hadden vaak een iets wat eigenaardige vorm.
Hieronder nog wat overzicht foto`s en een plaatje van het begin er nog maar eens bij gehaald
De bel is een nagemaakt ding wat wel aardig uit de verf is gekomen en op deze fiets prima kan.
De lamp is een lamp die je op een fiets uit 1891 zou verwachten.
Op deze fiets (1887-1889 plm) zou een iets groter model mogen maar dat staat wat bezopen vind ik zo`n lamp met ovaal glas. De Clement is tenslotte ook wat kleiner en fijner gebouwd dan veel tijdgenoten.
Groeten,
Maarten
Jaaa, super!
Die roestvorming ook op je gloednieuwe stuur, echt een topklus!
Geen ingewikkeld merkje in het zadel geslagen dus. Was wel benieuwd naar je ideeen daaromtrent. En ik wil een foto zien van de reus die morgen op de dwerg gaat rijden! (of zet je Henriette erop?)
groetjes,
Maarten
Die roestvorming ook op je gloednieuwe stuur, echt een topklus!
Geen ingewikkeld merkje in het zadel geslagen dus. Was wel benieuwd naar je ideeen daaromtrent. En ik wil een foto zien van de reus die morgen op de dwerg gaat rijden! (of zet je Henriette erop?)
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net