Van welk merk zijn deze cardan fietsen

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
gerritkan

Van welk merk zijn deze cardan fietsen

Bericht door gerritkan »

Nee , jammer genoeg niet fietsen die ik heb maar foto's die ik ooit bij m'n ouder van daan heb mee genomen .

De foto van het heren model is helaas niet zo scherp ik heb op het origineel gezocht naar een naam op het huis van het voor tandwielhuis maar niks gevonden .
Wel is te zien dat het huis horizontaal deel baar is .

Bij het dames model is te zien dat boven en onder de aandrijf as een stang loopt , de aandrijf as loop waarschijnlijk zonder verdere bescherming daar tussen .

Heeft iemand een idee wie de fabrikanten zijn ?

Ik ontdekte een Nederlandse fietsen fabrikant die cardan fietsen maakt .
http://WWW.brikfietsen.nl
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (130.18 KiB) 3013 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (96.03 KiB) 3013 keer bekeken
Eysfan

Re: Van welk merk zijn deze cardan fietsen

Bericht door Eysfan »

Hallo Gerrit,

Waren alleen de foto's of ook de fietsen ooit familiebezit? Een prachtstel, en hoogstwaarschijnlijk Burgers Acatènes van rond 1900. En wel het model met de gecopieerde aandrijving van de Franse Métropole Acatène. Die hadden schermkappen om het grote tandwiel met een horizontale deelnaad.

Bij Burgers uit die tijd waren de balhoofdlugs gedeeltelijk open en in die opening is een lichte kleur (nikkel?) te zien. Ook hadden de Burgers damesfietsen uit die tijd een vernikkelde zadellug die niet gesoldeerd maar geklemd was. Op jouw foto van de damesfiets lijkt die zadellug ook lichter van kleur te zijn dan het frame. De vorm van het damesframe met geknikte buis is eveneens bekend bij Burgers. Alleen de buizen boven en onder de aandrijfas is iets dat ik niet eerder gezien heb, ook niet van andere cardanfietsmerken. Maar we hebben ook nog niet van alle jaren de catalogi van Burgers te zien gekregen.

Groeten,
Sjoerd
gerritkan

Bericht door gerritkan »

Hallo Sjoerd .

Ik heb geen idee wie deze dame en heer zijn , het zou familie kunnen zijn want de foto,s komen bij mijn ouders vandaan .
Helaas zijn de fietsen er niet meer .

Groet Gerrit
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Er is in elk geval nog één Burgers cardanfiets bij een lid van de familie :D

Groet,
Sjoerd
Plaats reactie