Gazelle zadel

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Houtzager

Gazelle zadel

Bericht door Houtzager »

Een schitterend zadel van gazelle. Is al een aantal malen opgelapt maar is hoog toe aan een grondige opknap beurt.
Iemand een idee uit welk jaar dit zadel stamt?
(dr zit een flinke plak paardenhaar tussen de veren en het leer)
Bijlagen
zadel1.jpg
zadel1.jpg (493.94 KiB) 4841 keer bekeken
Houtzager

Re: Gazelle zadel

Bericht door Houtzager »

Van onderen gezien
Bijlagen
zadel2.jpg
zadel2.jpg (485.07 KiB) 4840 keer bekeken
asterduc

Bericht door asterduc »

jaartal: ik zou zeggen midden jaren 50.

restauratie: kijk eens naar fotos op volgende link, dat geeft je alvast een idee om je op weg te zetten.
https://picasaweb.google.com/asterduc/1 ... 2714462098

Succes,
Ed.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Houtzager

Bericht door Houtzager »

Dank Asterduc voor de reactie.
Dat stemt overeen met de geschatte leeftijd van de bijbehorende fiets.
En interesant om te zien die restoratie fotos!

gr
L
frank.henderickx1

Bericht door frank.henderickx1 »

Hallo, ik heb zelf zo'n zadels gerestaureerd van mijn tandem. Het vraagt wel wat handigheid. Hiervoor heb ik bij een schoenmaker een lap rundsleer gekocht van 4 mm dik. Eerst maak je een "leest" in blank hout die de exacte vorm heeft van het zadel.Dan overtrek je hem met het weekgemaakt leer, dat je aanspant door het aan te trekken en te nieten op de onderzijde van de leest. Het leer dompel je eerst een half uur in een propere emmer met heet water van 50 à 60 °c. (Geen kokend water !) Een houten rol (bvb een propere deegrol)dient om de plooien in het leer op de ronde hoeken van de leest er uit te rollen. Een goeie schaar en een scherp mesje dienen om het overtollige materiaal aan de onderkant weg te snijden, naarmate het werk vordert. Opgelet: het leder is zeer kwetsbaar en wordt snel vuil. Best kan je deze klus doen op een warme plek waar je op een krukje kan zitten, in je zwembroek en met een zuivere witte handdoek op de schoot, om hierop te werken. Eens het leer opgespannen is, het geheel in de volle zon leggen tot het kurkdroog is. Nadien ontnieten en de randen bijknippen in de gewenste vorm. Voor de onderlaag heb ik verschillende dikke lagen wit vilt gebruikt. Eens het zadel af is dient het leer ingevet te worden met zadelvet (bvb voor paardenzadels). Dik insmeren en met het heteluchtpistool opwarmen tot het vet ingetrokken is. Een paar keer herhalen. Groetjes.
Bijlagen
Supersouple.JPG
Supersouple.JPG (97.57 KiB) 4756 keer bekeken
Plaats reactie