Beste fietsliefhebbers,
Even opnieuw, mijn eerste intro was te lang; Ik ben Bart en hou me bezig met fietsen met hulpmotoren en ander vroege brommers.
Wat betreft de motortjes is het bouwjaar meestal wel bekend, maar bij fietsen ben ik niet altijd zeker, verkeerde accessoires zoals lampen, trappers of naven zetten mij nogal eens op het verkeerde spoor. Zo ook bij mijn laatste aanwinst, een Eysink tandem. Op het net kan ik er niks over vinden, dus ik hoop dat 'de oude fiets' kenners in huis heeft!. De banden zijn 26x2x1 3/4 en daar staat 1961 op. Op de SA 3 versn. naaf staat 58 en de SA voornaaf 53. Het framenummer is 109750 en staat op de lug onder het achterste zadel. Wie kan mij meer vertellen? Is er foldermateriaal beschikbaar? enz. enz.
Ik hoor het graag,
Met vriendelijke groet, Bart
Eysink tandem
Eysink tandem
- Bijlagen
-
- Eysink tandem, bouwjaar??
- DSCN2217 (800x600).jpg (73.85 KiB) 2898 keer bekeken
-
- Eysink tandem, bouwjaar ??
- DSCN2200.JPG (64.27 KiB) 2898 keer bekeken
-
Re: Eysink tandem
Hoi Bart,
Het lijkt erop dat ik dezelfde heb, maar dan in een "iets" slechtere staat
Ik heb deze nu een jaartje of 3 - 4 in bezit. Destijds heb ik van iemand een mailtje gehad, die wist te vertellen dat hij uit 1952 was, en dat hij geschikt was voor een hulpmotortje (rolaandrijver, achterwiel).
Ik heb er deze week een Solex motor op gezet. Ja ik weet het, fout fout fout, evengoed loopt het ding super!
meer info krijg ik hopelijk nog hier:
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/to ... Post100730
Het lijkt erop dat ik dezelfde heb, maar dan in een "iets" slechtere staat

Ik heb deze nu een jaartje of 3 - 4 in bezit. Destijds heb ik van iemand een mailtje gehad, die wist te vertellen dat hij uit 1952 was, en dat hij geschikt was voor een hulpmotortje (rolaandrijver, achterwiel).
Ik heb er deze week een Solex motor op gezet. Ja ik weet het, fout fout fout, evengoed loopt het ding super!
meer info krijg ik hopelijk nog hier:
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/to ... Post100730
Hallo Bart,
Welkom op het forum. Helemaal natuurlijk met die mooie Eysink tandem
Het is een van de allerlaatste tandems die door de Amersfoortse fabriekt is gemaakt, dus eind 1953 of 1954. Het tot nu toe hoogste bekende Eysink framenummer is 109894.
Van welke maand is trouwens de voornaaf? Een globaal overzicht van de Eysink framenummering heb ik al kunnen samenstellen, maar elk nummer met daarbij de code van de naaf helpt om dit overzicht nauwkeuriger te maken.
Het model dat je hebt is speciaal voor de Mosquito hulpmotortjes ontworpen. De ruimte onder de achterste trapas is wat ruimer dan bij de standaard Eysink tandems. Dit model werd ook graag gekocht door mensen die hem als
fietstandem wilden gebruiken, onder andere vanwege de lage instap.
Groeten,
Sjoerd
Welkom op het forum. Helemaal natuurlijk met die mooie Eysink tandem

Het is een van de allerlaatste tandems die door de Amersfoortse fabriekt is gemaakt, dus eind 1953 of 1954. Het tot nu toe hoogste bekende Eysink framenummer is 109894.
Van welke maand is trouwens de voornaaf? Een globaal overzicht van de Eysink framenummering heb ik al kunnen samenstellen, maar elk nummer met daarbij de code van de naaf helpt om dit overzicht nauwkeuriger te maken.
Het model dat je hebt is speciaal voor de Mosquito hulpmotortjes ontworpen. De ruimte onder de achterste trapas is wat ruimer dan bij de standaard Eysink tandems. Dit model werd ook graag gekocht door mensen die hem als
fietstandem wilden gebruiken, onder andere vanwege de lage instap.
Groeten,
Sjoerd
Hallo John,
Op het net kwam ik al eens foto's tegen van een Eysink tandem op een groen aanhangertje. Is dat hem?
Op die foto's was het niet te zien, maar zit er op het balhoofd een transfer of een geschroefd merkplaatje? Dat kan een indicatie zijn voor het bouwjaar. Als je me het framenummer opgeeft kan ik in elk geval meer vertellen.
Als er S.A. naven inzitten, wat voor nummers staan er in? S.A. sloeg er de maand en het jaar in (bijvoorbeeld 11 50). De Eysink tandems zijn gemaakt van eind 1950 tot in 1954.
Hiernaast waren er nog de Renata tandems uit het bedrijf van Dick Eysink in Soest. Die zijn nog tot begin jaren zestig verkocht.
Groeten,
Sjoerd
Op het net kwam ik al eens foto's tegen van een Eysink tandem op een groen aanhangertje. Is dat hem?
Op die foto's was het niet te zien, maar zit er op het balhoofd een transfer of een geschroefd merkplaatje? Dat kan een indicatie zijn voor het bouwjaar. Als je me het framenummer opgeeft kan ik in elk geval meer vertellen.
Als er S.A. naven inzitten, wat voor nummers staan er in? S.A. sloeg er de maand en het jaar in (bijvoorbeeld 11 50). De Eysink tandems zijn gemaakt van eind 1950 tot in 1954.
Hiernaast waren er nog de Renata tandems uit het bedrijf van Dick Eysink in Soest. Die zijn nog tot begin jaren zestig verkocht.
Groeten,
Sjoerd