Hallo.
Al heel lang heb ik in de kast een voorvork van een fiets liggen, ooit gekregen van de vader van een kameraad.
Ze hadden het huis van oma leeggehaald, waaronder een volgens de vader 'hele oude fiets'.
De voorvork en de (velg) remmen met stangen had hij voor me meegenomen.
Dat was natuurlijk heel aardig, maar helaas had hij de rest van de fiets weggegooid omdat die volgens hem heel slecht was..
Het lijkt me logisch dat ik dat erg jammer vond.
Het intrigeerde me wel nogal, en in die tijd had ik een 'netwerk' van ouderwetse fietsenmakers (van die werkplaatsen met rommelbakken onder de werkbank, want met oude onderdeeltjes kun je iets wat stuk is repareren. Éen van de laatste is sinds een paar jaar een Bike&Light- shop geworden..)
Tot nog toe heeft niemand mij kunnen vertellen uit welke periode, of van welk merk het onderdeel kan zijn.
De vorkscheden hebben een afgeplat profiel met aan de buitenzijde een verstevigingsrib die vanuit het kroonstuk doorloopt tot vlak boven de vorkeinden.
De vorkeinden zijn open, maar lijken later opengezaagd te zijn.
Aan de onderzijde van het kroonstuk steekt een boutje uit, naar ik aanneem voor de bevestiging van het voorspatbord.
In de binnenbalhoofdbuis zijn vaag een aantal cijfers te ontwaren, iets van 15636.
Ik ben benieuwd of iemand een idee heeft.
Vriendelijke groet,(Erwin) Hendrik
Voorvorkvraag
Voorvorkvraag
- Bijlagen
-
- 100_1672.jpg (98.11 KiB) 4549 keer bekeken
-
- 100_1674.jpg (83.92 KiB) 4549 keer bekeken
Re: Voorvorkvraag
Juncker heeft zo'n rib gehad (niet exact hetzelfde), maar had dat vervolgens weer van de Engelsen afgekeken. Wat het is kan ik dus niet zeggen.
Groeten, Y.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
Hallo Erwin,
De vork die je laat zien is zeker van een Swift.
Dat is het vroegere merk Coventry Machinist Co.
Ik heb een damesfiets van dat merk met een vergelijkbare vork.
Het nummer op mijn vork is 8172 en deze fiets stamt uit 1915.
Het nummer komt overeen met het framenummer en dan zal jouw vork ergens eind jaren 10 begin jaren 20 zitten lijkt me.
Jammer dat de rest weg is. het zijn wel mooie fietsen volgens de engelse luxe traditie gebouwd.
Mijn fiets ligt al een paar jaar in onderdelen te wachten op zin om op te bouwen. Het was een erg verregende fiets met nog wel hier en daar biezen.
Ik kan momenteel dus niet laten zien hoe het totaalplaatje er uit hoort te zien.
Groeten,
Maarten
De vork die je laat zien is zeker van een Swift.
Dat is het vroegere merk Coventry Machinist Co.
Ik heb een damesfiets van dat merk met een vergelijkbare vork.
Het nummer op mijn vork is 8172 en deze fiets stamt uit 1915.
Het nummer komt overeen met het framenummer en dan zal jouw vork ergens eind jaren 10 begin jaren 20 zitten lijkt me.
Jammer dat de rest weg is. het zijn wel mooie fietsen volgens de engelse luxe traditie gebouwd.
Mijn fiets ligt al een paar jaar in onderdelen te wachten op zin om op te bouwen. Het was een erg verregende fiets met nog wel hier en daar biezen.
Ik kan momenteel dus niet laten zien hoe het totaalplaatje er uit hoort te zien.
Groeten,
Maarten
Hallo Maarten.
Dat is dus inderdaad een oude fiets geweest, en erg jammer dat die niet als geheel bij mij is beland.
wel mooi dat er nu een naam aan kan worden verbonden.
Het zal wellicht nog even duren voordat die van u klaar is, maar ik kan eens gaan googlen naar Swift.
De naam Coventry Machinist co komt me trouwens wel bekend voor.
Ik heb hier zo'n boek in de kast staan, 'de dolle entree van Automobiel en Velocipéde' met allemaal oude advertenties, waaronder dit merk, prachtige tekeningen.
Vriendelijke groet en dank, Erwin
Dat is dus inderdaad een oude fiets geweest, en erg jammer dat die niet als geheel bij mij is beland.
wel mooi dat er nu een naam aan kan worden verbonden.
Het zal wellicht nog even duren voordat die van u klaar is, maar ik kan eens gaan googlen naar Swift.
De naam Coventry Machinist co komt me trouwens wel bekend voor.
Ik heb hier zo'n boek in de kast staan, 'de dolle entree van Automobiel en Velocipéde' met allemaal oude advertenties, waaronder dit merk, prachtige tekeningen.
Vriendelijke groet en dank, Erwin
En inderdaad, Durabo88, Juncker (Jüncker) is ook gelinkt aan Coventry Machinist co.
Ik heb net in de documentatiebank gekoekeloerd.
Weer iets geleerd, mijn eerste 'oldtimerfiets' was (en is) een Juncker.
Vriendelijke groet, Erwin
Ik heb net in de documentatiebank gekoekeloerd.
Weer iets geleerd, mijn eerste 'oldtimerfiets' was (en is) een Juncker.
Vriendelijke groet, Erwin
-
Erwin,'
Ik heb bij het terug leggen van de vork nog even een foto gemaakt van de spatbordbevestiging. Inderdaad van onder uit de kroon.
Leuk boekwerk ,dat van de ANWB.
Coventry machinist Co is zo`n beetje het moederbedrijf van de Engelse fietsindustrie.
Ze zijn al begonnen in de tijd van de velocipede en zowat alle bekende constructeurs hebben er gewerkt; Starley ,Singer, Hillman en vele anderen.
Die begonnen dan later voor zich zelf en werden succesvolle fabrikanten.
Dat het nummer op de vork het framenummer is moet ik terug nemen . het werkelijke framenummer blijkt toch iets groter te zijn.
Groeten,
Maarten
Ik heb bij het terug leggen van de vork nog even een foto gemaakt van de spatbordbevestiging. Inderdaad van onder uit de kroon.
Leuk boekwerk ,dat van de ANWB.
Coventry machinist Co is zo`n beetje het moederbedrijf van de Engelse fietsindustrie.
Ze zijn al begonnen in de tijd van de velocipede en zowat alle bekende constructeurs hebben er gewerkt; Starley ,Singer, Hillman en vele anderen.
Die begonnen dan later voor zich zelf en werden succesvolle fabrikanten.
Dat het nummer op de vork het framenummer is moet ik terug nemen . het werkelijke framenummer blijkt toch iets groter te zijn.
Groeten,
Maarten
Dag Maarten.
Wat een sierlijke combinatie met dat spatbord.
Ik ben echt benieuwd hoe de hele fiets er uit heeft gezien.
Ik heb nog een frame staan van een mij onbekend merk, misschien gewoon een assemblage frame maar het komt me oud voor.
Het lijkt me geen topkwaliteit, en één liggende achtervork is afgescheurd.
Wel zitten er heel sierlijke spatborden bij, lijken ergens wel op deze.
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om mijn voorvork daarin te monteren, freewheel naaf erop (heb ik nog liggen), en die velgremmen.
Na de buis eerst gelast te hebben natuurlijk.
Maar dan pleeg ik eigenlijk wel een soort geschiedsvervalsing.
Misschien gewoon als item bewaren, of iemand moet naarstig op zoek zijn naar een vork om zijn of haar Swift te kunnen voltooien.
Wel leuk dat zo'n ding in de kast zoveel informatie naar boven brengt.
Vr groet Erwin
Wat een sierlijke combinatie met dat spatbord.
Ik ben echt benieuwd hoe de hele fiets er uit heeft gezien.
Ik heb nog een frame staan van een mij onbekend merk, misschien gewoon een assemblage frame maar het komt me oud voor.
Het lijkt me geen topkwaliteit, en één liggende achtervork is afgescheurd.
Wel zitten er heel sierlijke spatborden bij, lijken ergens wel op deze.
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om mijn voorvork daarin te monteren, freewheel naaf erop (heb ik nog liggen), en die velgremmen.
Na de buis eerst gelast te hebben natuurlijk.
Maar dan pleeg ik eigenlijk wel een soort geschiedsvervalsing.
Misschien gewoon als item bewaren, of iemand moet naarstig op zoek zijn naar een vork om zijn of haar Swift te kunnen voltooien.
Wel leuk dat zo'n ding in de kast zoveel informatie naar boven brengt.
Vr groet Erwin
Jüncker en Co was rond 1900 dealer van het merk Swift en alleen vertegenwoordiger voor Haarlem en omstreken. Swift werd geinporteerd door de heer v.d. Berg uit Amsterdam. Op de latere fietsen van Jüncker ( JCR ) kon men deze speciale vork bestellen. In 1965 bracht Juncker zijn supersportfietsen uit met een ribbel in de voorvork maar deze liep niet door in het kroonstuk ,ook Locomotief en Simplex hadden deze voorvork toen ze in Apeldoorn gemaakt werden. Bij de overname door gazelle verdween al dit moois.