Hallo.
Het is vergane glorie, ik weet het, maar ik ben toch benieuwd naar met name de ouderdom van het hier getoonde fietsrestant.
Ooit gekregen als compleet rijwiel, tegelijk met de in de rubriek 'voorstellen' getoonde Eysink.
Het was toen uitgerust met de getoonde spatborden en voorvork.
Die vork lijkt me een latere herstelling, gezien de ver doorlopende schroefdraad en het roestende kroonstuk-kapje.
Het was verder voorzien van een recht stuur met celluloid (zonder inscriptie), Philips verlichting en Philidyne dynamo, een achterwiel met Favorit-naaf terugtrap (lijkt me ook latere toevoeging, heeft wel een olienippeltje) en een volgens mij oorspronkelijk voorwiel met Brampton Marnard (?) inscriptie in de naaf.
Brampton staat ook op de zijkanten van de conussen van de trapas.
Het balhoofdtransfer is nog nauwelijks leesbaar, en door mij ook nog eens heel beroerd gefotografeerd met flitslijn middendoor.
Wel leesbaar is; Bee Cycle, en er is in het hart een bij weergegeven.
Het framenummer op de zadellug is; 44562
De spatborden zijn relatief breed (65 mm), in het midden behoorlijk bol en vrijwel vlak uitlopend naar de kraal.
De afstand van het hart van de trapas tot de bovenzijde van de zadellug is 665 mm.
Het rijwiel voelde erg wiebelig toen ik het kreeg, en al snel bleek waarom; de liggende achtervork was aan één zijde vrijwel geheel afgescheurd (en nu helemaal) bij het mannetje.
Dat mannetje is gewoon een buisje door gaten in de vorken gestoken.
De knik in deze vork voorbij het mannetje is heel scherp gezet.
Omdat het frame nogal deplorabel was heb ik de nodige onderdelen op andere fietsen gebruikt maar het restant wel bewaard.
Het geheel voelt overigens erg licht, sportmodel of gewoon goedkope bouw?
Wel heb ik gegoogeld op Brampton Bicycle, en kwam op een Engelse site over Star Bicycles, met een logo dat enigszins lijkt op deze, maar zonder bij (wel met een ster, allicht).
Ook al is het waarschijnlijk gewoon schroot, ik ben erg benieuwd of iemand iets meer weet.
Alvast dank en groet, Erwin
onbekend frame
onbekend frame
- Bijlagen
-
- 100_1678.jpg (117.59 KiB) 2392 keer bekeken
-
- 100_1685.jpg (168.59 KiB) 2392 keer bekeken
-
- 100_1681.jpg (154.74 KiB) 2392 keer bekeken
-
- 100_1686.jpg (145.54 KiB) 2392 keer bekeken
-
- 100_1688.jpg (84.99 KiB) 2392 keer bekeken
-
- 100_1679.jpg (169.86 KiB) 2392 keer bekeken
-
Re: onbekend frame
Hallo Erwin,
Zal ik nog maar eens?
Ik vind het om te beginnen helemaal niet zo`n verkeerd frame.
Originele spatborden nog er bij, voornaaf origineel.
best iets om mee te starten.
Maar over het merk en de onderdelen.
Ik ken het merk met THE BEE niet en heb het vermoeden dat het een klein merk is .
Er werden in Nederland veel rijwielen naar Engels voorbeeld samengesteld. Soms ook met Engels aandoende namen en met Engelse onderdelen.
Brampton is zo`n Engelse onderdelen leverancier. Zo iets als BSA. Ze leverde lugs, complete trapassen ,balhoofdstellen , naven etc.
Ik heb een damesfiets met een Haarlems balhoofdplaat ( merk Joubert gemaakt door P.J. Smit)
de onderdelen van het frame zijn echter van Brampton.
Dat staat op het balhoofdstel en op de achterwielpat.
Het gehele frame is gelugd ,je ziet dat hier bij het spatbordmannetje en de buizen met D-profiel zijn zelfs over de lengte gesoldeerd.
Ik denk dat iedere rijwielbouwer daar zijn eigen keuze in maakte.
De keuze die de gemaakt werd bij jouw frame om gaten te boren en een dwarsbuis daar doorheen te steken is misschien nog niet zo`n verkeerde maar in dit geval heeft het na vele jaren geleid
tot breuk.
De spatborden zo als je ze beschrijft ,de vorm. Dat lijkt me toch ook vrij vroeg. Met het verstrijken van de jaren 20 verdwijnen de spatborden met een bol midden deel en platte uiteinden/zijkanten.
Nog even over de Swift , die heeft een vergelijkbare trapas met van die spieen om de cups vast te houden.
Niet om te zeggen dat het een Swift zou kunnen zijn maar het idee van leeftijd wordt er misschien door versterkt.
en wat duidelijk anders is maar wel grappig om te laten zien;
Een totaal asymmetrische achtervork.
Het verhaal van Peter dat Jünker ook dergelijke vorken gemonteerd heeft geloof ik onmiddellijk.
Ik heb lang geleden eens een damesframe gehad met dergelijke vork ,dubbele mannetjes in de ronde buis en een Thomson type trapas(niet engels dus) met rondom in de cup gaatjes voor een sleutel zoals terug te zien in een van de Jünker catalogi.
Ik wist dat toen niet maar besef nu dat dat er een moet zijn geweest.
Groeten
Maarten
Zal ik nog maar eens?
Ik vind het om te beginnen helemaal niet zo`n verkeerd frame.
Originele spatborden nog er bij, voornaaf origineel.
best iets om mee te starten.
Maar over het merk en de onderdelen.
Ik ken het merk met THE BEE niet en heb het vermoeden dat het een klein merk is .
Er werden in Nederland veel rijwielen naar Engels voorbeeld samengesteld. Soms ook met Engels aandoende namen en met Engelse onderdelen.
Brampton is zo`n Engelse onderdelen leverancier. Zo iets als BSA. Ze leverde lugs, complete trapassen ,balhoofdstellen , naven etc.
Ik heb een damesfiets met een Haarlems balhoofdplaat ( merk Joubert gemaakt door P.J. Smit)
de onderdelen van het frame zijn echter van Brampton.
Dat staat op het balhoofdstel en op de achterwielpat.
Het gehele frame is gelugd ,je ziet dat hier bij het spatbordmannetje en de buizen met D-profiel zijn zelfs over de lengte gesoldeerd.
Ik denk dat iedere rijwielbouwer daar zijn eigen keuze in maakte.
De keuze die de gemaakt werd bij jouw frame om gaten te boren en een dwarsbuis daar doorheen te steken is misschien nog niet zo`n verkeerde maar in dit geval heeft het na vele jaren geleid
tot breuk.
De spatborden zo als je ze beschrijft ,de vorm. Dat lijkt me toch ook vrij vroeg. Met het verstrijken van de jaren 20 verdwijnen de spatborden met een bol midden deel en platte uiteinden/zijkanten.
Nog even over de Swift , die heeft een vergelijkbare trapas met van die spieen om de cups vast te houden.
Niet om te zeggen dat het een Swift zou kunnen zijn maar het idee van leeftijd wordt er misschien door versterkt.
en wat duidelijk anders is maar wel grappig om te laten zien;
Een totaal asymmetrische achtervork.
Het verhaal van Peter dat Jünker ook dergelijke vorken gemonteerd heeft geloof ik onmiddellijk.
Ik heb lang geleden eens een damesframe gehad met dergelijke vork ,dubbele mannetjes in de ronde buis en een Thomson type trapas(niet engels dus) met rondom in de cup gaatjes voor een sleutel zoals terug te zien in een van de Jünker catalogi.
Ik wist dat toen niet maar besef nu dat dat er een moet zijn geweest.
Groeten
Maarten
Re: onbekend frame
Hallo Maarten.
Mijn vermoeden van oudheid zou kunnen kloppen dus.
Ik heb zelf zo'n idee dat de fiets oorspronkelijk aan een oudere standaard voldeed en in de jaren 40 of zo is aangevuld met o.a. de verlichting, en misschien wel het achterwiel.
Voorzover nog aanwezig, lijkt de lak op het frame origineel, er zijn ook nog sporen van biezen te ontwaren.
Volgens mij zijn de onderdelen die ik voor andere fietsen heb gebruikt, stuur daargelaten misschien, niet oorspronkelijk op deze fiets gemonteerd.
Ik had zo'n plan om de vork van de Swift in dit frame te monteren en het geheel als een rijdbaar rijwiel te maken.
Qua lengte van de balhoofd zou dat moeten passen, maar ik zag in uw foto's dat de montage van het stuur met een strop gaat.
Ik heb in mijn collectie maar één fiets met zo'n strop. Een Simplex transportfiets.
Wellicht dient hiervoor de schroefdraad verder boven de conus uit te steken.
Mezelf kennende zou dit wel een project zijn over jaren.
Eerst maar eens de schade herstellen, misschien is het wel een leuk frame om eens het biezen trekken op te oefenen, dat heb ik nog nooit ter hand genomen.
En dan moet ik maar eens uitvinden hoe het rijwiel er oorspronkelijk uitgezien zou kunnen hebben, en dan onderdelen uit de periode er bij zoeken.
Die asymmetrische achtervork ziet er bijzonder uit inderdaad.
Het geheel ziet er wel degelijker uit dan mijn Bij-fietsframe.
Ik ga vast dit forum vaker lastig vallen met oud roest-vragen.
Bedankt voor de reactie,
vriendelijke groet Erwin.
Mijn vermoeden van oudheid zou kunnen kloppen dus.
Ik heb zelf zo'n idee dat de fiets oorspronkelijk aan een oudere standaard voldeed en in de jaren 40 of zo is aangevuld met o.a. de verlichting, en misschien wel het achterwiel.
Voorzover nog aanwezig, lijkt de lak op het frame origineel, er zijn ook nog sporen van biezen te ontwaren.
Volgens mij zijn de onderdelen die ik voor andere fietsen heb gebruikt, stuur daargelaten misschien, niet oorspronkelijk op deze fiets gemonteerd.
Ik had zo'n plan om de vork van de Swift in dit frame te monteren en het geheel als een rijdbaar rijwiel te maken.
Qua lengte van de balhoofd zou dat moeten passen, maar ik zag in uw foto's dat de montage van het stuur met een strop gaat.
Ik heb in mijn collectie maar één fiets met zo'n strop. Een Simplex transportfiets.
Wellicht dient hiervoor de schroefdraad verder boven de conus uit te steken.
Mezelf kennende zou dit wel een project zijn over jaren.
Eerst maar eens de schade herstellen, misschien is het wel een leuk frame om eens het biezen trekken op te oefenen, dat heb ik nog nooit ter hand genomen.
En dan moet ik maar eens uitvinden hoe het rijwiel er oorspronkelijk uitgezien zou kunnen hebben, en dan onderdelen uit de periode er bij zoeken.
Die asymmetrische achtervork ziet er bijzonder uit inderdaad.
Het geheel ziet er wel degelijker uit dan mijn Bij-fietsframe.
Ik ga vast dit forum vaker lastig vallen met oud roest-vragen.
Bedankt voor de reactie,
vriendelijke groet Erwin.