De trapas van onze Batavus Flying Dutchman sport (uit 1957?) heeft veel speling en is waarschijnlijk versleten.
Nog vele onderdelen zijn origineel (o.a. Spanninga achterlicht, voorlamp (noordlicht), buitenversnellingkabel, handvatten) en we hebben hem vorig jaar nog eens helemaal opgeknapt (o.a. nieuwe spaken achterwiel. We willen hem nog niet kwijt
Kan ik een bijpassende trapas krijgen en is de oude eenvoudig los te krijgen?
is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervangen?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 mar 2014, 09.20
is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervangen?
- Bijlagen
-
- Batavus flying dutchman.jpg (329.66 KiB) 5617 keer bekeken
Re: is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervange
Welkom!
Vervangende trapassen zijn zeker te vinden, maar dat hangt oa van type en maat af. Daavoor kan de huidige trapas als voorbeeld dienen. Overigens kom je met nieuw vet en nieuwe kogels vaak ook al een heel eind, dus dat zou ik eerst proberen.
Demonteren is niet ingewikkeld, maar dat hangt er natuurlijk ook van af hoe handig je bent en welke gereedschappen je hebt.
Als eerste moeten beide cranks er af. De volgende stap is afhankelijk van het type as. Als het een BSA type is, zit de cup in het bracket geschroefd en is die geborgd met een ring. Die buitenring moet er eerst af, daarna kan je de cup er uit draaien en valt de as er zo uit.
Is het een Thompson type, dan zit op de as schroefdraad met daarop een moer. Die borgt stofkap plus conus. Dus simpelweg losdraaien. Als de conus helemaal van de as af is, kan je de as aan de rechterkant uit het bracket halen.
Vervangende trapassen zijn zeker te vinden, maar dat hangt oa van type en maat af. Daavoor kan de huidige trapas als voorbeeld dienen. Overigens kom je met nieuw vet en nieuwe kogels vaak ook al een heel eind, dus dat zou ik eerst proberen.
Demonteren is niet ingewikkeld, maar dat hangt er natuurlijk ook van af hoe handig je bent en welke gereedschappen je hebt.
Als eerste moeten beide cranks er af. De volgende stap is afhankelijk van het type as. Als het een BSA type is, zit de cup in het bracket geschroefd en is die geborgd met een ring. Die buitenring moet er eerst af, daarna kan je de cup er uit draaien en valt de as er zo uit.
Is het een Thompson type, dan zit op de as schroefdraad met daarop een moer. Die borgt stofkap plus conus. Dus simpelweg losdraaien. Als de conus helemaal van de as af is, kan je de as aan de rechterkant uit het bracket halen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervange
Volgens het uiterlijk schat ik deze fiets op rond 1970. Maar of dat klopt of niet, de trapas zou moeten uitzien zoals op deze foto:
Het is een BSA-trapas. Om beide cranks eraf te halen moet je de borgmoer van de crankspie (roestige moer op de foto) loshalen en vervolgens de spie met hamer + drevel eruit slaan, waarbij de crank door een stevige pijp ondersteund dient te worden, anders moeten de kogellagers de klap opvangen en dat is niet de bedoeling.
Als dat gelukt is moet de borgmoer van de trapas (grote ring met inkepingen) los en vervolgens de cup (met zeskant) losgeschroefd worden. Nu komen ook de as en de kogels los. De cup aan de rechterkant kan in principe voor het schoonmaken blijven zitten. Alleen als hij versleten is (kogelbaan diep ingesleten) moet hij eruit.
Nieuwe kogels (maat: 1/4 inch) zijn makkelijk bij de fietsenmaker te krijgen. Als cups en/of as versleten zijn wordt het wat lastiger. Van de assen heb je diverse afmetingen (lengtes), en bij de cups soms een afwijkend schroefdraad. Maar de cups in deze Batavus-fietsen zijn wel van het meest gangbare soort. Of de fietsenmaker ze nog nieuw heeft weet ik niet, anders in het 2e-hands-circuit zoeken.
Veel succes,
fietser
Het is een BSA-trapas. Om beide cranks eraf te halen moet je de borgmoer van de crankspie (roestige moer op de foto) loshalen en vervolgens de spie met hamer + drevel eruit slaan, waarbij de crank door een stevige pijp ondersteund dient te worden, anders moeten de kogellagers de klap opvangen en dat is niet de bedoeling.
Als dat gelukt is moet de borgmoer van de trapas (grote ring met inkepingen) los en vervolgens de cup (met zeskant) losgeschroefd worden. Nu komen ook de as en de kogels los. De cup aan de rechterkant kan in principe voor het schoonmaken blijven zitten. Alleen als hij versleten is (kogelbaan diep ingesleten) moet hij eruit.
Nieuwe kogels (maat: 1/4 inch) zijn makkelijk bij de fietsenmaker te krijgen. Als cups en/of as versleten zijn wordt het wat lastiger. Van de assen heb je diverse afmetingen (lengtes), en bij de cups soms een afwijkend schroefdraad. Maar de cups in deze Batavus-fietsen zijn wel van het meest gangbare soort. Of de fietsenmaker ze nog nieuw heeft weet ik niet, anders in het 2e-hands-circuit zoeken.
Veel succes,
fietser
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 11 mar 2014, 09.20
Re: is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervange
Beste Joco en fietser
Bedankt voor het advies en de uitgebreide info. Ik heb de kogels vervangen (een lagertje was stuk) en de fiets trapt weer prima :
.
NB volgens de fietsenmaker is de fiets inderdaad tussen de 40 en 45 jaar oud dus van rond 1970. Minder oud dan wij dachten, maar toch nog aardig oud.
Bedankt voor het advies en de uitgebreide info. Ik heb de kogels vervangen (een lagertje was stuk) en de fiets trapt weer prima :

NB volgens de fietsenmaker is de fiets inderdaad tussen de 40 en 45 jaar oud dus van rond 1970. Minder oud dan wij dachten, maar toch nog aardig oud.
Re: is trapas batavus flying dutchman sport 1957 te vervange
Top! Veel fietsplezier!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's