Batavus Favoriet met de nodige vraagtekens

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Martin_J

Batavus Favoriet met de nodige vraagtekens

Bericht door Martin_J »

Hallo.

Na het voorstellen als een nieuwe bezoeker van dit forum, val ik maar meteen in huis met een aantal vragen...

Bijgevoegd zijn een aantal afbeeldingen van een Batavus Favoriet die ik enkele jaren geleden in bezit kreeg.

Als beginnend oude fiets bezitter, zijn mij een paar zaken aan deze Batavus niet duidelijk. Wel duidelijk is dat hij niet origineel is.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden van een paar vragen.

-De Batavus heeft 193556 als framenummer. Als ik het forum er op na pluis, zou het bouwjaar ergens in de vroege jaren '60 moeten liggen. Is dit correct?

-Het stuur is niet origineel. Deze is van Gazelle. Met het stuur komt ook de rem, met remblokje op de voorwielband.
Niet origineel, maar volgens mij hoort een dergelijke rem ook helemaal niet op de Favoriet?

-De achternaaf is volgens mij ook niet origineel. Het merk is Atom. Het vreemde is dat dit geen terugtrap remnaaf is. Op het frame zit wel een bevestigings deel voor de remnaaf, en ik ga er van uit dat de favoriet ook met rem achternaaf geleverd werd.
Een verkeerde naaf dus? Maar waarom zou iemand de moeite hebben gedaan, om er een andere naaf (geen rem naaf) in te laten spaken?
De zwarte velgen met dunne bies is namelijk wel gelijk aan het voorwiel. Mag ik aannemen dat die wel origineel zijn?
(Gevonden fotootjes van jaren 60 Batavus Favorieten hebben zover als ik kan zien chromen velgen.!?..)

-Het zadel. Een hele mooie vorm, maar past niet helemaal bij een jaren 60 fiets.
Herkend iemand dit zadel? Is het een bekend of onbekend merk, en in welke periode werden deze over het algemeen gebruikt?

Ik hoop dat er voor mij wat meer duidelijkheid in deze fiets komt. :)
Batavus_1.jpg
Batavus_1.jpg (381.98 KiB) 4022 keer bekeken
Batavus_3.jpg
Batavus_3.jpg (331.32 KiB) 4022 keer bekeken
Batavus_2.jpg
Batavus_2.jpg (332.1 KiB) 4022 keer bekeken
Batavus_4.jpg
Batavus_4.jpg (212.7 KiB) 4022 keer bekeken
Batavus_5.jpg
Batavus_5.jpg (136.93 KiB) 4022 keer bekeken
Batavus_6.jpg
Batavus_6.jpg (164.21 KiB) 4022 keer bekeken
Eysfan

Re: Batavus Favoriet met de nodige vraagtekens

Bericht door Eysfan »

Hallo Martin,

Ook toevallig, vorigen week zag ik bij een clublid bij mij in de buurt een Batavus van rond 1960 (framenummer 139xxx), die ook alleen een bandrem op het voorwiel heeft.

De combinatie freewheel achter alleen een bandrem op het voorwiel was gebruikelijk bij de goedkoopste uitvoeringen in de jaren 20 tot 40. Vanaf de jaren vijftig hadden de basismodellen in de regel een terugtraprem. Freewheelnaven kwamen nog wel voor in combinatie met velgremmen voor en achter.

Bij die Batavus twijfelde ik eerst ook of die combinatie bandrem voor en freewheel achter wel origineel was. Jouw fiets, nog een paar jonger, met dezefde combinatie lijkt het bewijs dat Batavus deze 'ouderwetse' uitvoering nog tot in de jaren zestig geleverd heeft.

In onze documentatiebank zit een Batavus folder uit die periode. Bij de afgebeelde Favoriet staat vermeld dat die met terugtraprem geleverd word. Jammer genoeg zit er geen prijslijst bij waar alle leverbare uitvoeringen in te vinden zijn.

Maar misschien is er onder de forumleden een Batavus kenner die ons meer kan vertellen. Of iemand die nog foldermateriaal heeft. Scans hiervan zouden heel welkom zijn.

Groeten,
Sjoerd
Martin_J

Bericht door Martin_J »

Eysfan schreef: Bij die Batavus twijfelde ik eerst ook of die combinatie bandrem voor en freewheel achter wel origineel was. Jouw fiets, nog een paar jonger, met dezefde combinatie lijkt het bewijs dat Batavus deze 'ouderwetse' uitvoering nog tot in de jaren zestig geleverd heeft.
Hallo Sjoerd. Bedankt voor je reactie.

Ik ben een leek op fietsen gebied, maar naar aanleiding van het antwoord, heb ik het bevestigingspunt voor de remnaaf met een loep bekeken. Er is geen afdruk of beschadiging te zien van een bevestigings bout en moer.
Ik ging ervan uit dat de fiets verre van origineel was en heb het niet in detail bekeken, maar het lijkt erop dat er nooit een remnaaf op heeft gezeten.

Het onderste deel van de bandrem is ook netjes op het balhoofd bevestigd. Het bovenste deel zit vast aan het "verkeerde" Gazelle stuur.

Het is dan wel geen museum stuk, maar wel leuk om op deze manier informatie over de Batavus te verzamelen.

Misschien zijn er anderen die het een en ander kunnen bevestigen of juist kunnen ontzenuwen.

Martin
Martin_J

Bericht door Martin_J »

Sjoerd, nog even ter aanvulling;
Op Marktplaats zag ik de een dergelijke Batavus aangeboden. Gezien het framenummer vermoed ik dat het om dezelfde fiets gaat.
Zoals ik op de foto kan zien, heeft mijn fiets dezelfde achternaaf.
Dus misschien toch een originele "ouderwetse" uitvoering, welke tot begin 60 geleverd is.

Groeten, Martin
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Martin,

Als ik bij de eigenaar van die Batavus kom bij mij in de buurt zal ik eens kijken of de achternaaf bij hem ook een Atom is.

Groeten,
Sjoerd
Plaats reactie