Na het voorstellen als een nieuwe bezoeker van dit forum, val ik maar meteen in huis met een aantal vragen...
Bijgevoegd zijn een aantal afbeeldingen van een Batavus Favoriet die ik enkele jaren geleden in bezit kreeg.
Als beginnend oude fiets bezitter, zijn mij een paar zaken aan deze Batavus niet duidelijk. Wel duidelijk is dat hij niet origineel is.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het beantwoorden van een paar vragen.
-De Batavus heeft 193556 als framenummer. Als ik het forum er op na pluis, zou het bouwjaar ergens in de vroege jaren '60 moeten liggen. Is dit correct?
-Het stuur is niet origineel. Deze is van Gazelle. Met het stuur komt ook de rem, met remblokje op de voorwielband.
Niet origineel, maar volgens mij hoort een dergelijke rem ook helemaal niet op de Favoriet?
-De achternaaf is volgens mij ook niet origineel. Het merk is Atom. Het vreemde is dat dit geen terugtrap remnaaf is. Op het frame zit wel een bevestigings deel voor de remnaaf, en ik ga er van uit dat de favoriet ook met rem achternaaf geleverd werd.
Een verkeerde naaf dus? Maar waarom zou iemand de moeite hebben gedaan, om er een andere naaf (geen rem naaf) in te laten spaken?
De zwarte velgen met dunne bies is namelijk wel gelijk aan het voorwiel. Mag ik aannemen dat die wel origineel zijn?
(Gevonden fotootjes van jaren 60 Batavus Favorieten hebben zover als ik kan zien chromen velgen.!?..)
-Het zadel. Een hele mooie vorm, maar past niet helemaal bij een jaren 60 fiets.
Herkend iemand dit zadel? Is het een bekend of onbekend merk, en in welke periode werden deze over het algemeen gebruikt?
Ik hoop dat er voor mij wat meer duidelijkheid in deze fiets komt.