kan ik hiervan leven?

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
pdemetz

kan ik hiervan leven?

Bericht door pdemetz »

Als leek vraag ik mij af of ik van mijn hobby mijn werk kan maken door oude fietsen op te knappen/verkopen. Zijn er hier mensen die me hierover kunnen adviseren?
;-)
Pieter
Bijlagen
IMG_6205-kleiner.jpg
IMG_6205-kleiner.jpg (188.7 KiB) 6857 keer bekeken
IMG_6212-kleiner.jpg
IMG_6212-kleiner.jpg (218.15 KiB) 6857 keer bekeken
maartenB

Re: kan ik hiervan leven?

Bericht door maartenB »

Als je inderdaad een leek bent, zou ik het je zeer afraden....
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
asterduc

Bericht door asterduc »

eenzelfde onderwerp hebben we onlangs behandeld in ons audio zelfbouw groepje.

Als het 'fietsenbouw betreft' zul je dezelfde problemen ondervinden als we in de audiowereld hebben. Dat is namelijk een naam en referentie opbouwen. Daarvoor is kwaliteit belangrijk maar ook marketing en een zakenplan.

Je zegt 'als leek', nu weet ik niet of dat 'leek zijn' slaat op je kennis als fietsenmaker of het het runnen van een bedrijf.

Stel dat je zakelijk bent aangelegd dan is dit een business als een ander. Of hij even rendabel is? dat kan ik je niet vertellen.

Stel dat je technisch bent aangelegd en prima werk kunt leveren als fietsenmaker dan zul je een goede referentie moeten opbouwen en dat vraagt tijd en idealisme.

Als je kunt starten in bijberoep, dan lijkt me dat een goede manier om zelf je vraag te beantwoorden. Haal je 'leefgeld' uit een vaste job en probeer ja kansen in de fietsbranche te toetsen in je bijberoep.

Ik heb hetzelfde gedaan met gitaarbouw en kwam na 15 jaar tot de conclusie dat ik wel van de gitaarbouw had kunnen leven mits volledige toewijding en verlaging van mijn levensstandaard. Daarop heb ik toen gekozen om ermee te stoppen. Of dat de juiste was, daar ben ik vandaag nog niet achter!

Er is uiteindelijk geen 'ja' of 'neen' antwoord op je vraag!
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
pdemetz

Bericht door pdemetz »

iig heel erg bedankt voor jullie feedback. Ik ben momenteel zoekende naar een leerplek en een bevriende fietsenmaker heeft een aantal oude schatten staan die ik graag zou opknappen...
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Aan wat voor oude schatten moet ik denken?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
RVester

Bericht door RVester »

Die fiets in je beginpost is je portfolio?
Elibert van Dalen

Bericht door Elibert van Dalen »

ikzelf heb ook al menig keer met het idee gelopen. mede omdat ik regelmatig aan fietsen sleutel met mijn pa.ik wilde het dan zo doen m,n pa overdag bezig zijn incl reparatie. en ik de avonden en zaterdagen. (als je een keer over moet werken bij je vaste werk is het ook niet handig) maar het combineren naast je werk is al lastig omdat je iedere avond aan de gang moet incl de zaterdag. daardoor heb je zelf geen vrije tijd meer. en dat sprak me ook wel een beetje tegen.daarbij is mijn vader redelijk op leeftijd en zag het ook niet meer zo zitten de verplichting enz. en om heel je baan als gok op te geven en in de fietsen verder te gaan zag ik ook niet zitten. dus beter bij hobby houden en zo nu en dan wat opknappen is beter denk ik.
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s

gerelateerde Facebook groepen :arrow:
>> Gazelle oldtimer rijwielen van 1892 tot 1970 ...
>> American Eagle MTB,S ...
pdemetz

Bericht door pdemetz »

Wederom bedankt allemaal voor de reacties! :D

W.b.t. de oude schatten in het portfolio:
Ik heb een parelmoer/witte Batavus champion (voor zover ik begrijp uit '84) en een oranje/goudkleurige sprinter van hetzelfde merk uit de 70's. Beiden het ik inmiddels schoongemaakt en van extra lak voorzien.
Ook heb ik een rode Burco super riviera, een Rudge waar ik nog geen framenummer gezien heb en een zeegroen dames model van Lapébie met een prachtig gevormd voorblad (ik dacht 50's). De schuur ben ik nog niet ingedoken...
Meer foto's posten voor de liefhebbers?

p.s. Word ik van het forum gegooid als ik een van de oudjes ombouw tot singlespeed :? :D ?
Bijlagen
DSC_0275.jpg
DSC_0275.jpg (413.79 KiB) 6724 keer bekeken
DSC_0257.jpg
DSC_0257.jpg (314.46 KiB) 6724 keer bekeken
DSC_0192.jpg
DSC_0192.jpg (174.83 KiB) 6729 keer bekeken
asterduc

Bericht door asterduc »

pdemetz schreef:p.s. Word ik van het forum gegooid als ik een van de oudjes ombouw tot singlespeed :? :D ?
vrienden ga je er hier niet mee maken en al helemaal niet als die fiets historische waarde heeft of gaat krijgen.

Heb je toevallig ook een Gazelle Race staan?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
RVester

Bericht door RVester »

Die Champion geeft voor mij een beetje aan wat ik zo zonde vind van een singlespeed ombouw. Je maakt het iets wat die fiets niet is. Die Champion was geen racefiets. En als je de spatborden weghaalt en er dunne bandjes op legt, dan is die fiets nog steeds geen racefiets. Dan is het gewoon een minder goede sportfiets (randonneur is de hippe term).
Ik was er veel blijer van geworden als je er een echt nette randonneur van had gemaakt. Dus, schone ketting, bidonhouders, framepomp, mooie spatborden, poetsbeurt, ~30mm tanwalls, dynamo, verlichting... Dan vind ik het zelfs niet erg als je er een nette lakbeurt overheen gooit, of er een sjieke crankset op monteert.
Plaats reactie