Eysink Tandem, bouwjaar ??
Eysink Tandem, bouwjaar ??
Beste Fietsliefhebbers,
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een mooie Eysink tandem. Ik struikel een beetje over het bouwjaar; Op de banden staat "26x2x 1 3/4" met daaronder "1961". Op de S.A. 3 versn. achternaaf staat "58" en erachter "10" , op de S.A. voornaaf staat "10" en erachter "53". Het framenummer is 109750.
In de bromfiets-encyclopedie staat op blz.102 een vergelijkbare Eysink tandem, maar dan met een tankframe en een JLO motor van 1953. Wie weet wat het bouwjaar van mijn tandem werkelijk is en is er documentatie beschikbaar zodat ik deze tandem weer van de juiste onderdelen kan voorzien?
Alle info is van harte welkom, op het net kan ik over dit model niets vinden.
Met vriendelijke groet, Bart
Sinds een week ben ik de trotse eigenaar van een mooie Eysink tandem. Ik struikel een beetje over het bouwjaar; Op de banden staat "26x2x 1 3/4" met daaronder "1961". Op de S.A. 3 versn. achternaaf staat "58" en erachter "10" , op de S.A. voornaaf staat "10" en erachter "53". Het framenummer is 109750.
In de bromfiets-encyclopedie staat op blz.102 een vergelijkbare Eysink tandem, maar dan met een tankframe en een JLO motor van 1953. Wie weet wat het bouwjaar van mijn tandem werkelijk is en is er documentatie beschikbaar zodat ik deze tandem weer van de juiste onderdelen kan voorzien?
Alle info is van harte welkom, op het net kan ik over dit model niets vinden.
Met vriendelijke groet, Bart
- Bijlagen
-
- Eysink tandem, bouwjaar ??
- DSCN2200.JPG (64.27 KiB) 8321 keer bekeken
-
- DSCN2217 (800x600).jpg (73.85 KiB) 8321 keer bekeken
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Bart,
Welkom hier! En helemaal natuurlijk als Eysink eigenaar.
Ik kan al wat van je vragen beantwoorden. Het framenummer wijst op eind 1953 of begin 1954. De datum op de voornaaf, oktober 1953, bevestigd dit. Een versnellingsnaaf werd af fabriek niet aangeboden door Eysink. De datum daarin laat zien dat die later een keer is gemonteerd.
Bijzonder is dat het een model is dat speciaal voor de Mosquito hulpmotor geschikt was. Er bestond ook een type met een heel ander frame dat geschikt was voor de meeste hulpmotoren en veel als fietstandem verkocht werd. Het derde model was die met de ILO motor. Dick Eysink in Soest maakte weer andere tandems maar die werden onder de naam Renata verkocht.
Een folder en prijslijst uit 1951 waar jouw tandem in staat is te vinden in onze documentatiebank. In de folder en prijslijst van 1953 is dit type niet meer opgenomen. Maar bij Eysink ben ik vaker tegengekomen dat ze modellen leverden die niet in de folders stonden.
Als je de afbeelding in de folder vergelijkt met je eigen tandem zul je zien dat er niet veel afwijkt. Het schuine versterkingsbuisje aan de voorkant van de achterste zadelbuis is korter, dat is later gewijzigd. En er zit geen bagagedrager op omdat in het geval dat een Mosquito motor werd gemonteerd de bijbehorende benzinetank met drager boven het achterspatbord kwam te zitten. Een dynamo en koplamp zat er niet standaard op, wel een achterlicht (Philips).
Als je meer over bepaalde details wilt weten, laat het even horen. Zelf heb ik ook een dergelijke tandem in vrijwel originele staat.
Groeten,
Sjoerd
Welkom hier! En helemaal natuurlijk als Eysink eigenaar.
Ik kan al wat van je vragen beantwoorden. Het framenummer wijst op eind 1953 of begin 1954. De datum op de voornaaf, oktober 1953, bevestigd dit. Een versnellingsnaaf werd af fabriek niet aangeboden door Eysink. De datum daarin laat zien dat die later een keer is gemonteerd.
Bijzonder is dat het een model is dat speciaal voor de Mosquito hulpmotor geschikt was. Er bestond ook een type met een heel ander frame dat geschikt was voor de meeste hulpmotoren en veel als fietstandem verkocht werd. Het derde model was die met de ILO motor. Dick Eysink in Soest maakte weer andere tandems maar die werden onder de naam Renata verkocht.
Een folder en prijslijst uit 1951 waar jouw tandem in staat is te vinden in onze documentatiebank. In de folder en prijslijst van 1953 is dit type niet meer opgenomen. Maar bij Eysink ben ik vaker tegengekomen dat ze modellen leverden die niet in de folders stonden.
Als je de afbeelding in de folder vergelijkt met je eigen tandem zul je zien dat er niet veel afwijkt. Het schuine versterkingsbuisje aan de voorkant van de achterste zadelbuis is korter, dat is later gewijzigd. En er zit geen bagagedrager op omdat in het geval dat een Mosquito motor werd gemonteerd de bijbehorende benzinetank met drager boven het achterspatbord kwam te zitten. Een dynamo en koplamp zat er niet standaard op, wel een achterlicht (Philips).
Als je meer over bepaalde details wilt weten, laat het even horen. Zelf heb ik ook een dergelijke tandem in vrijwel originele staat.
Groeten,
Sjoerd
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Sjoerd,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Nu was ik op zoek naar een tandem om een hulpmotor aan te hangen, ik ben dus blij verrast dat dit model geschikt is voor een Mosquito, te meer omdat ik er 1 op de plank heb liggen! Helaas kan ik niet in de databank (geen lid), maar staan er afbeeldingen in hoe deze combinatie er in de praktijk uitzag?
Wat voor standaard zit er dan bijv. op etc.
Welke achternaaf hoort er origineel in te zitten? Zoals je op de foto`s kunt zien wordt de voorrem met stangen bediend, de achterrem met een kabel, maar oorspronkelijk waarschijnlijk ook met stangen, nokken op het stuur en schroefdraad in het frame wijzen hier wel op. Het stuur is trouwens erg smal, is dit origineel? Verder zit er een Koets achterlicht op, maar ik heb nog een zwart Philips lampje, kan dat, of hoort dat wit te zijn? Verder is er wat gerommeld aan de bagagedrager, daar is een extra strip langs gelast.
De tandem is door de vorige eigenaar in 1961 gekocht voor 100 gulden, volgens hem is er na die tijd niets meer aan veranderd, ik denk dan ook dat de tandem in 1961 (staat op de banden) een "grote beurt" heeft gehad waarbij de versnellingsnaaf is ingespaakt en de stangenrem naar achter toen is vervallen.
Er zit een dealerplaatje van "Gebr.van der Lely, Den Haag" op.
Is het mogelijk om wat detailfoto`s van jouw tandem te krijgen, zodat ik kan kijken wat ik mis of moet veranderen om weer op origineel uit te komen?
Tja, de ene vraag leid tot de nadere...
Vriendelijke groet, Bart
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Nu was ik op zoek naar een tandem om een hulpmotor aan te hangen, ik ben dus blij verrast dat dit model geschikt is voor een Mosquito, te meer omdat ik er 1 op de plank heb liggen! Helaas kan ik niet in de databank (geen lid), maar staan er afbeeldingen in hoe deze combinatie er in de praktijk uitzag?
Wat voor standaard zit er dan bijv. op etc.
Welke achternaaf hoort er origineel in te zitten? Zoals je op de foto`s kunt zien wordt de voorrem met stangen bediend, de achterrem met een kabel, maar oorspronkelijk waarschijnlijk ook met stangen, nokken op het stuur en schroefdraad in het frame wijzen hier wel op. Het stuur is trouwens erg smal, is dit origineel? Verder zit er een Koets achterlicht op, maar ik heb nog een zwart Philips lampje, kan dat, of hoort dat wit te zijn? Verder is er wat gerommeld aan de bagagedrager, daar is een extra strip langs gelast.
De tandem is door de vorige eigenaar in 1961 gekocht voor 100 gulden, volgens hem is er na die tijd niets meer aan veranderd, ik denk dan ook dat de tandem in 1961 (staat op de banden) een "grote beurt" heeft gehad waarbij de versnellingsnaaf is ingespaakt en de stangenrem naar achter toen is vervallen.
Er zit een dealerplaatje van "Gebr.van der Lely, Den Haag" op.
Is het mogelijk om wat detailfoto`s van jouw tandem te krijgen, zodat ik kan kijken wat ik mis of moet veranderen om weer op origineel uit te komen?
Tja, de ene vraag leid tot de nadere...
Vriendelijke groet, Bart
- Bijlagen
-
- Oude stangbevestiging?
- DSCN2264.JPG (60.31 KiB) 8271 keer bekeken
-
- Stangen voorrem
- DSCN2263.JPG (61.53 KiB) 8271 keer bekeken
-
- Verbouwde bagagedrager / versnellingsnaaf.
- DSCN2240.JPG (65.39 KiB) 8271 keer bekeken
-
- Stuur origineel??
- DSCN2235.JPG (61.59 KiB) 8271 keer bekeken
-
- Lely, Den Haag.
- DSCN2248 (800x600).jpg (70.61 KiB) 8271 keer bekeken
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Bart,
Morgen bij daglicht zal ik wat foto's maken. Hierbij alvast de bladzijde uit de folder van 1951 waarop de Moto tandems te zien zijn.
Morgen bij daglicht zal ik wat foto's maken. Hierbij alvast de bladzijde uit de folder van 1951 waarop de Moto tandems te zien zijn.
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Bart,
Leuk dat je al een Mosquito motortje hebt om onder deze Eysink te monteren. Zoals je al gezien zult hebben stond in de folder de Moto tandem zonder motortje afgebeeld. Eysink verkocht de tandems zonder hulpmotor, het was aan de fietsenmaker of de klant om een motortje naar keuze te monteren. Of om de tandem als fietstandem te gebruiken.
Aan jouw exemplaar is zo te zien wel het een en ander veranderd. Af fabriek zat er een terugtraprem in het achterwiel en een trommelrem met kabelbediening in het voorwiel. Misschien heeft iemand geprobeerd een ander om te bouwen naar stangenremmen. Achter zal dat een probleem geworden zijn als er een motortje onder de trapas zat.
Waar het gat voor in de framebuis ook voor gediend kan hebben is bevestiging van een tank. Op mijn exemplaar was daar ook een tank op de framebuis gezet, zodat er achter een zware bagagedrager met standaard gemonteerd kon worden.
Voor als je het weer als origineel wil maken heb ik hier een paar foto's geplaatst van de twee types sturen die op de Moto's te krijgen waren. Ook de originele remhandel voor de voorrem is te zien op de foto van de complete tandem. In de jaren 1951-54 gebruikte Eysink uiteenlopende merken terugtrapremnaaf; Styria, Beckson, Durex en Torpedo. Een Torpedo met jaartal 1953 moet nog wel te vinden zijn.
Hierbij ook een foto van mijn eigen Moto tandem. Dit is een van de eerste, net als die in de folderafbeelding. Verschillen zijn onder andere het schuine framebuisje en de achterspatbordstang. Een vorige eigenaar heeft er nog een extra stang onder geknutseld. De bagagedrager met standaard is ook een latere toevoeging. Af fabriek zat er helemaal geen standaard op.
Van het Philips achterlicht zoals Eysink dat in de jaren vijftig monteerde heb ik ook een fotootje gemaakt. Het is trouwens denkbaar dat het Koets achterlicht op jouw tandem er altijd op heeft gezeten. De fabriek in Amersfoort zat nogal in de problemen in 1953. Surséance van betaling plus een faillissement (later weer nietig verklaard) konden het wel eens moeilijk gemaakt hebben bij de inkoop van gewenste onderdelen.
Ik hoop dat je dit wat verder helpt en ben benieuwd hoe je tandem er uit komt te zien.
Leuk dat je al een Mosquito motortje hebt om onder deze Eysink te monteren. Zoals je al gezien zult hebben stond in de folder de Moto tandem zonder motortje afgebeeld. Eysink verkocht de tandems zonder hulpmotor, het was aan de fietsenmaker of de klant om een motortje naar keuze te monteren. Of om de tandem als fietstandem te gebruiken.
Aan jouw exemplaar is zo te zien wel het een en ander veranderd. Af fabriek zat er een terugtraprem in het achterwiel en een trommelrem met kabelbediening in het voorwiel. Misschien heeft iemand geprobeerd een ander om te bouwen naar stangenremmen. Achter zal dat een probleem geworden zijn als er een motortje onder de trapas zat.
Waar het gat voor in de framebuis ook voor gediend kan hebben is bevestiging van een tank. Op mijn exemplaar was daar ook een tank op de framebuis gezet, zodat er achter een zware bagagedrager met standaard gemonteerd kon worden.
Voor als je het weer als origineel wil maken heb ik hier een paar foto's geplaatst van de twee types sturen die op de Moto's te krijgen waren. Ook de originele remhandel voor de voorrem is te zien op de foto van de complete tandem. In de jaren 1951-54 gebruikte Eysink uiteenlopende merken terugtrapremnaaf; Styria, Beckson, Durex en Torpedo. Een Torpedo met jaartal 1953 moet nog wel te vinden zijn.
Hierbij ook een foto van mijn eigen Moto tandem. Dit is een van de eerste, net als die in de folderafbeelding. Verschillen zijn onder andere het schuine framebuisje en de achterspatbordstang. Een vorige eigenaar heeft er nog een extra stang onder geknutseld. De bagagedrager met standaard is ook een latere toevoeging. Af fabriek zat er helemaal geen standaard op.
Van het Philips achterlicht zoals Eysink dat in de jaren vijftig monteerde heb ik ook een fotootje gemaakt. Het is trouwens denkbaar dat het Koets achterlicht op jouw tandem er altijd op heeft gezeten. De fabriek in Amersfoort zat nogal in de problemen in 1953. Surséance van betaling plus een faillissement (later weer nietig verklaard) konden het wel eens moeilijk gemaakt hebben bij de inkoop van gewenste onderdelen.
Ik hoop dat je dit wat verder helpt en ben benieuwd hoe je tandem er uit komt te zien.
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Sjoerd,
Dank je voor de info en de foto`s.
Ik zie dat bij jouw tandem, en die in de folder, de dikke schuine voorbuis gebogen is en als één geheel doorloopt naar achter. Bij mijn tandem loopt de schuine buis door naar de trapas en is de buis naar achter er stomp op gesoldeerd. Wat betreft de remmen; Als mijn framenr. wijst op BJ `53 / `54, zou het dan kunnen dat eea toen anders is afgemonteerd?
Of is dat niet meer te achterhalen? Misschien is hij door Lely omgebouwd, zij waren toch ook de makers van aangepaste fietsen en invalidevoertuigen etc.? Blijft natuurlijk dat de achternaaf ooit vervangen is, maar het stangensysteem icm de remtrommel vóór ziet er best (professioneel) uit. Het draadgat M6 zit maar aan één kant en op zich op een logische plek voor een stangensysteem.
Hoe dan ook is er werk aan de winkel, ik denk dat ik er eerst icm een mosquito een rijdbare combinatie van ga maken.
Als klopt wat de vorige eigenaar zegt zitten de huidige onderdelen er toch al 52 jaar op....
Wat patina betreft past het allemaal goed bij elkaar, zonde om totaal te restaureren.
Ik maak me alleen zorgen over de banden, ik kon ze nog goed oppompen en ze staan nog hard, maar ze zijn wel van 1961, en als er een rolaandrijver tegen het achterwiel gaat drukken...
Sjoerd, zo te lezen weet je veel van Eysink, zijn er nog meer van deze tandems bij jou bekend, of kun je adhv de framenummerlijst of een fabrieksarchief (als dat nog bestaat) zien hoeveel er tot wanneer gebouwd zijn? Of anders gezegd, is er meer vergelijkingsmateriaal?
Met vriendelijke groet,
Bart
Dank je voor de info en de foto`s.
Ik zie dat bij jouw tandem, en die in de folder, de dikke schuine voorbuis gebogen is en als één geheel doorloopt naar achter. Bij mijn tandem loopt de schuine buis door naar de trapas en is de buis naar achter er stomp op gesoldeerd. Wat betreft de remmen; Als mijn framenr. wijst op BJ `53 / `54, zou het dan kunnen dat eea toen anders is afgemonteerd?
Of is dat niet meer te achterhalen? Misschien is hij door Lely omgebouwd, zij waren toch ook de makers van aangepaste fietsen en invalidevoertuigen etc.? Blijft natuurlijk dat de achternaaf ooit vervangen is, maar het stangensysteem icm de remtrommel vóór ziet er best (professioneel) uit. Het draadgat M6 zit maar aan één kant en op zich op een logische plek voor een stangensysteem.
Hoe dan ook is er werk aan de winkel, ik denk dat ik er eerst icm een mosquito een rijdbare combinatie van ga maken.
Als klopt wat de vorige eigenaar zegt zitten de huidige onderdelen er toch al 52 jaar op....
Wat patina betreft past het allemaal goed bij elkaar, zonde om totaal te restaureren.
Ik maak me alleen zorgen over de banden, ik kon ze nog goed oppompen en ze staan nog hard, maar ze zijn wel van 1961, en als er een rolaandrijver tegen het achterwiel gaat drukken...
Sjoerd, zo te lezen weet je veel van Eysink, zijn er nog meer van deze tandems bij jou bekend, of kun je adhv de framenummerlijst of een fabrieksarchief (als dat nog bestaat) zien hoeveel er tot wanneer gebouwd zijn? Of anders gezegd, is er meer vergelijkingsmateriaal?
Met vriendelijke groet,
Bart
- Bijlagen
-
- Gesoldeerd ipv gebogen?
- DSCN2242.JPG (62.87 KiB) 8187 keer bekeken
-
- Band 1961
- DSCN2220.JPG (55.93 KiB) 8187 keer bekeken
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Bart,
Die framebuis is bij dit model tandem inderdaad ook een keer gewijzigd. Dat moet tussen de framenummers 108417 en 108699 geweest zijn.
Het doel van het gat met schroefdraad voor in de framebuis blijft vreemd. Voor een benzinetank verwacht je een gat aan beide zijden. En voor een remscharnier zou het ook doorlopend zijn als er Raleigh/S.A. spullen gebruikt zijn. Het stuur en ook de remhevel op de voorvork zien er namelijk uit als van Raleigh. Voor de achterrem zat de beugel om het balhoofd heen en draaide om een lange bout door de buis. Bij Nederlandse fietsen zat het scharnier meestal rechts en was dan met een klem aan de buis vastgezet. Zo ook bij de (weinige) Eysinks die ik gezien heb met rommelremmen.
Bij mijn andere Eysink tandem (van 1951) zit er links ook een gaatje, dat is voor de stroomdraad naar het achterlicht. Er zit een rubber tule in, geen schroefdaad. Er waren merken (o.a. Juncker) die op die plaats voor de stroomdraad nippels in het frame aanbrachten. Mogelijk is de schroefdraad daarvoor geweest. Het blijft gissen.
Het is helemaal geen verkeerd idee om je tandem zo te laten zoals hij is. De diverse aanpassingen horen inmiddels ook tot de historie van de fiets. Heel veel oude fietsen zijn teruggebracht naar de staat zoals hij de fabriek verlaten zou hebben. Maar juist een fiets met patina en al zijn vroegere modificaties laat zien wat vijftig jaar geleden op straat rondreed.
De bandenmaat 26 x 2 x 1¾ was een Nederlandse maat die in de jaren dertig tot vijftig veel voorkwam bij tandems en rijwielen met hulpmotor. De ERTRO aanduiding is 47-571. Vredestein heeft deze nog in zijn programma, zwart zonder reflectie. Ze vallen wel iets breder uit als de oorspronkelijke maat. Zie http://www.vredestein.nl/tweewielers/to ... ificaties/
Fabrieksgegevens over framenummers zijn niet bekend. Om mijn eigen Eysink fietsen te dateren heb ik van zoveel mogelijk exemplaren gegevens verzameld waarbij soms aan de hand van bouwjaarcodes in onderdelen het bouwjaar vast was te stellen. Vanaf het begin van de vorige eeuw was er een oplopende nummerreeks die zowel voor de fietsen als motoren gebruikt werd. Het hoogste nummer dat ik ben tegengekomen is 109894, een tandem van 1954. Een damesfiets van 1951 in mijn verzameling heeft nummer 108000. Je ziet, echt grote aantallen zijn er niet gemaakt in die laatste jaren van de fabriek in Amersfoort.
Van de tandems voor Mosquito motor zijn er wel een aantal overgebleven. Zie bijgaande foto van zo'n model dat vorig jaar op de Eysink expositie in Soest stond. Het andere type is echter algemener.
Groeten,
Sjoerd
Die framebuis is bij dit model tandem inderdaad ook een keer gewijzigd. Dat moet tussen de framenummers 108417 en 108699 geweest zijn.
Het doel van het gat met schroefdraad voor in de framebuis blijft vreemd. Voor een benzinetank verwacht je een gat aan beide zijden. En voor een remscharnier zou het ook doorlopend zijn als er Raleigh/S.A. spullen gebruikt zijn. Het stuur en ook de remhevel op de voorvork zien er namelijk uit als van Raleigh. Voor de achterrem zat de beugel om het balhoofd heen en draaide om een lange bout door de buis. Bij Nederlandse fietsen zat het scharnier meestal rechts en was dan met een klem aan de buis vastgezet. Zo ook bij de (weinige) Eysinks die ik gezien heb met rommelremmen.
Bij mijn andere Eysink tandem (van 1951) zit er links ook een gaatje, dat is voor de stroomdraad naar het achterlicht. Er zit een rubber tule in, geen schroefdaad. Er waren merken (o.a. Juncker) die op die plaats voor de stroomdraad nippels in het frame aanbrachten. Mogelijk is de schroefdraad daarvoor geweest. Het blijft gissen.
Het is helemaal geen verkeerd idee om je tandem zo te laten zoals hij is. De diverse aanpassingen horen inmiddels ook tot de historie van de fiets. Heel veel oude fietsen zijn teruggebracht naar de staat zoals hij de fabriek verlaten zou hebben. Maar juist een fiets met patina en al zijn vroegere modificaties laat zien wat vijftig jaar geleden op straat rondreed.
De bandenmaat 26 x 2 x 1¾ was een Nederlandse maat die in de jaren dertig tot vijftig veel voorkwam bij tandems en rijwielen met hulpmotor. De ERTRO aanduiding is 47-571. Vredestein heeft deze nog in zijn programma, zwart zonder reflectie. Ze vallen wel iets breder uit als de oorspronkelijke maat. Zie http://www.vredestein.nl/tweewielers/to ... ificaties/
Fabrieksgegevens over framenummers zijn niet bekend. Om mijn eigen Eysink fietsen te dateren heb ik van zoveel mogelijk exemplaren gegevens verzameld waarbij soms aan de hand van bouwjaarcodes in onderdelen het bouwjaar vast was te stellen. Vanaf het begin van de vorige eeuw was er een oplopende nummerreeks die zowel voor de fietsen als motoren gebruikt werd. Het hoogste nummer dat ik ben tegengekomen is 109894, een tandem van 1954. Een damesfiets van 1951 in mijn verzameling heeft nummer 108000. Je ziet, echt grote aantallen zijn er niet gemaakt in die laatste jaren van de fabriek in Amersfoort.
Van de tandems voor Mosquito motor zijn er wel een aantal overgebleven. Zie bijgaande foto van zo'n model dat vorig jaar op de Eysink expositie in Soest stond. Het andere type is echter algemener.
Groeten,
Sjoerd
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Sjoerd,
Het is alweer een tijdje geleden, maar er is wel vooruitgang met de tandem. Ik kon het niet laten om `m iets terug richting zijn bouwjaar te maken. Hij is helemaal uit elkaar geweest, Gelukkig heb ik een origineel Eysink stuur kunnen vinden (dankjewel Joost) en de andere "foute" delen en reparaties heb ik , met inachtname van het patina, zoveel mogelijk hersteld.
Als versnelling heb ik in plaats van de `58-er SA er een `53-er Torpedo (3 versnelling met terugtraprem) ingespaakt. Daardoor is er geen 2e remhandel nodig op het stuur. Waarschijnlijk ook niet origineel, maar qua tijdsbeeld past het goed bij elkaar.
Ook de bagagedrager met klapstandaard is gerepareerd, al het aangelaste spul is er vanaf. Voorlopig is het dus weer even een fietstandem. Hij fietst geweldig, We hebben al een paar tochtjes gemaakt (+/- 30 Km).
Volgens de folder van destijds zou dit frame voor de Mosquito gemaakt zijn, ik heb geprobeerd deze eronder te hangen maar echt passen doet het niet. Om te beginnen zitten de kettingkasten in de weg, en de handel om het blokje tegen de band te zetten valt weg achter het linker kettingwiel van de achterste trapas. Al met al niet erg praktisch. Ik vraag me dan ook af of de combinatie tandem/mosquito echt gelopen heeft. Als iemand hier informatie/tekeningen/foto`s van heeft hoor ik dat graag. Ik heb nog een Torpedo hulpmotornaaf met tandwiel liggen, daarmee ga ik er tzt een Victoria of Fuchs ophangen,
(zoals op je laatste foto). Helaas zit er geen mooie kap op m`n Victoria FM38, als iemand er een heeft hou ik me van harte aanbevolen...
Groet, Bart
Het is alweer een tijdje geleden, maar er is wel vooruitgang met de tandem. Ik kon het niet laten om `m iets terug richting zijn bouwjaar te maken. Hij is helemaal uit elkaar geweest, Gelukkig heb ik een origineel Eysink stuur kunnen vinden (dankjewel Joost) en de andere "foute" delen en reparaties heb ik , met inachtname van het patina, zoveel mogelijk hersteld.
Als versnelling heb ik in plaats van de `58-er SA er een `53-er Torpedo (3 versnelling met terugtraprem) ingespaakt. Daardoor is er geen 2e remhandel nodig op het stuur. Waarschijnlijk ook niet origineel, maar qua tijdsbeeld past het goed bij elkaar.
Ook de bagagedrager met klapstandaard is gerepareerd, al het aangelaste spul is er vanaf. Voorlopig is het dus weer even een fietstandem. Hij fietst geweldig, We hebben al een paar tochtjes gemaakt (+/- 30 Km).
Volgens de folder van destijds zou dit frame voor de Mosquito gemaakt zijn, ik heb geprobeerd deze eronder te hangen maar echt passen doet het niet. Om te beginnen zitten de kettingkasten in de weg, en de handel om het blokje tegen de band te zetten valt weg achter het linker kettingwiel van de achterste trapas. Al met al niet erg praktisch. Ik vraag me dan ook af of de combinatie tandem/mosquito echt gelopen heeft. Als iemand hier informatie/tekeningen/foto`s van heeft hoor ik dat graag. Ik heb nog een Torpedo hulpmotornaaf met tandwiel liggen, daarmee ga ik er tzt een Victoria of Fuchs ophangen,
(zoals op je laatste foto). Helaas zit er geen mooie kap op m`n Victoria FM38, als iemand er een heeft hou ik me van harte aanbevolen...
Groet, Bart
- Bijlagen
-
- Eysink fietstandem..JPG (54.73 KiB) 7732 keer bekeken
-
- Eysink fietstandem.JPG (55.73 KiB) 7732 keer bekeken
-
- Eysink stuur.JPG (50.03 KiB) 7732 keer bekeken
-
- Torpedo model 53.JPG (56.58 KiB) 7732 keer bekeken
-
- standaard.JPG (62.36 KiB) 7732 keer bekeken
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Bart
ziet er echt mooi uit
zelf heb ik ook een eysink tandem met een berini eitje er op
Groetjes koos
ziet er echt mooi uit
zelf heb ik ook een eysink tandem met een berini eitje er op
Groetjes koos
Re: Eysink Tandem, bouwjaar ??
Hallo Eysfan
ik had gezien dat u een afbeelding plaatste van vroeger.
Wordt er soms ooit een moto-rijwiel verkocht want eigenlijk zou ik er een best willen hebben.
ps kunt u mij als u er een te koop weet een reactie sturen of gewoon er iets over vertellen
groetjes koos
ik had gezien dat u een afbeelding plaatste van vroeger.
Wordt er soms ooit een moto-rijwiel verkocht want eigenlijk zou ik er een best willen hebben.
ps kunt u mij als u er een te koop weet een reactie sturen of gewoon er iets over vertellen
groetjes koos