Goede morgen,
Momenteel ben ik een Union damesfiets aan het opknappen, maar ik krijg de trapas niet los, althans ik weet niet hoe dat in dit geval werkt, maar ik heb het vermoeden dat de trapper er af moet om de moer er verder af te kunnen draaien.
Met de hamer hen ik dat geprobeerd, geen beweging in te krijgen, dus ik vermoed dat die er af moet met een pouletrekker, maar dat weet ik niet zeker, kan iemand me helpen.
https://www.flickr.com/photos/herman_va ... 13440233/.
In ieder geval dank voor je hulp, met vriendelijke groet Herman.
Trapas losmaken
Re: Trapas losmaken
Beste Herman,
Ik zou de crank warmmaken met de brander en er veel WD-40 of een andere kruipolie inspuiten. Vervolgens kijken of ie loskomt.
De trapas: rechtsom = los, linksom = vast
Groeten, Y.
Ik zou de crank warmmaken met de brander en er veel WD-40 of een andere kruipolie inspuiten. Vervolgens kijken of ie loskomt.
De trapas: rechtsom = los, linksom = vast
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
-
Herman,
Ik zou eens proberen de crank los te draaien met aan de andere kant de crank er weer op (spie ook er in ) dan heb je opeens wat te vertellen/wat vast te houden als tegenwicht.
Kruipolie zo als Yorick aan geeft is natuurlijk altijd goed. Maar een brander is niet nodig en bij lang gebruik slecht voor het chroom.
Groeten,
Maarten
Ik zou eens proberen de crank los te draaien met aan de andere kant de crank er weer op (spie ook er in ) dan heb je opeens wat te vertellen/wat vast te houden als tegenwicht.
Kruipolie zo als Yorick aan geeft is natuurlijk altijd goed. Maar een brander is niet nodig en bij lang gebruik slecht voor het chroom.
Groeten,
Maarten
Dus met andere woorden die trapper moet gewoon los kunnen, ga ik dat proberen door de andere trapper er op te zetten en dam maar proberen.
Bedankt heren
Bedankt heren
-
Moet lukken Herman.
Het gaat er om dat je de as tegen kan houden als je aan die crank (''trapper'')gaat draaien die los moet.
In principe hoeft de crank aan de kant van de ketting helemaal niet los om de as te verwijderen. Die crank gaat mee met de as
als je de contramoer, het ringetje, stofkap en conus hebt los gedraaid.
Ook bij het los draaien van de conus etc is die rechter tandwiel-crank wel handig voor het vasthouden/tegenwerken van het mee draaien.
Zo als Durabo88 al schreef ; linkse (verkeerd-om) draad heeft de trapas. Dit is gedaan om het vastlopen tegen te gaan. Bij vastlopen gaat de hele boel naar de knoppen en dat hebben ze willen voorkomen.
Groeten,
Maarten
Het gaat er om dat je de as tegen kan houden als je aan die crank (''trapper'')gaat draaien die los moet.
In principe hoeft de crank aan de kant van de ketting helemaal niet los om de as te verwijderen. Die crank gaat mee met de as
als je de contramoer, het ringetje, stofkap en conus hebt los gedraaid.
Ook bij het los draaien van de conus etc is die rechter tandwiel-crank wel handig voor het vasthouden/tegenwerken van het mee draaien.
Zo als Durabo88 al schreef ; linkse (verkeerd-om) draad heeft de trapas. Dit is gedaan om het vastlopen tegen te gaan. Bij vastlopen gaat de hele boel naar de knoppen en dat hebben ze willen voorkomen.
Groeten,
Maarten
Zo gezegd zo gedaan, andere trapper er op, die trapper vast gezet in de bankschroef, een paar tikjes zijwaarts en hij ging er zo af.
Inmiddels de boel nagekeken, schoongemaakt, nieuw vet er in en weer in elkaar gezet - TOP.
Inmiddels de boel nagekeken, schoongemaakt, nieuw vet er in en weer in elkaar gezet - TOP.