Hallo,
De directe reden om mij te wenden tot "de oude fiets" is dat ik na 33 jaar fietsen (minstens twee keer de aarde rond) op mijn Union, wel eens wil weten wat voor type het eigenlijk is.
Kan iemand mij helpen?
Het is een Union herenfiets uit 1953. Het heeft een kort (naar men zegt "Engels") frame met steile voorvork, 26" wielen met oorspronkelijke aluminium velgen, een metalen kettingkast en aluminium knijpremmen (met remblokjes) aan het stuur die direct in het stuur zijn geschroefd (dus geen beugel om het stuur). De kleur is zwart met goudkleurige lijntjes (die nu erg vervaagd zijn). Het logo op het balhoofd zegt "Union Dedemsvaart" en lijkt ooit met zwart en rood ingeverfd te zijn geweest. Op de kettingkast staat een klein goudkleurig leeuwtje. Oorspronkelijk had de fiets geen versnellingen, maar er is al heel vroeg een SA-versnellingsnaaf ingezet.
Het doel van de door mij gezochte informatie is dat ik daarmee gericht kan zoeken naar een aantal onderdelen die in de loop der jaren zijn beschadigd of noodgedwongen zijn vervangen door ander fabrikaat:
*bel.
*achterlicht.
*rechterkreng met tandwiel.
*stuur.
*koperen olieklepje voor SA-naaf.
*kettingkast.
*voorrem (Weinmann).
Alle informatie is welkom en wordt erg gewaardeerd.
Vriendelijke groeten,
Bart.
Onbekende Union uit 1953.
Re: Onbekende Union uit 1953.
zou misschien wel type Oxfort kunnen zijn
kunt u ook een foto plaatsen?
kunt u ook een foto plaatsen?
-
Re: Onbekende Union uit 1953.
Hartelijk dank voor uw reactie.
Ik ben even een weekje weg, maar zal daarna een foto plaatsen.
Groeten,
Bart.
Ik ben even een weekje weg, maar zal daarna een foto plaatsen.
Groeten,
Bart.