Locomotief frame uit de Gazelle stal

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Alessandro

Locomotief frame uit de Gazelle stal

Bericht door Alessandro »

Goededag allemaal, even een korte voorstelling en vraag.

Mijn naam is Alessandro ben 45 jaar en in het bezit van oud type racefiets. Ik weet met zekerheid dat het een lokomotief is omdat we de fiets zelf opnieuw hebben gespoten ca. 27 jaar geleden.
Het logoplaatje wat op het balhoofd zit heb ik nog niet kunnen terug vinden.
De fiets is van mijn vader (inmiddels 73 jaar) en hij maakt er geen gebruik meer van.

Een overzicht van de onderdelen die gemonteerd zijn:
Zadelpen: Sakae Ringyo SR meltforging Costum (Japans)
Crankstel: Sugino Mighty Competition 48.1/171 50/42
Achterderailleur: Campagnolo Record patent 73
Voorderailleur: Campagnolo Nuovo Record patent 73
Blokset: Campagnolo 5 tandwielen
Shifters: Campagnolo Record
Pedalen: MKS Quill-8K
Naven: Campagnolo Nuovo Record Pista
Velgen: Mavic GP4 (heavyduty en erg licht)
Stuur: Cinelli Giro di Italia
Stuurpen: Cinelli
Remmen: Weinmann Carrera

Lokomotief frame maat 48? nummer: 2491112
Originele afmontage af fabriek??

Na wat ik op internet na lang zoeken lees lijkt de afmontage nog de originele te zijn af fabriek. Deze samenstelling kom ik in grote lijnen vaker tegen.

Uiteraard ben ik helemaal benieuwd wie ons nog meer kan vertellen of dit type fiets. M.n. het 7 cijferig framenummer zet mij op een dwaalspoor aangezien lokomotief 6 cijfers gebruikte. Na contact met "cyclist@rijwiel.net" ben ik al een heel stuk wijzer geworden. :D Waarvoor dank :!:
Alessandro

Re: Locomotief frame uit de Gazelle stal

Hopelijk kan iemand ons meer vertellen adhv de foto's, met name de lugs begrijp ik zijn hierbij belangrijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
velophile

Bericht door velophile »

Dag Alessandro,

Het lijkt mij eigenlijk een "jeugdfiets" met Zeus patten en Durifort buis. Deze franse buis is ietsje dikwandiger dan de Reynolds buizen die veel in Gazelles zitten. Vermoedelijk is de zadelpen 27.0 in plaats van 27.2; waarschijnlijk is deze orgineel bij aanschaf. Ook crankstel zal vermoedelijk orgineel zijn. Bouwjaar rond 1974, maar het is goed mogelijk dat het fietsje vaker omgebouwd is. De wielen met GP4 zijn volgens mij van rond 1980. De naven (staat er echt Pista op?) moeten toch omgebouwd zijn naar uitvalnaven. Achter kan ik mij dit niet goed voorstellen, hoe zit de bedrading van de pion op de naaf?
Is de pion echt van Campagnolo?
Ik denk niet dat de afmontage op deze wijze op de fabriek is gedaan. Het lijkt mij iets dat bij een race-dealer van Gazelle gebeurd is.

Groet, Wiel
Alessandro

Alvast bedankt voor je reactie Wiel.

Dat van het zeus patten klopt op onderstaande foto zie je dat die naam ingeslagen staat in de achterbrug.

Afbeelding

Er staat niets van pista op de naven maar na zoeken op internet kwam ik exact dezelfde naven tegen onder de naam Campagnolo Record Pista vandaar.

Over de bedrading van het pion durf ik niets te zeggen.
De pion zou wel van campanolo zijn volgens mijn vader, ik heb dat niet gecontroleerd.
velophile

Bericht door velophile »

Dag Allesandro,

Het zijn dus Record wegracenaven; de Pista naven hebben een vaste as en aan de kant van het freewheel een dubbele draad.
De vorm van de hoge flens naven is trouwens hetzelfde. Als je het achterwiel er even uit haalt, en aan de voorkant van het freewheel kijkt, zie je welke fabrikant het gemaakt heeft; Regina, Suntour of Shimano denk ik. De dikte van de zadelpen staat ook gewoonlijk op het ding, soms moet je de pen er even voor uit het frame halen.

Groet, Wiel
Alessandro

Zadelpen moet ik dan even nakijken, maar de fiets staat nog bij mijn vader.

Freewheel kan ik dan ook meteen checken.
Na nogmaals op internet te hebben gezocht op pista naven snap ik wat je bedoelt, lijk idd er veel op elkaar.
Heeft deze hoge flens nog een voordeel tov de normale lage flenzen?
velophile

Bericht door velophile »

Hoi Alessandro,

Hoge flensnaven hebben een iets lagere spaakbelasting door aandrijfkrachten, en je kunt ze ook makkelijk over vier spaken. Door de verbeteringen in spaakkwaliteit, is dit tegenwoordig niet zo nodig; er zijn nadelen: hoger gewicht en hogere lucht-weerstand. Ze waren vroeger in de mode en zijn daarom geliefd bij klassieke racers.

Groet, Wiel
Alessandro

Oke, alvast bedankt voor je antwoord.
Plaats reactie