Wie herkend oma??
- allardschaap
Wie herkend oma??
Opgehaald van MP opgepoetst met Owatrol en een rackje geplaatst, maar wie is oma?
Ik schat zelf rond 1940/1950.
Waar dient het plaatje op de bagagedrager voor?
Beide wielen en ook de trapas zijn voorzien van olienippels.
Lucifer koplamp en dynamo, koetslicht achter.
Ik schat zelf rond 1940/1950.
Waar dient het plaatje op de bagagedrager voor?
Beide wielen en ook de trapas zijn voorzien van olienippels.
Lucifer koplamp en dynamo, koetslicht achter.
- Bijlagen
-
- image.jpg (107.24 KiB) 6439 keer bekeken
-
- image.jpg (123.19 KiB) 6439 keer bekeken
-
- image.jpg (124.75 KiB) 6439 keer bekeken
-
- image.jpg (93.8 KiB) 6439 keer bekeken
-
- image.jpg (157.85 KiB) 6439 keer bekeken
-
- image.jpg (155.79 KiB) 6439 keer bekeken
Re: Wie herkend oma??
Heeft de fiets ook een framenummer? Als je daarvan een scherpe(!) foto maakt is er misschien meer over te zeggen. De merktransfers lijken niet origineel, er zijn gaatjes van een verwijderd balhoofdplaatje te zien. Kun je desondanks ook nog scherpe foto's van de transfers maken? Lijkt een soort Burgers-plagiaat-merk, altijd interessant. Nu focust jouw camera op de achtergrond. In de instellingen kun je het gebied waarop gefocust wordt kleiner instellen, zelfs tot een punt. Dat gebied moet je vervolgens op het object (fietsbuis) richten zodat dat scherp wordt en de achtergrond onscherp. En wat is de balhoofdbuislengte?
Het merk Gouden Leeuw waar je vanochtend naar vroeg is van Louis Verwimp. Info vind je makkelijk via google.
Groeten,
fietser
Het merk Gouden Leeuw waar je vanochtend naar vroeg is van Louis Verwimp. Info vind je makkelijk via google.
Groeten,
fietser
- allardschaap
Hoi fietser,
Nog een paar foto's, het framenr Is: 66222 en er staat overdwars nog een M voor.
Zo te zien is de fiets al eens overgemoffeld , de bekende bruinrode grondverf komt er onder vandaan.
Onderin het balhoofdplaatje lijkt het woord Nederland te staan en ik zie ook een sierlijke f of j staan.
Gr. Allard
Nog een paar foto's, het framenr Is: 66222 en er staat overdwars nog een M voor.
Zo te zien is de fiets al eens overgemoffeld , de bekende bruinrode grondverf komt er onder vandaan.
Onderin het balhoofdplaatje lijkt het woord Nederland te staan en ik zie ook een sierlijke f of j staan.
Gr. Allard
- Bijlagen
-
- image.jpg (112.17 KiB) 6419 keer bekeken
-
- image.jpg (141.41 KiB) 6419 keer bekeken
-
- image.jpg (132.61 KiB) 6419 keer bekeken
Dat is toch een lastige om te identificeren. Heb je nog de balhoofdbuislengte opgemeten? Dat zou nog kunnen helpen. En wat is de framehoogte?
Als er drie gaatjes in het balhoofd zaten zou ik op Kestein gegokt hebben. Maar ik zie er maar één - klopt dat? Eigenlijk heeft elk balhoofdplaatje toch minimaal twee klinknagels?
Kijk eens naar de trapas - ziet die er zo uit als op deze foto? De vertikale trekbouten komen natuurlijk sowieso overeen, maar het gaat mij vooral om de borgmoer en om de doorlopende zaagsnede in de bracket. Kun je misschien nog een foto daarvan plaatsen?
Bij de transfer op de schuine onderbuis zie ik allerlei letters, deels leesbaar. Maar de foto is te klein - drie keer hogere resolutie en er is misschien nog meer uit te halen.
Laatste vraag: kun je ook nog een foto van de onderste balhoofdlug met vorkkroon van opzij plaatsen?
Verder valt mij op dat de zadelpen vervaarlijk ver uit de zadelbuis komt. Hij lijkt al zelfs ietsje onder een hoek met de zadelbuis te staan. En wie heeft toch ooit bedacht dat je een zware voordrager op een omafiets moet zetten? Alsof je een ballerina klompen laat dragen.
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Als er drie gaatjes in het balhoofd zaten zou ik op Kestein gegokt hebben. Maar ik zie er maar één - klopt dat? Eigenlijk heeft elk balhoofdplaatje toch minimaal twee klinknagels?
Kijk eens naar de trapas - ziet die er zo uit als op deze foto? De vertikale trekbouten komen natuurlijk sowieso overeen, maar het gaat mij vooral om de borgmoer en om de doorlopende zaagsnede in de bracket. Kun je misschien nog een foto daarvan plaatsen?
Bij de transfer op de schuine onderbuis zie ik allerlei letters, deels leesbaar. Maar de foto is te klein - drie keer hogere resolutie en er is misschien nog meer uit te halen.
Laatste vraag: kun je ook nog een foto van de onderste balhoofdlug met vorkkroon van opzij plaatsen?
Verder valt mij op dat de zadelpen vervaarlijk ver uit de zadelbuis komt. Hij lijkt al zelfs ietsje onder een hoek met de zadelbuis te staan. En wie heeft toch ooit bedacht dat je een zware voordrager op een omafiets moet zetten? Alsof je een ballerina klompen laat dragen.

Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
- allardschaap
Hoi Fietser,
Franehoogte is 55/56 en balhoofd is 27,5
De trapas sleuf loopt niet door.
Er zit idd maar 1 gaatje op het balhoofd, in het gaatje nog een driehoekig busje
Gaatje zit wel precies in het midden van het kroontje
Ja, waarom een zwaar rack op oma, hij kan idd beter op een transportfiets
)
Franehoogte is 55/56 en balhoofd is 27,5
De trapas sleuf loopt niet door.
Er zit idd maar 1 gaatje op het balhoofd, in het gaatje nog een driehoekig busje
Gaatje zit wel precies in het midden van het kroontje
Ja, waarom een zwaar rack op oma, hij kan idd beter op een transportfiets

- Bijlagen
-
- image.jpg (94.21 KiB) 6367 keer bekeken
-
- image.jpg (142.81 KiB) 6367 keer bekeken
-
- image.jpg (139.5 KiB) 6367 keer bekeken
Nu wordt het spannend. Mijn vermoeden bij deze fiets was Geburo, Kestein of Simplex. Voor alle drie waren er aanwijzingen en ook kenmerken die niet lijken te kloppen. Het is Simplex geworden - alleen al de balhoofdlugs zijn daar een kenmerk van, naast nog wat kleinere aanwijzingen. Geen twijfel mogelijk. Hier zie je een andere Simplex met dezelfde trapas. Heeft jouw fiets ook dezelfde ingesoldeerde achterpatten?
Groeten,
fietser
Groeten,
fietser
Laatst gewijzigd door fietser op 1 mei 2014, 21.44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Net als "fietser" vraag ik mij ook vaak af waarom mensen oude fietsen willen ontsieren met zware voordragers? Dit hoort toch alleen op transportfietsen te zitten? Nog erger wordt het als er een plastic krat op het voorrek geplaatst wordt.
Ieder zijn smaak natuurlijk
Gr, Peter

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Persoonlijk vind ik een Stadaard stoeltjesdrager(Zie de afbeelding rechtsboven op deze site)nog nét kunnen. Zet het stuur niet te hoog! Een modern "Steco" of afgeleide slaat de spijker mis. Op een omafiets is het een beetje onlogisch door dit veel te onstabile frame.
Hier even een reactie van een serious offender. Op speciaal verzoek heb ik een rek geplaatst op de 55-er Gazelle (parallel damesframe 28 inch) waarmee mijn dochter van 14 dagelijks naar school fietst. En waarom? Het antwoord op jullie vragen is: het is handig!
Ze zet er soms zelfs een vriendinnetje op.
groetjes,
Maarten
Ze zet er soms zelfs een vriendinnetje op.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
- allardschaap
Hoi Fietser,
Ik zie inderdaad veel Simplex kenmerken, de dikke achtervork met patten, de trapas, de lugs van het balhoofd.
Alleen het framenummer staat onderop de trapas en is geen 6 maar 5 nummers maar wel weer met die M ervoor. Wat zou het bouwjaar kunnen zijn? de wielen zijn erg oud en ogen gelijk qua verroeste spaken, naven en velgen, voerde Simplex Torpedo?
Zegt het voortandwiel nog iets? Is precies als die van je linkje.
De torpedonaaf achter zegt 35, zou dus maar zo uit 1935 kunnen zijn?
Nog ff wat meer foto's:
Ik zie inderdaad veel Simplex kenmerken, de dikke achtervork met patten, de trapas, de lugs van het balhoofd.
Alleen het framenummer staat onderop de trapas en is geen 6 maar 5 nummers maar wel weer met die M ervoor. Wat zou het bouwjaar kunnen zijn? de wielen zijn erg oud en ogen gelijk qua verroeste spaken, naven en velgen, voerde Simplex Torpedo?
Zegt het voortandwiel nog iets? Is precies als die van je linkje.
De torpedonaaf achter zegt 35, zou dus maar zo uit 1935 kunnen zijn?
Nog ff wat meer foto's:
- Bijlagen
-
- image.jpg (105.59 KiB) 6297 keer bekeken
-
- image.jpg (112.52 KiB) 6297 keer bekeken
-
- image.jpg (125.13 KiB) 6297 keer bekeken
-
- foto 3.JPG (154.29 KiB) 6314 keer bekeken
-
- foto 2.JPG (91.7 KiB) 6314 keer bekeken