Groninger Rijwiel - Veenlust 1936?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
JasperA

Groninger Rijwiel - Veenlust 1936?

Bericht door JasperA »

Sinds gisteravond ben ik de gelukkige eigenaar van een Veenlust damesrijwiel.

Het merk Veenlust werd samen met het merk Noordster gevoerd door grossier L. De Graaff uit Veendam.

Een vooroorlogse (rond 1922) damesfiets van Noordster was reeds boven water gekomen en is te zien op Rijwiel.net: http://www.rijwiel.net/fietsen/ovr/noo60761.htm

En nu is er dus ook een Veenlust damesfiets boven water gekomen!

Graag zou ik het jaartal van de fiets bepalen. Denken jullie mee? :?:

Dit is de informatie die ik tot nu toe heb over de fiets:
  • - Volgens de verkoper uit Nieuw-Dordrecht komt de fiets uit 1936. Hij had de fiets 15-20 jaar geleden gekocht in Meppen (Duitsland) bij de antiekwinkel van ene Günther. Volgens hem is deze winkel er nog steeds.
    - Framenummer van de fiets is: 21060
    - De verschillende onderdelen zijn (als ik het goed heb) vernikkeld
    - De naven zijn van Fichtel & Sachs maar de achternaaf is aangevuld met het merk Rotax.
    - In de naaf staat tussen de merknamen Rotax en F&S de aanduiding 'P 41'. Wat er simpelweg op kan duidden dat de naaf van 1941 is.
    - Volgens wikipedia is Rotax echter al in 1930 overgenomen door Fichtel & Sachs. Het lijkt mij niet aannemelijk dat men bij F&S nog 11 jaar de merknaam Rotax is blijven voeren. De naaf zou daardoor wel sowieso van na 1930 moeten zijn.
    - Het onderste gedeelte van het achterspatbord lijkt ooit wit te zijn geweest maar is met zwart overschilderd.
    - Volgens de verkoper was het achterlichtje van koper.
Voor de rest zie onderstaande foto's... :)

Ps. Voor de liefhebbers, sinds vandaag online, een paar mooie detail foto's van een Fongers BB uit 1925: http://www.groninger-rijwielen.net/gron ... an-maarten
Bijlagen
Veenlust damesrijwiel
Veenlust damesrijwiel
1.JPG (181.24 KiB) 6352 keer bekeken
Veenlust damesrijwiel
Veenlust damesrijwiel
2.JPG (175.39 KiB) 6352 keer bekeken
Veenlust transfer
Veenlust transfer
3.JPG (100.41 KiB) 6352 keer bekeken
Veenlust transfer
Veenlust transfer
4.JPG (76.71 KiB) 6352 keer bekeken
Veenlust transfer (deze toont veel gelijkenis met net Noordster transfer)
Veenlust transfer (deze toont veel gelijkenis met net Noordster transfer)
5.JPG (85.31 KiB) 6352 keer bekeken
Imperial zadel (made in Holland)
6.JPG (123.41 KiB) 6352 keer bekeken
7.JPG (115.17 KiB) 6352 keer bekeken
Achterspatbord lijkt bij het onderste gedeelte wel ooit wit te zijn geweest. Kapje zou volgens de verkoper van koper zijn.
Achterspatbord lijkt bij het onderste gedeelte wel ooit wit te zijn geweest. Kapje zou volgens de verkoper van koper zijn.
8.JPG (124.15 KiB) 6352 keer bekeken
Fietsslot
Fietsslot
9.JPG (117.74 KiB) 6352 keer bekeken
Vredestein Superior Buitenbanden met letterprofiel
Vredestein Superior Buitenbanden met letterprofiel
10.JPG (102.03 KiB) 6352 keer bekeken
Framenummer: 21060
Framenummer: 21060
11.JPG (106.57 KiB) 6352 keer bekeken
Laatste cijfer van het framenummer lijkt een 0 te zijn
Laatste cijfer van het framenummer lijkt een 0 te zijn
12.JPG (94.48 KiB) 6352 keer bekeken
Velgen
Velgen
13.JPG (85.73 KiB) 6352 keer bekeken
Rotax F&S (Fichtel & Sachs) achternaaf
15.JPG (115.68 KiB) 6352 keer bekeken
14.JPG (97.28 KiB) 6352 keer bekeken
Via Google gevonden voorbeeld van een Rotax F&S achternaaf
Via Google gevonden voorbeeld van een Rotax F&S achternaaf
16.jpg (146.64 KiB) 6352 keer bekeken
F&S voornaaf
F&S voornaaf
17.JPG (107.43 KiB) 6352 keer bekeken
Vredestein handvatten
Vredestein handvatten
18.JPG (96.09 KiB) 6352 keer bekeken
Philette dynamo
Philette dynamo
20.JPG (88.11 KiB) 6352 keer bekeken
Nog veel van het originele (gouden) bieswerk is nog netjes aanwezig
Nog veel van het originele (gouden) bieswerk is nog netjes aanwezig
21.JPG (116.85 KiB) 6352 keer bekeken
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Durabo88

Re: Groninger Rijwiel - Veenlust 1936?

Bericht door Durabo88 »

Mooie fiets met een aantal bijzondere delen.

Van de Philette dynamo had ik nog nooit gehoord. Aan het model te zien is het Philips fabrikaat. Zo heb je ook nog Philidyne en Vitadyne.

Rotax lijkt me in eerste instantie een zelfstandig bedrijf geweest, waarna het bij F&S is gekomen en nog een periode doorgeproduceerd. Jouw naaf is uit 1941. Helaas staat over Rotax vrijwel niets op internet geschreven.

Succes met de restauratie.

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Mooie vonst Jasper!

De transfers zijn echt goed behouden en die achternaaf is interessant . Ik heb `m nog nooit gezien. Leuke letter-vormgeving van dat Rotax op de naaf.
Zou dat qua binnenwerk anders zijn dan de bekende torpedo?
Overigens maakt de fiets een eind jaren 30 indruk om me.
De naaf datering zou best eens kunnen kloppen.

Groeten,
Maarten
Eysfan

Bericht door Eysfan »

Mooi Jasper, dat je deze fiets in je bezit hebt gekregen. Juist in dergelijke 'kleine' merken zijn helaas maar weinig verzamelaars geïnteresseerd. Bijzonder ook dat de transfers zo goed bewaard zijn gebleven.

Wat de leeftijd betreft, dat getal 41 in de Rotax zal zekerbouwjaar (van de naaf) zijn. Als ze in Oostenrijk op dezelfde wijze werkten als in Duitsland bij F&S, dan is in de meeste inwendige onderdelen ook het jaar ingeslagen. Ook de as en cones van de voornaven hadden zo'n jaartalinslag. Na zoveel jaar en enige vroegere reparaties kan het zoeken hiernaar wel verschillende jaartallen opleveren.

Van de naven heb ik geen idee hoe lang die onder de naam Rotax zijn gemaakt. Maar de tweetaktmotoren naar Sachs voorbeeld droegen ook na de oorlog nog steeds de naam Rotax.

De fiets kan uiteraard ouder zijn dan de achternaaf. Fietsen die in een goedkope uitvoering verkocht zijn hadden meestal alleen een bandrem. Tegen meerprijs was een terugtraprem te koop. Maar op de fietsen die met terugtraprem afgeleverd werden zat dan geen bandrem. Als pas later een terugtraprem aangeschaft werd liet men die bandrem vaak zitten. Dat zou heel goed het geval geweest kunnen zijn met deze Veenlust en kan het 1936 als jaar van aanschaf kloppen.

Een andere reden dat er twee remmen op zitten kan zijn dat de fiets in Duitsland in gebruik is geweest en niet direct uit Nederland bij die handelaar terecht is gekomen. Misschien dat die Günther dat nog kan vertellen. Kijk anders eens naar het voorspatbord. Als het gat voor die bandrem er later in is gemaakt is het meestal niet zo strak als wanner het origineel aanwezig was.

Groeten,
Sjoerd
JasperA

Bericht door JasperA »

Gisteren en vandaag heb ik de Veenlust maar eens onder handen genomen. Doel is om op 25 mei 2014 mee te kunnen fietsen met de tocht in Wildervank.

Omdat de bebouwing van Veendam (waar de fiets vandaan komt) en Wildervank door elkaar heen schijnt te lopen is het passend om met de Veenlust deel te nemen!

Gisteren had ik met een collega verzamelaar van Groninger rijwielen al even de fiets geïnspecteerd en gelukkig bleek het rare tik geluid bij het achterwiel veroorzaakt te worden door het staaldraad van het lakdoek... :oops: Ook de rammelende crank was met een normale crankspie (er zat een niet passende op) snel gerepareerd.

Tijdens de inpectie bleek al snel dat de fiets, naast een beetje stof en roest, toch echt nog heel netjes was!

Gisteravond en vandaag heb ik daarom de fiets volledig uit elkaar gehaald (dat verdiende ze gewoon...) en alle onderdelen ontdaan van roest, vuil en vet. De spatborden waren aan de binnenkant zelfs zo netjes dat er met de fiets zelden tot nooit in de regen en/of modder moet zijn gefietst. Heerlijk om aan zo'n fiets te werken! :mrgreen:

Nadat alle onderdelen (ook alle lagers) weer netjes in het vet zaten of waren gepoetst heb ik de fiets weer in elkaar gezet. Bijgevoegd twee 'voor' en 'na' foto's!
Bijlagen
Veenlust damesrijwiel
Veenlust damesrijwiel
image.jpg (411 KiB) 6190 keer bekeken
Veenlust damesrijwiel
Veenlust damesrijwiel
image.jpg (429.14 KiB) 6190 keer bekeken
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Zelfs de beukenhaag frist er van op!
Was Veenlust een grossier of ook framebouwer?
Het geheel lijkt ook wel op mijn Veeno damesfiets uit 1936.
Zouden ze wellicht daar frames ingekocht kunnen hebben?
Is maar een gedachte.

Groet, Erwin
maartenB

Bericht door maartenB »

Goed werk! En inderdaad, de overeenkomst tussen Veeno en Veenlust is (in elk geval in naam) opvallend!
Erg leuk dat op deze manier een fiets van een onbekend merk wordt gekoesterd, het hoeft niet enkel Fongers en Gazelle te zijn. :D
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
JasperA

Bericht door JasperA »

Vandaag nog wat 'na' foto's geschoten met dezelfde camera als waarmee de 'voor' foto's zijn genomen. De verschillen zijn niet heel erg groot maar uiteindelijk is dat toch ook het mooiste... Dat de fiets weer soepel rijdt en weer 70-80 jaar vooruit kan vind ik belangrijker!

Het is heel apart dat je enorm de neiging hebt om toch even een busje lak of een kwastje verf erbij te pakken terwijl dat de fiets uiteindelijk alleen maar lelijk maakt. Soort van natuurlijke drang die je moet leren te onderdrukken...
Bijlagen
Zelfde foto's als gisteren maar dan met dezelfde camera genomen
Zelfde foto's als gisteren maar dan met dezelfde camera genomen
image.jpg (377.48 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (427.2 KiB) 6152 keer bekeken
De voornaaf heeft gesloten ogen. Ik zie nu ook dat de ringetjes in plaats van op de achternaaf op de voornaaf hadden gemoeten... :-)
De voornaaf heeft gesloten ogen. Ik zie nu ook dat de ringetjes in plaats van op de achternaaf op de voornaaf hadden gemoeten... :-)
image.jpg (255.88 KiB) 6152 keer bekeken
Rotax F&S achternaaf
Rotax F&S achternaaf
image.jpg (289.45 KiB) 6152 keer bekeken
Bijna alle niet gelakte onderdelen waren vernikkeld. Zelfs het nikkel van de zadelpenbout kwam weer tevoorschijn!
Bijna alle niet gelakte onderdelen waren vernikkeld. Zelfs het nikkel van de zadelpenbout kwam weer tevoorschijn!
image.jpg (286.03 KiB) 6152 keer bekeken
De achtervelg lijkt duidelijk nieuwer te zijn dan de voornaaf wat er op kan duidden dat de Rotax remnaaf pas later is toegevoegd.
De achtervelg lijkt duidelijk nieuwer te zijn dan de voornaaf wat er op kan duidden dat de Rotax remnaaf pas later is toegevoegd.
image.jpg (225.97 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (164.61 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (139.14 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (133.78 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (176.5 KiB) 6152 keer bekeken
Het ontroesten van het stuur was uiteindelijk het meeste werk. Ik heb dit gedaan door het steeds een beetje in te sprayen met Dasty ontvetter van de Wibra en het vervolgens de schrobben met een messing staalborstel en een brille sponsje. Dit heb ik overigens ook met de andere verroeste onderdelen gedaan. Werkt zeer effectief!
Het ontroesten van het stuur was uiteindelijk het meeste werk. Ik heb dit gedaan door het steeds een beetje in te sprayen met Dasty ontvetter van de Wibra en het vervolgens de schrobben met een messing staalborstel en een brille sponsje. Dit heb ik overigens ook met de andere verroeste onderdelen gedaan. Werkt zeer effectief!
image.jpg (226.38 KiB) 6152 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (117.7 KiB) 6152 keer bekeken
Het slotje heb ik er niet af weten te krijgen. Grappig dat hoewel het slotje nog werkt hij de fiets met dit achterwiel nooit op slot heeft kunnen zetten. Het palletje past simpelweg niet tussen de spaken...
Het slotje heb ik er niet af weten te krijgen. Grappig dat hoewel het slotje nog werkt hij de fiets met dit achterwiel nooit op slot heeft kunnen zetten. Het palletje past simpelweg niet tussen de spaken...
image.jpg (163.65 KiB) 6152 keer bekeken
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Heel mooi resultaat en ook de verslaglegging is zoals altijd ook helemaal prima!
Sportief fietsend!
Fongers1952

Bericht door Fongers1952 »

Maarten Waarlé schreef:Mooie vonst Jasper!

De transfers zijn echt goed behouden en die achternaaf is interessant . Ik heb `m nog nooit gezien. Leuke letter-vormgeving van dat Rotax op de naaf.
Zou dat qua binnenwerk anders zijn dan de bekende torpedo?
Overigens maakt de fiets een eind jaren 30 indruk om me.
De naaf datering zou best eens kunnen kloppen.

Groeten,
Maarten
Gezien het bouwjaar van de fiets en het feit dat het witte achterspatbord lijkt te zijn overgeverfd in zwart sluit ik niet uit dat deze fiets in 1945 door de bezetter is meegenomen naar Duitsland. Maakt allemaal niet meer uit maar zou een mooi stukje geschiedenis zijn.
Zo zag ik laatst op E-Bay Duitsland ook een Gazelle uit 1938 te koop staan. Ik vermoed dat hij nog steeds te koop staat omdat de prijs aan de hoge kant is

Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie