Alleen het framenummer staat onderop de trapas en is geen 6 maar 5 nummers maar wel weer met die M ervoor. Wat zou het bouwjaar kunnen zijn? de wielen zijn erg oud en ogen gelijk qua verroeste spaken, naven en velgen, voerde Simplex Torpedo?
Framenummer van 5 cijfers past prima bij Simplex, deze nummers zijn alleen niet te dateren. En dat het nummer onder de bracket staat is ook voor mij nieuw bij Simplex. Ik neem aan dat er links op de zadellug niet ook nog een nummer staat, toch? Van de M denk ik (hoop ik...) dat hij niet bij het framenummer hoort.
Zegt het voortandwiel nog iets? Is precies als die van je linkje.
Nee, zegt mij niets, maar Maarten laat in zijn post onder het linkje zien dat dit kettingwiel bij het goedkope model Radium voorkomt.
De torpedonaaf achter zegt 35, zou dus maar zo uit 1935 kunnen zijn?
Volgens mij niet, deze fiets is ergens uit de jaren 20, hooguit begin 30. Het achterwiel is dus jonger.
Wat de kwestie van de voordrager betreft: ik bedoelde vooral dat je niet zo’n (relatief) zware drager op een oude omafiets moet zetten. Een moderne omafiets met stijf aluminium frame en een bescheiden houten op plastic krat voor boodschappen of schooltas - prima. Maar geen zware drager, bedoeld voor zware ladingen, en ook geen vriendjes of vriendinnetjes voorop. Slecht voor de fiets en slecht voor de verkeersveiligheid.
En hier bij deze Simplex vind ik het extreem fout ogen. Er heeft een lang persoon op gezeten, zadelpen te ver uitgetrokken en stuur ook zo hoog mogelijk waardoor de drager (zwaartepunt) nog hoger komt te liggen. Een transportfiets is stijf en zo laag mogelijk, met de last voorop zo laag mogelijk. Dat is verantwoord, maar bij deze Simplex oma is qua afstelling en belading alles verkeerd wat je maar verkeerd kunt doen, inclusief het model drager dat niet op de vooras rust maar tegen de voorvork drukt. Gelukkig is het een Simplex, dat is nog wel degelijkheid...
Groeten,
fietser