Voorvork van een Veeno? Of toch niet?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Hendrik

Voorvork van een Veeno? Of toch niet?

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Na het lezen van het vorige item over de Veenlust, moest ik even weer denken aan een 'mysterie' betreffende een voorvork.
Deze komt van een sloop (oma)fiets, geen merkplaatje, en trouwens het doorgezaagde frame is allang weg.
Ik heb 'm destijds ingekort aan de schroefdraadzijde, en er nieuwe schroefdraad op laten draaien om 'm in mijn Veeno halfhoge (66cm?) herenfiets van 1954 te zetten.
Deze Veeno had last van doorgeroeste voorvorkeinden (ook eens gehad met een Fongers!)
De vork van die doorgezaagde fiets deed me nogal denken aan die van een Veeno, op het kroonkapje staat een gevleugelde V .
Maar welk merk voerde dit logo?
De schroefdraad is toen trouwens niet erg goed gelukt, ook mijn fout.
De fietsenmaker had moeite met de taaiheid van het staal, en ik was zo 'slim' geweest de balhoofd 'precies op maat' te zagen (eigenlijk iets te kort..) zodat de fietsenmaker geen 'aanloop' had op het oude schroefdraad.

En dan heb ik ook nog een stuur, momenteel tijdelijk op een Gazelle omafiets zittend, waarop weer een ander 'V' logo staat, met een 'o' tussen de armen.
Waar is dat het logo van?
Ik ben benieuwd.

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
000_0018-2.jpg
000_0018-2.jpg (130.39 KiB) 2870 keer bekeken
000_0013-2.jpg
000_0013-2.jpg (115.07 KiB) 2870 keer bekeken
fietser

Re: Voorvork van een Veeno? Of toch niet?

Bericht door fietser »

Hallo Erwin,

Het merkje op het kroonstuk van de vork is inderdaad van Veeno, ze gebruikten het naar mijn weten pas in de laatste ca. 10 jaar. Het merk op het stuur is van Vernichro, een Nederlandse fabrikant van sturen.

Groeten,
fietser
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Dag fietser.

Dank voor uw reactie.

Het was dus een gelukkig toeval, deze vork.
Alleen als het in deze vorm de laatste 10 jaar van Veeno is gevoerd, is het te nieuw voor de mijne van '54.
Ik heb het originele kroonstukkapje teruggevonden, het meer bekende 'korte' model nog met de groene verf erop die op de hele fiets was gekwast.
Omdat die schroefdraad niet echt gelukt was, vooral bij de aanloop (juist waar de moer op draait) en ik de balhoofd iets te kort had gezaagd denk ik er toch over een andere vork te plaatsen.
Ik heb er nog één van een onbekende damesfiets, met gesloten vorkeinden die volgens mij op de oorspronkelijke vork ook zaten.
Deze heeft ook veel weg van een Veeno, echter geen logo en een volledig afdekkend kroonstukkapje.
De oorspronkelijke kroonstukkap past er wel héél erg bijna op, met enig vijlen aan het gietstuk zal het zeker passen.
En deze vork is natuurlijk nog te gebruiken voor een lager model Veeno.
't Zal nog een hele tour zijn de fiets weer helemaal Veeno te maken.
Eigenlijk heb ik niet meer dan een frame, met origineel voorspatbord en trapas.
Het achterspatbord is nu een aangepast Gazelle scherm, waarvan het profiel aardig overeenkomt.
Ik fietste er jarenlang mee, met een Burgers voorvork, een (overigens heel mooi) Germaan stuur en een zelf ingespaakte Torpedo Dreigang met terugtraprem.
De fiets was helemaal kikkergroen geverfd, en door mij weer zwart gemaakt.
Ik weet niet meer hoe grondig ik daarbij te werk ben gegaan, en of er onder de verf nog de originele lak en transfers zitten.
Nou ja, eerst maar 's een Veeno stuur vinden, dat zal lastig genoeg zijn.
Tenzij iemand op een Germaan fietst, met een Veeno stuur erop..

Groet, Erwin
Hendrik

Bericht door Hendrik »

Goedendag.

Wegens het prachtige weer vandaag ben ik wat in de schuur aan het rommelen.
Ik heb de voorvork van onbekend merk, die ik voor de Veeno gedacht had, even goed bekeken en een beetje zwarte verf weggekrabt.
Daaronder verschenen de restanten van bieswerk, en een logo.
Aan de ene zijde zat, over het logo heen, de beugel van getoonde remhevel gemonteerd.
Daar is het logo het duidelijkst bewaard gebleven.
De algehele vorm, en de bovenste conus deden me wel denken aan Veeno.
Maar het beschadigde logo lijkt me nog het meest op Simplex.
De biezen zijn (waren) goudkleurig, bovenin net onder het logo een vakje vormend.
Tussen de biezen, onder dit vakje, een rode bies evenwijdig aan de andere twee.
Zou ik gelijk kunnen hebben dat de vork van een Simplex stamt?
O ja, de vorkeinden zijn gesloten uitgevoerd.
Volgens mij heb ik de vork gekregen samen met een kaal Burgers frame, daar had ik 'm in ieder geval uitgevist.
Daar heb ik nu weer een Burgers vork ingestoken.
Je blijft wat sjouwen met die onderdelen..

Vriendelijke groet Erwin
Bijlagen
000_0025-1.jpg
000_0025-1.jpg (98.7 KiB) 2789 keer bekeken
000_0024-1.jpg
000_0024-1.jpg (93.38 KiB) 2789 keer bekeken
000_0027.jpg
000_0027.jpg (91.17 KiB) 2789 keer bekeken
000_0028.jpg
000_0028.jpg (79.71 KiB) 2789 keer bekeken
000_0029.jpg
000_0029.jpg (118.79 KiB) 2789 keer bekeken