Goedendag.
Ik kon het weer niet laten.
Om een groene Fongers uit de schuur te bevrijden moest eerst dit restant van een Veeno 'sportfiets' aan de kant.
Ik kreeg 'm ooit van mijn broer, die hem als onverkocht item op een rommelmarkt mee mocht nemen.
En hij dacht natuurlijk meteen aan mij.
Er was zelfs een tijd dat verweesde rijwielen spontaan achter mij aan naar mijn huis fietsten.
Die tijd is gelukkig voorbij, zodat ik slechts een paar fietsen opzij hoef te zetten om een andere uit de schuur te vissen.
Deze Veeno kwam compleet met wielen, maar niet zijn eigen wielen.
Dat was meteen duidelijk, 28x1 1/2" is te groot, dat ziet er niet uit.
Ik neem aan dat 28x1 3/8x 1 5/8 de maat was.
Ook het cranckstel hoort niet bij de Veeno, die hoort op een Gazelle thuis.
Het frame is wel een beetje deplorabel, het achterscherm (wel origineel volgens mij) vertoont een enorm roestgat bovenin.
Het frame lijkt ook iets 'opgereden' te zijn; de bovenste stang net voorbij het balhoofd iets bol, en de schuine onderbuis iets hol (uitgaande van het perspectief van 'om het frame heen kijken'.
De voorvork ziet er echter nog erg strak uit.
Mijn vraag gaat, wederom, dus over de voorvork.
Zou dit toch de originele vork kunnen zijn?
Heeft er iemand een dergelijke fiets, maar dan in complete staat, in bezit?
Het lijkt me ondanks de ellendige staat van datgene wat ik heb, hier te zijner tijd weer iets Veeno-achtigs van te maken.
Ik denk dat er onder de zwarte verf misschien nog wel meer restanten van transfers en biezen zitten.
Ik zag nu trouwens in het zichtbaar gebleven transfer op de zadelbuis die gevleugelde 'V' , waar ik eerder een vraag over stelde!
Die was mij nog niet eerder opgevallen.
Maar ja, dit frame is ook al tijden niet meer buiten geweest.
Ook ben ik benieuwd of de leeftijd aan de hand van het (afwijkende) framenummer kan worden geschat (bij gebrek aan naven om te dateren).
Ook ben ik benieuwd welk type naven en velgen (aluminium wellicht?) deze fietsen ooit hebben gesierd.
Eerst heb ik 'm weer teruggezet in z'n donker hol.
Alvast vriendelijk dank en groet, Erwin
Nog een Veeno Vraag
Nog een Veeno Vraag
- Bijlagen
-
- 000_0042.jpg (238.01 KiB) 2778 keer bekeken
-
- 000_0043.jpg (216.85 KiB) 2778 keer bekeken
-
- 000_0045-1.jpg (159.71 KiB) 2778 keer bekeken
-
- 000_0046.jpg (202.23 KiB) 2778 keer bekeken
-
- 000_0047.jpg (152.57 KiB) 2778 keer bekeken
-
- 000_0049.jpg (127.94 KiB) 2778 keer bekeken
Re: Nog een Veeno Vraag
Mooi Grüniger ijzer is nait lelijk, het wordt tijd voor een Fietstocht voor Groninger merken. Er is meer tussen hemel en aarde dan Fongers.
Groeten uit Ter Apel
Groeten uit Ter Apel
Da's nog helemaal geen raar idee..
Deze Veeno bevindt zich weliswaar nog meer richting hemel dan richting aarde.
Ik heb in ieder geval alvast 7 fietsen die in het Groningse zijn ontstaan. Dan heb dit Veeno geraamte nog niet meegerekend.
Vriendelijke groet Erwin
Deze Veeno bevindt zich weliswaar nog meer richting hemel dan richting aarde.
Ik heb in ieder geval alvast 7 fietsen die in het Groningse zijn ontstaan. Dan heb dit Veeno geraamte nog niet meegerekend.
Vriendelijke groet Erwin
't is in ieder geval een sportfiets, maar dat wist je misschien al (let ook op de lugs en staande achtervork (vrij dun). De spatbordbevestigingsbout aan de voorvorkkroon is niet door en door, dus geen velgremmen. Vermoedelijk moet er een Torpedo remnaaf met dan wel zonder versnellingen in.
Groeten,
Y.
Groeten,
Y.
Sportief fietsend!