Colnago eco cdx

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Bmwtouring

Re: Colnago eco cdx

Bericht door Bmwtouring »

image.jpg
image.jpg (175.64 KiB) 8263 keer bekeken
Bmwtouring

image.jpg
image.jpg (166.18 KiB) 8263 keer bekeken
Bmwtouring

image.jpg
image.jpg (273.61 KiB) 8263 keer bekeken
velophile

Bericht door velophile »

Hallo Guy,

Van dit soort fietsen word ik altijd wat nerveus.
Het Columbus Aelle stickertje op de buis geeft inderdaad een goedkoper buistype aan. De onderdelen zijn middenklasse eind jaren zeventig. Er is in 1978 inderdaad een Export in het programma opgenomen geweest. Maar er is in die tijd ook nog al gerommeld met frames. Wat zit er voor schroefdraad in de trapas?
Meestal is dit af te lezen op de cup van de trapas.

Groeten, Wiel
Bmwtouring

Wiel,

Ik begrijp niet waarom je van deze fiets nerveus zou moeten worden.
Ik heb zelf al wat research gedaan en heb op het net nog 2 andere " eco cdx " exemplaren gevonden, allebei van rond 1984.

Wat mij betreft stamt deze fiets ook uit het midden van de jaren 80.
Als je alleen al naar de achterste derailleur kijkt, dit is het type "980" van Campagnolo, een basismodel, dat gelanceerd zou zijn in 1980. Ook de dateringen op de Sugino cranks wijzen op begin jaren '80. Ik heb nog dateringen gevonden die hiermee overeen komen, als je wil lijst ik ze wel eens op...

Verder heeft Colnago blijkbaar allerlei types en variaties op die types gebouwd, het is moeilijk specifiek iets van documentatie te vinden over dit type, maar het heeft wel bestaan mag ik aannemen aangezien er nog andere exemplaren van opduiken.

Verder, de fiets zag er verwaarloosd uit, maar rijdt eigenlijk verbazend goed. Het schakelen gaat soepel en strak. Ik denk niet dat er gek veel kilometers mee afgehaspeld zijn.

Ik zorg morgen voor recentere foto's en als je wil kijk ik wel eens of ik je vraag kan beantwoorden. Alleszins staat er GEEN Colnago klaverblad onder in het bracket, wat normaal blijkt te zijn voor een Export frame.
Alle andere kenmerken van een echte Colnago heeft ie wel...
Bmwtouring

Link naar Colnago Eco Cdx uit 1984.
http://www.lfgss.com/thread67541.html
Bmwtouring

Bmwtouring

maartenB

Bericht door maartenB »

Ik vind het een mooie fiets, daar is eer aan te behalen. Ben benieuwd naar het resultaat.
Nog een opmerking van huishoudelijke aard: je kunt tot 10 foto's per bericht uploaden, dan hoef je niet telkens een nieuw bericht te plaatsen.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Bmwtouring

image.jpg
image.jpg (295.89 KiB) 8237 keer bekeken
[attachment=1]
Maarten,

Ik heb de foto's van op de iPhone er op gezet, en zo lukte het me niet om meerdere foto's tegelijk te posten.
Toch bedankt voor de tip.

Fijn dat je het een mooie fiets vindt, ik moest wel effe wennen aan de kleuren.
Hij is eigenlijk rood/wit, maar op sommige foto's lijkt hij roze... :roll:

Het is alleszins een opvallende verschijning, zeker vergeleken met moderne racefietsen, die blijkbaar alleen in combinaties van zwart, grijs en wit geleverd worden... :P

Hierbij nog enkele foto's, genomen nadat de fiets al voor een deel gepoetst was, met nieuwe Continental Giro tubes, en Cinelli stuur + stuurpen.
De remgrepen zijn hier nog Shimano 600, (zaten op het stuur toen ik het kocht) deze zijn ondertussen vervangen door de correcte Shimano Dura-Ace remhendels.
Het zadel zit er hier niet op, ik had nog geen passende zadelpen.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (277.12 KiB) 8237 keer bekeken
Plaats reactie