Locomotief Tour de France
Locomotief Tour de France
Sinds vorige week in het bezit van een Locomotief Tour de France. Niet in hele goede staat: het frame, de vork, de spatborden, het kettingscherm alles is lelijk overgeschilderd. De oorspronkelijke metallic (flessen)groene kleur vind ik maar op enkele verborgen plekken terug. Enkele decals zijn niet overgeschilderd maar ook niet meer bruikbaar.
Ik ga de fiets opknappen. Dat betekent laten stralen, gronden, lakken. In de komende periode de juiste onderdelen verzamelen, onder andere een Brooks of een Lepper zadel. En natuurlijk alle voorkomende werkzaamheden poetsen van rvs en verchroomde onderdelen en polijsten van de alu delen.
Zoek nog een straalbedrijf in Utrecht waar ik de spullen tegen een acceptabele prijs kan laten behandelen. Wie kan me helpen?
Ik ga de fiets opknappen. Dat betekent laten stralen, gronden, lakken. In de komende periode de juiste onderdelen verzamelen, onder andere een Brooks of een Lepper zadel. En natuurlijk alle voorkomende werkzaamheden poetsen van rvs en verchroomde onderdelen en polijsten van de alu delen.
Zoek nog een straalbedrijf in Utrecht waar ik de spullen tegen een acceptabele prijs kan laten behandelen. Wie kan me helpen?
Laatst gewijzigd door Viscount op 25 mei 2014, 11.10, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Locomotief Tour de France (straalbedrijf in Utrecht?)
Indien je fiets wilt laten spuiten, kun je bij de meeste spuiters de fiets (gedemonteerd) in de huidige staat brengen, want zij verzorgen dan ook het ontlakken. Zeg dan wel dat de fiets niet gepoedercoat moet worden maar gespoten, want bij poedercoaten wordt het frame zo heet in de oven, dat de gesoldeerde lugs loskomen. Controleer voor het spuiten of frame en voorvork recht zijn, want richten na het spuiten geeft beschadigingen. Je kunt de fiets natuurlijk ook laten stralen en daarna zelf lakken; met een spuitbus kan het mooi worden, maar is de lak niet erg sterk. Met de hand kun je veel sterkere lak opbouwen, maar dat vraagt wel meer vaardigheid. Vooraf oefenen kan nuttig zijn. Succes, Rutger.
Beste Viscount,
Remurk heeft gelijk.
Je kunt ook trachten de oude lak te herstellen, maar dat kost veel tijd en levert meestal niet een heel mooi resultaat op. Echter wel als bij het overlakken niet ontvet of geschuurd is.
Heb je ook foto's van je fiets. Is het er één met derailleur of Sturmey Archer FW naaf? Zit er een Titan stuur op? Uit welk jaar is je fiets?
Ik heb ook zo'n fiets in die kleur. Misschien kun je mijn originele fiets als voorbeeld voor je restauratie nemen, mits ze ongeveer even oud zijn natuurlijk.
Groeten, Y.
Remurk heeft gelijk.
Je kunt ook trachten de oude lak te herstellen, maar dat kost veel tijd en levert meestal niet een heel mooi resultaat op. Echter wel als bij het overlakken niet ontvet of geschuurd is.
Heb je ook foto's van je fiets. Is het er één met derailleur of Sturmey Archer FW naaf? Zit er een Titan stuur op? Uit welk jaar is je fiets?
Ik heb ook zo'n fiets in die kleur. Misschien kun je mijn originele fiets als voorbeeld voor je restauratie nemen, mits ze ongeveer even oud zijn natuurlijk.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Bedankt voor jullie reacties. Daar heb ik wat aan. Ik heb foto's gemaakt en die ga ik proberen te plaatsen. De fiets heeft Weinmann remmen en een SA achternaaf. Ik heb het type en het bouwjaar nog niet achterhaald, maar de berichten op het Forum volgend moet het haast wel een 4-versnellingsnaaf zijn (daar heb ik geen shifter noch een kabelgeleidewieltje voor (wie wel?). Dank tot zover...
Groet,
Ben
Groet,
Ben
Shifters voor SA FW 4 en kabelgeleidewieltjes zijn vrij makkelijk te vinden, soms via Marktplaats bij Onderdelen, maar ook bij "oldtimer fietswinkels" zoals bijv. Fietsverzet in Bennekom en Antieke Fietsen in Den Bosch. Op beurzen zoals in Vianen en Berlicum zal het ook wel lukken. Je kunt het natuurlijk proberen bij een traditionele, "echte" fietsenmaker (dus geen Bike Totaal e.d.) die nog een voorraad klassieke onderdelen heeft. Of je koopt een donorfiets.
Groet en succes, Rutger

Er bestaan trouwens ook ´3 or 4´ shifters, die je dus voor zowel 3 als 4 versnellingsnaven kunt gebruiken.
Op sturmey-archerheritage.com staat een document over het dateren van shifters. Zie http://sturmey-archerheritage.com/index ... ail&id=291
Op sturmey-archerheritage.com staat een document over het dateren van shifters. Zie http://sturmey-archerheritage.com/index ... ail&id=291
Sportief fietsend!
Re: Locomotief Tour de France (dateren framenummer)
Langzaam maar gestaag ben ik de fiets aan het schoonmaken. Onder de dikke laag lichtgroene verf komt de originele metallic groene lak tevoorschijn. Helaas te zeer beschadigd om nog te kunnen gebruiken.
Had deze fiets origeel ook biezen? Ik kan ze niet terugvinden.
Op de linker achterpat vond ik het framenummer: 551788. Wie kan helpen met de datering?
Wie heeft er al eens nieuwe decals/stickers laten maken van die op de schuine buis "Locomotief" op de horizontale buis "tour de france" en die op de zitbuis "Locomotief Vederlicht"? Ik ben ge"interesseerd in de resultaten ervan.
Groet,
Ben
Had deze fiets origeel ook biezen? Ik kan ze niet terugvinden.
Op de linker achterpat vond ik het framenummer: 551788. Wie kan helpen met de datering?
Wie heeft er al eens nieuwe decals/stickers laten maken van die op de schuine buis "Locomotief" op de horizontale buis "tour de france" en die op de zitbuis "Locomotief Vederlicht"? Ik ben ge"interesseerd in de resultaten ervan.
Groet,
Ben
Code: Selecteer alles
[img]https://www.flickr.com/photos/16940904@N08/14216862233/[/img]
Re: Locomotief Tour de France
Het bouwjaar is 1965. Zie het dateringsboekje van De Oude Fiets.
-
Re: Locomotief Tour de France
of hiervelophile schreef:Hallo Viscount,
Kijk eens hier:
http://www.classicrendezvous.com/Benelu ... France.htm
Groet, Wiel
http://www.m-gineering.nl/oldtech.htm
/Marten