driewieler uit 1900 maar wie weet hier wat van?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Alex400

driewieler uit 1900 maar wie weet hier wat van?

Bericht door Alex400 »

Dag medeforum leden, morgen haal ik deze oude trike. Er wordt gezegd dat hij uit 1900 komt. Ik ga de eigenaar nog vragen hoe hij dat denkt. Maar kent iemand deze trike?

En wat is zoiets eigenlijk waard? Want ik hem geen idee.

Afbeelding
Maarten Waarlé

Re: driewieler uit 1900 maar wie weet hier wat van?

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Alexander,

De trike ,diewieler op de foto zou wel eens ouder kunnen zijn.
Dit model werd als volwassen fiets met iets grotere wielen dan deze gebouwd in de periode 1888- 1892.Kijk maar eens op de site van Sterba bij the gallery. Daar staat een Clement driewieler die er wel iets van weg heeft (1889).
Je kan eigenlijk zeggen dat het model driewieler af te leiden is van wat er in de betreffende periode aan tweewielers gebouwd werd.
Dit lijkt een kindermodel. De volwassen fietsen hadden vaak achterwielen van plm 1 meter doorsnede.
Rond 1900 zien de driewielers er uit als gewone fietsen qua stuur spatborden frame aan de voorkant etc.
Waarde van zo`n ding in volwassen vorm en goede staat is enkele duizenden euro`s.
Kinder model stukken minder in prijs en in slechte staat ook nog eens een stuk minder.

Leuk ding toch , dat wel. En als het per ongeluk in nederland gebouwd is (waar je meestal niet achter komt)dan heeft het een behoorlijke culturele waarde.
Groeten,
Maarten
Alex400

Re: driewieler uit 1900 maar wie weet hier wat van?

Bericht door Alex400 »

Vandaag opgehaald. Hij lijkt helemaal origineel. Heeft blok ketting. Alles is gesmeed en niet gelast. De eigenaar heeft hem van een oude man die hem in de kar naar oud ijzer wou rijden. Deze man had er achter aan gereden en toen deze fiets overgenomen. Check de mooie details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie