Stuur, zadel, voor- en achterdrager zijn modern. Maar ook met de rest is er iets aan de hand. Te beginnen met het model: Sport F. Ik kan me geen Sport F van Gazelle herinneren, ook niet uit folders of prijslijsten. Ken iemand dit model wel?
Het framenummer op de ondere balhoofdlug is 2023848, dus eind 1966. Maar zo oogt de fiets helemaal niet.
Van boven naar onder: het balhoofdset is niet origineel, het lijkt iets moderns. De balhoofdlugs en ook andere lugs zijn zoals van een Gazelle Super Licht of een Sport E van eind jaren 60. Het balhoofdplaatje hoort in 1966 nog zwart bedrukt te zien, de bruine zoals deze hier zijn pas van 1-2 jaar later. Het kroonstuk is nog het oude jaren 60 Gazelle-kroonstuk. Het Gazelle-logo op de voorvork is weer jaren 80.
Conclusie: hier heeft iemand een Super Licht of Sport E van 1966 met een jaren 70 plaatje en originele jaren 80 Gazelle-belettering omgetoverd tot een mij niet bekend model Sport F. Zou hier onze Asterduc zijn vingers in het spel gehad hebben? Ik zie hem ervoor aan

Maar dan is er nog een probleem:
De bovenste uiteinden van de staande achtervork horen bij zo'n Super Licht of Sport E uit te zien als op de rechter foto. Maar dat is duidelijk niet zo (links). Wie heeft er aan het frame gerommeld? Dat wil ik onze zuidelijke Gazelle-restaurateur toch niet in de schoenen schuiven.
Kortom, ik snap weinig van deze fiets. Misschien een ongeluk gehad (staande achtervork) en toen in de jaren 80 in de Gazelle-fabriek weer opnieuw opgebouwd? Waarom dan een jaren 70 plaatje? En waar slaat "Sport F" op?
Groeten,
fietser