vreemde Gazelle

Vragen, discussies en info over sportfietsen.
fietser

vreemde Gazelle

Bericht door fietser »

Ik was er al bijna voorbij gefietst, toen sprong deze Gazelle in mijn oog:
gazelle-0.jpg
gazelle-0.jpg (187.44 KiB) 9316 keer bekeken
Stuur, zadel, voor- en achterdrager zijn modern. Maar ook met de rest is er iets aan de hand. Te beginnen met het model: Sport F. Ik kan me geen Sport F van Gazelle herinneren, ook niet uit folders of prijslijsten. Ken iemand dit model wel?

Het framenummer op de ondere balhoofdlug is 2023848, dus eind 1966. Maar zo oogt de fiets helemaal niet.
gazelle-2.jpg
gazelle-2.jpg (222.38 KiB) 9316 keer bekeken
Van boven naar onder: het balhoofdset is niet origineel, het lijkt iets moderns. De balhoofdlugs en ook andere lugs zijn zoals van een Gazelle Super Licht of een Sport E van eind jaren 60. Het balhoofdplaatje hoort in 1966 nog zwart bedrukt te zien, de bruine zoals deze hier zijn pas van 1-2 jaar later. Het kroonstuk is nog het oude jaren 60 Gazelle-kroonstuk. Het Gazelle-logo op de voorvork is weer jaren 80.

Conclusie: hier heeft iemand een Super Licht of Sport E van 1966 met een jaren 70 plaatje en originele jaren 80 Gazelle-belettering omgetoverd tot een mij niet bekend model Sport F. Zou hier onze Asterduc zijn vingers in het spel gehad hebben? Ik zie hem ervoor aan :!: :?:
gazelle-4.jpg
gazelle-4.jpg (77.28 KiB) 9316 keer bekeken
Maar dan is er nog een probleem:
gazelle-3.jpg
gazelle-3.jpg (46.63 KiB) 9316 keer bekeken
De bovenste uiteinden van de staande achtervork horen bij zo'n Super Licht of Sport E uit te zien als op de rechter foto. Maar dat is duidelijk niet zo (links). Wie heeft er aan het frame gerommeld? Dat wil ik onze zuidelijke Gazelle-restaurateur toch niet in de schoenen schuiven.

Kortom, ik snap weinig van deze fiets. Misschien een ongeluk gehad (staande achtervork) en toen in de jaren 80 in de Gazelle-fabriek weer opnieuw opgebouwd? Waarom dan een jaren 70 plaatje? En waar slaat "Sport F" op?

Groeten,
fietser
asterduc

Re: vreemde Gazelle

Bericht door asterduc »

die heb je goed gespot Fietser.
Heel raadselachtig maar tegelijk ook erg origineel (tenminste, kleine details zoals het stuur niet in beschouwing genomen).

Ik zou het niet weten, maar ooit liet iemand mij weten dat er bij Gazelle niet zelden kleine speciale series werden gemaakt.
Zo bijvoorbeeld voor de verhuurdienst op Texel. Het bruin/gele plaatje wijst wat in die richting.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
asterduc

Bericht door asterduc »

nog even dieper gekeken.

- Gazelle op het balhoofd is niet ingekleurd. Dat ben ik nog niet tegengekomen, ook niet op die fietsen met wit balhoofd.

In combinatie met de nieuwere vork, het balhoofdplaatje, de platkop klinknagels, nieuwe balhoofdset en stuur zou ik denken dat de fiets vooraan een ongeval heeft gehad en voorzien is van nieuwe lak en vork.

- Gazelle Sport F: kan ik nergens terug vinden. Speciale serie of overlakking bij Gazelle of dhz project

- achtervork: hieromtrent heb ik te weinig informatie. Jacques heeft enkele modellen en is een 'pierke just' wat dat betreft, misschien dat hij hier meer details rond kan vertellen. Jacques, kijk ook eens naar de staander, had Gazelle toen al een plaatje tussen de onderliggende achtervork? ik dacht het niet.

- opvallend toch wel hoeveel onderdelen er 'wel' conform zijn. Het kettingscherm bvb is een een superlicht versie (als ik het juist heb). Ook de derailleur lijkt sterk op een Allvit. Ook conform. De pedalen, daarvan zou je verwachten dat ze niet origineel zijn, mis dus! De Altenburger remmen, crancks, ...

- opmerkelijk ook: het draadje dat achter het balhoofd uit de onderbuis komt.

Heel eigenwijze fiets!
berkers41

Bericht door berkers41 »

De stickering van type Sport F heb ik al ooit eerder gezien.
Dit lijkt in elk geval een Respray van 'n originele Sport E uit midsixties. Daarmee is het raadselachtige er wel af denk ik.
Ter bevestiging:
De achtervork is type Sport E: zie foto.
Kettingscherm werd ook gemonteerd op Sport E in 1966.
Balhoofd zonder gouden belettering = teken van Respray?
Platte klinknagels in 1966? Yes.
Seventies/eighties zijn:
Balhoofdlager maar wel kwaliteit: type 2e Gen. Dura Ace.
Spatborden + achterlicht.
Dragers zijn Japanse kwaliteits dingen! Zaten ook op Koga Miyata's in seventies.
Mooie Fiets nog, toch?
Bijlagen
Jawel: plaatje onder liggende vork in 1966.
Jawel: plaatje onder liggende vork in 1966.
standaard-Sport-E-1966.jpg (116.01 KiB) 9266 keer bekeken
Platte klinknagels waren er in 1966 ook.
Platte klinknagels waren er in 1966 ook.
balhoofd-sport-E-1966.jpg (106.6 KiB) 9266 keer bekeken
Staande vork = identiek Sport E
Staande vork = identiek Sport E
achtervork&lugs-sportE-1966.jpg (166.02 KiB) 9266 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
fietser

Bericht door fietser »

Hallo Jacques, Ed,

Dat van de achtervork geeft inderdaad de doorslag - geen grotere ingrepen bij deze fiets dan een professionele lakbeurt en natuurlijk wat onderdelen vervangen. Toch blijf ik de modelnaam "Sport F" raadselachtig vinden, ik zal er in de toekomst meer op letten. En het bruin bedrukte balhoofdplaatje hoort er ook niet op, dat is van rond 1970 terwijl de lakbeurt gezien de voorvork-transfers tien jaar later plaatsgevonden zal hebben.
Ook de derailleur lijkt sterk op een Allvit.
De derailleur was geen Allvit maar iets moderns (jaren 90 of zo). Staat alleen niet op mijn foto's.

Mooi Sport E, Jacques! Ik zie hem niet tussen jouw Picasa- of flickr-foto's staan. Recente aanwinst?

Groeten,
Herbert
asterduc

Bericht door asterduc »

berkers41 schreef:Platte klinknagels in 1966? Yes.
je hebt helemaal gelijk, ik merk het ook net op mijn sportfietsjes van 2de helft jaren 60.
Denk dat het rond de overgangstijd van het aluminium naar plastic achterlicht mee gewijzigd is.
Gerard

Bericht door Gerard »

He jongens....

Sport F bestaat gewoon, dat is toch bekend?
Ik had er een in mijn collectie, ziehier de link naar deze fiets op mijn Picasa album.
Moet wel toegeven dat ik problemen had om de fiets te dateren.

https://picasaweb.google.com/1131430858 ... 0298006002

Fietsje is naar een bekende gegaan wiens voornaam met een 'F' begon, dat vond hij dus wel interessant.

Groet,
Gerard.
varkensneus achterlicht Gazelladdict
peterl

Bericht door peterl »

De sport F is een bij Juncker gemaakte fiets. Hij komt overeen met de Juncker Tourist Trophy. Een fiets van toen koste ongeveer F 300,-. Je vindt ze ook in Locomotief en Simplex uivoering.

PeterL.
berkers41

Bericht door berkers41 »

fietser schreef:...Mooi Sport E, Jacques! Ik zie hem niet tussen jouw Picasa- of flickr-foto's staan. Recente aanwinst?

Groeten,
Herbert
Deze heb ik jaren gehad, maar recent verkocht!
Reden? Voor mij alleen nog Gazelle Licht en -Super Licht.
Ik stuur je nog wel een HR foto.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
fietser

Bericht door fietser »

De sport F is een bij Juncker gemaakte fiets. Hij komt overeen met de Juncker Tourist Trophy.
Ah, dat brengt licht in de zaak! In een Gazelle-prijslijst van begin 1968 (het jaar van de overname van Juncker door Gazelle) staat nog niets van een Sport F - logisch, dat zal niet eerder dan misschien eind 1968 begonnen zijn. En in 1971 kwam het einde van de fabriek in Apeldoorn, ik ga er van uit dat dat ook het einde van de Sport F was.
Sport F bestaat gewoon, dat is toch bekend? Ik had er een in mijn collectie, ziehier de link naar deze fiets op mijn Picasa album. Moet wel toegeven dat ik problemen had om de fiets te dateren.
Mij was het niet bekend, jouw (voormalige) fiets is de eerste echte Sport F die ik zie, na die "false" die ik onlangs gespot had. Het framenummer van jouw fiets is ook duidelijk een Juncker-nummer, dus is de fiets van tussen 1969 en 1971. Het model is kennelijk maar een korte periode van max. 3 jaar gemaakt en daarmee zeldzaam. Zeldzamer dan een Fongers BB of een Simplex zweeffiets. Had je hem maar niet weggedaan... ;)

Groeten,
fietser
Plaats reactie