Locomotief Tour de France

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
fietser

Re: Locomotief Tour de France

Bericht door fietser »

Het is wel mooi wat velophile en m-gineering laten zien, maar deze Locomotief Tour de France is toch van eenvoudigere aard. Of je moet voor de racefiets-upgrade als eerste de bagagedrager eraf flexen. :shock:

Zo stond de Locomotief destijds in de folder:
Loco-tdf.jpg
Loco-tdf.jpg (231.02 KiB) 5745 keer bekeken
Over de biezen en transfers: Er zaten ongetwijfeld biezen op maar ik ben daar nog geen voorbeeld van tegengekomen. De late TdF verkocht niet meer zo goed als in de jaren 50. Misschien is het nog het beste om op je eigen fiets te kijken (voorzichtig te werk gaan bij het verwijderen van de verf)? En op de zadelbuis zal geen "Locomotief Vederlicht" gestaan hebben, Vederlicht was een naam van Union.

Groeten,
fietser
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Kunt u nog wat foto's van uw fiets posten?

Mvg, Y.
Sportief fietsend!
Viscount

Bericht door Viscount »

Bedankt voor je reactie. De fiets die ik heb lijkt het meest op de "9" variant. Ondanks dat er andere onderdelen gemonteerd zijn. Ik krijg de foto's vanaf Flickr niet doorgelinked naar dit forum. Zal zo de andere mogelijkheid uitproberen.
Durabo88

Bericht door Durabo88 »

Beste Viscount,

Ik zie de foto's niet op het forum, maar wel via flickr. Het is inderdaad jammer dat de fiets is overgeschilderd. Nu is het de kunst de fiets te ontlakken op een manier waarbij je alleen de potverf verwijdert en niet de originele moffel. Moffel kan tegen hogere temperaturen dan potverf, dus ik denk dat je met het heteluchtpistool ver kunt komen. Het is natuurlijk alleen hopen dat de schilder het frame niet eerst opgeschuurd heeft. Bij het verhitten kun je wel transfers verliezen, deze zijn niet tegen de hitte bestand.

Het voorwiel is overigens niet origineel, hier hoort een alu weinmann velg in. Is de achternaaf nog een originele Sturmey Archer FW Four Speed (staat als het goed is op de naaf)? Als dat zo is heb je alleen nog de tweedelige versnellingspin en de versteller nodig.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
remurk

Bericht door remurk »

De belettering en biezen op de jaren '50 Locomotief Tour de France Touring modellen is wezenlijk anders dan die in de jaren 60. Ik heb 2 TdFT's in fletsblauwe kleur uit de fifties, met goudkleurige biezen en letters, alsmede een zeegroene TdF lichtgewicht (met Reynolds frame en Campa patten) uit de 60er jaren. Als je een keer wilt komen kijken om het verschil te zien ben je welkom. Groet, Rutger
Viscount

Re: Locomotief Tour de France (eindelijk foto's)

Bericht door Viscount »

Locomotief Tour de France.jpg
Locomotief Tour de France.jpg (369.35 KiB) 5697 keer bekeken
Goedemorgen, heb vanochtend tijd genomen om wat foto's te bewerken en die met jullie te delen. Komende dagen gevuld met leuke familie-aangelegenheden en dus geen tijd om aan de fiets te werken.

Ik heb veel aan jullie scherpe observaties en maak graag gebruik van de uitnodigingen om eventueel jullie fietsen te komen bekijken (ter vergelijk).
Locomotief Tour de France front.jpg
Locomotief Tour de France front.jpg (434.98 KiB) 5696 keer bekeken
Locomotief Tour de France achtertrein.jpg
Locomotief Tour de France achtertrein.jpg (321.88 KiB) 5696 keer bekeken
Locomotief Tour de France achternaaf.jpg
Locomotief Tour de France achternaaf.jpg (245.79 KiB) 5696 keer bekeken
Locomotief Tour de France  achterlicht.jpg
Locomotief Tour de France achterlicht.jpg (314.74 KiB) 5696 keer bekeken
Locomotief Tour de France stem plus stuur.jpg
Locomotief Tour de France stem plus stuur.jpg (208.91 KiB) 5696 keer bekeken
Locomotief Tour de France dynamo Solar.jpg
Locomotief Tour de France koplamp Nordlicht.jpg
Locomotief Tour de France koplamp Nordlicht.jpg (188.26 KiB) 5696 keer bekeken
Bijlagen
Locomotief Tour de France dynamo Solar.jpg
Locomotief Tour de France dynamo Solar.jpg (249.12 KiB) 5696 keer bekeken
berkers41

Bericht door berkers41 »

Beste Viscount,

Via onderstande Picasa-link kom je bij meer foto's van mijn locomotiefs Tour de france Touring uit de fifties.
Bijlagen
Impressie van TdFT uit 1956
Impressie van TdFT uit 1956
Locomotief-TdF-frnr555652.jpg (202.58 KiB) 5694 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
berkers41

Bericht door berkers41 »

-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
remurk

Bericht door remurk »

Hallo Viscount, ik denk dat je TdF oorspronkelijk een soort zeegroene kleur heeft gehad, zoals de mijne op de foto. Het is een moeilijke kleur om te fotograferen want hij is meer groenig dan de blauwachtige kleur op de foto. oorspronkelijk hebben er creme-kleurige kunststof spatborden, waarschijnlijk Bluemels, op gezeten. Na restauratie komen die er bij mij ook weer op.
Groet, Rutger
Bijlagen
Foto (751) - kopie.JPG
Foto (751) - kopie.JPG (50.74 KiB) 5688 keer bekeken
remurk

Bericht door remurk »

Oh ja, het frame is niet van Reynolds, maar van ROBU6LM Leight Weight Tube. Groet, Rutger
Plaats reactie