carbidlamp Radsonne

Vragen, discussies en info over verlichting, bagagedragers, reclamevoorwerpen, fietsprullaria etc.
Plaats reactie
Denis waut

carbidlamp Radsonne

Bericht door Denis waut »

Hallo fietsers en kenners,

Van op de afvalcontainer (!!!) een oude carbidlamp kunnen redden.

Van het merk Radsonne. Na wat internetsurfen blijkt dit een duits merk te zijn, van voor 1930; ...maar verder relatief weinig over dit welbepaald type kunnen vinden.
Kunnen jullie mij een lichtje opsteken :D ?
Jaartal? Op welk genre fiets hoort zo'n lamp? En neen het is a priori niet mijn bedoeling deze weg te doen (maar zeg nooit nooit ...), maar enig idee van de waarde van zo'n verlichtingselement?

Er zijn geen blutsen, felle krassen of andere beschadigingen. Het glas is heel en ongebarsten; enkel de spiegel is niet meer optimaal (gepikeerd en met een kras/barst?). Vijzen en andere open te draaien delen functioneren ook nog ... .

Met vriendelijke groeten,
Denis
Bijlagen
Afb7306.jpg
Afb7306.jpg (355.54 KiB) 4718 keer bekeken
Afb7307.jpg
Afb7307.jpg (412.29 KiB) 4718 keer bekeken
Afb7305.jpg
Afb7305.jpg (480.8 KiB) 4718 keer bekeken
Afb7304.jpg
Afb7304.jpg (465.4 KiB) 4718 keer bekeken
Afb7303.jpg
Afb7303.jpg (438.02 KiB) 4718 keer bekeken
Stakkes

Re: carbidlamp Radsonne

Bericht door Stakkes »

beste Denis,

ik stuit ook altijd op hetzelfde probleem bij informatie vinden over carbidelampen. je vindt er bijna nergens info over, en zeker niet op het uitgebreide internet.

ik ben benieuwd naar welk model of welk bouwjaar deze lamp heeft.

vriendelijke groeten Stakkes
maartenB

Bericht door maartenB »

voor de liefhebbers zijn er een aantal uitstekende boeken van Peter Card te koop over Carbidlampen.
Verder weet ik er weinig van, maar Radsonne was een zeer veel voorkomend merk.
Kijk anders eens op ebay.de. - en dan niet de vraagprijzen, maar de verkoopprijzen.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Denis waut

Goedemorgen!

Een duits mailtje naar aanleiding van de site http://www.karbidlampen-sammler.de/ heeft me een antwoord opgeleverd:

Da hast Du eine schöne Lampe gefunden. Dieses Modell ist aber eigentlich für Leichtmotorräder gedacht, weniger für Fahrräder. Die Lampe von Radsonne ist aus den 30er Jahren, gebaut von der Firma Peter Schlesinger hier in Deutschland.

...geeft al net wat meer info. Op de vraag wat zo'n ding eigenlijk wel waard zou kunnen zijn, is er geen antwoord gekomen. Waarschijnlijk zoveel waard als hetgeen een gepassioneerde er voor wenst te geven?!

Groetjes,
Denis
Denis waut

En nogmaals goedemorgen,

De dag lijkt gunstig te zijn voor carbidlampbezitters! Het regent (niet alleen buiten) maar ook antwoorden! Via www.antiekefietsverlichting.nl een zeer leuk antwoord gekregen:

het beyreft hier een zgn kogel lamp ( gezien het model) uit ca 1900 en is van Duitse makelij en oordpronkelijk voor de Franse markt, hij ziet er compleet uit en is niet echt zeldzaam, wat hij wel is is erg vuil, zet m thuis in de gootsteen, spuit m goed in met WC eend blauw, laat t max 5 min intrekken en borstel m goed schoon met warm water met n oude tandenborstel, hij is dan als herboren, herhaal zonodig deze handeling, spoel m goed na met warm water om alle resten van de WC eend te verwijderen, t is behoorlijk agressief spul, poets m daarna op met poetsmiddel en n zachte doek, de verzamelwaarde is ca 30 euro en behoort uitsluitend op een fiets, ik hoop je wat wijzer te hebben gemaakt, mocht je nog meer vragen hebben, aarzel niet, met vriendelijke groet Ad v Kats
Plaats reactie