Ik heb mij DCR al in het Gespot topic gezet, maar ik vraag mij ook af welk bouwjaar de fiets zal zijn? Het framenummer is 782090. Wellicht weten jullie hier het fijne van?
De datéring van DCR is moeilijk. In ieder geval komen er gedurende sommige perioden verschillende combinaties van cijfers en letters voor en het is waarschijnlijk dat DCR frames aangeleverd heeft gekregen van uiteenlopende bouwers die de frames reeds van een code/nummer voorzien hadden. Mijn eigen DCR heb ik met behulp van de administratie van het bedrijf, in het eind van de 70-er jaren, op de maand nauwkeurig kunnen bepalen. Maar omdat DCR in 1982 failliet is verklaard en de administratie, na inbeslagname, verloren lijkt te zijn gegaan is dat momenteel niet mogelijk. De fiets op de foto is, te oordelen naar belijning en belettering, in ieder geval van na 1963 en mogelijk veel later gebouwd. Kijk eens of er op de achternaaf een jaartal is ingeslagen, dat behulpzaam kan zijn (in dat geval graag even een pb aan mij). Ik ben bezig met onderzoek naar het merk en in de databank zijn ook wat nummers ingevoerd. Overigens, het fietsje ziet er netjes uit!
Wim
Laatst gewijzigd door wimjansen op 30 mei 2014, 10.08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de info! In de achternaaf staat geen jaartal helaas, alleen een S-logo van "Sachs" met daaronder "Torpedo Schweinfurt" en de nummers 2.8 en 36 (als ik me niet vergis).
Op het remgedeelte vond ik wel de letter V en daarboven de letter Z. Na wat speurwerk kwam ik op de site http://hubstripping.wordpress.com/torpedo-duomatic-fs/ die leerde dat na 1975 die letters het jaartal aangeven. De onderste letter is het bouwjaar, de V is 1977. De achternaaf komt dus uit 1977, wat misschien niet hoeft te zeggen dat de fiets uit dat jaar komt, maar toch
Overigens kan ik geen priveberichten versturen, maar het DCR logo zit niet op het achterspatbord:
Als deze DCR van de eerste eigenaar is geweest en in deze nette staat bij jou is gekomen is het inderdaad wel waarschijnlijk dat het bouwjaar van de fiets 1977 (of mogelijk later) is, het lijkt me niet zo logisch dat de naaf onderwijl vervangen zou zijn.
Bedankt voor de aanvullende foto en succes met de verkoop.