Raleigh Golden Arrow
Raleigh Golden Arrow
Ik heb sinds kort een Raleigh fiets. Hij was in behoorlijk verwaarloosde staat, heeft erg lang in een schuur gestaan. Ik heb hem inmiddels helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Het is een interessante fiets. Ik weet niet zoveel over Raleigh, daarom wat vragen .
Het is een geheel verchroomd model "Golden arrow" er staat verder nog "supersport" op. De fiets is volgens de eigenaar ergens uit de jaren '50. Hij is nog erg origineel zelfs de banden zijn waarschijnlijk origineel. Er is alleen een kettingkastje en verliching op gezet. Het chroom komt gelukkig nog vrij gaaf onder de roest vandaan, alleen op het voorspatbord is het chroom wat afgebladderd. Hij is van een fietsenmaker geweest die er erg zuinig op was. Het verhaal over de fiets krijg ik verder nog.
Hieronder een aantal foto's;
ik heb de volgende vragen:
- Kan iemand aan de hand van het framenummer het bouwjaar bepalen.
- Heeft iemand een catalogus of afbeelding van deze fiets.
- het achter wiel heeft aan de andere kant ook schroefdraad voor een freewheel, zou de fiets van oorsprong met twee freewheels zijn uitgerust zodat je het wiel kon omdraaien? Op het voorwiel zitten mooie vleugelmoeren met een "R", die missen op het achterwiel.
groet Theo
Het is een geheel verchroomd model "Golden arrow" er staat verder nog "supersport" op. De fiets is volgens de eigenaar ergens uit de jaren '50. Hij is nog erg origineel zelfs de banden zijn waarschijnlijk origineel. Er is alleen een kettingkastje en verliching op gezet. Het chroom komt gelukkig nog vrij gaaf onder de roest vandaan, alleen op het voorspatbord is het chroom wat afgebladderd. Hij is van een fietsenmaker geweest die er erg zuinig op was. Het verhaal over de fiets krijg ik verder nog.
Hieronder een aantal foto's;
ik heb de volgende vragen:
- Kan iemand aan de hand van het framenummer het bouwjaar bepalen.
- Heeft iemand een catalogus of afbeelding van deze fiets.
- het achter wiel heeft aan de andere kant ook schroefdraad voor een freewheel, zou de fiets van oorsprong met twee freewheels zijn uitgerust zodat je het wiel kon omdraaien? Op het voorwiel zitten mooie vleugelmoeren met een "R", die missen op het achterwiel.
groet Theo
- Bijlagen
-
- IMG_5830.JPG (234.46 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_5833.JPG (313.59 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_5834.JPG (305.64 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_5836.JPG (219.17 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_5838.JPG (289.38 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_5843.jpg (38.9 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_6309.jpg (63.27 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_6311.JPG (214.51 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_6313.JPG (206.12 KiB) 9256 keer bekeken
-
- IMG_6316.JPG (326.53 KiB) 9256 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
- HJvMontfort
Re: Raleigh Golden Arrow
Wat een heerlijke fiets Theo, mag ik vragen hoe u hem gevonden heeft?
Moeilijk te zeggen de leeftijd van zo'n fiets.
Ik kan het aan een Engelse kennis vragen?
Wellicht is het achterwiel een star/freewheel wiel zoals de oude doortrappers wel eens hebben?
Moeilijk te zeggen de leeftijd van zo'n fiets.
Ik kan het aan een Engelse kennis vragen?
Wellicht is het achterwiel een star/freewheel wiel zoals de oude doortrappers wel eens hebben?
Laatst gewijzigd door HJvMontfort op 6 jun 2014, 22.16, 1 keer totaal gewijzigd.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
- HJvMontfort
Oeps
Laatst gewijzigd door HJvMontfort op 6 jun 2014, 22.15, 1 keer totaal gewijzigd.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Theo, een prachtige en interessante fiets; ik ben reuze benieuwd naar de herkomst. Ik kan hem niet terugvinden in mijn eigen Raleigh documentatie. Misschien zou een "special" kunnen zijn? Merkwaardig is bovendien dat het gebruik van de benaming "Golden" dat bij mij alleen bekend is van BSA rijwielen en niet van Raleigh. BSA had bijvoorbeeld de typen Golden Streak, Golden Wings, Golden Wraith, Golden Clubman en Golden Flash. De vorkkroon en de remmen zijn echter wel weer onmiskenbare Raleigh elementen. Groet, Rutger
Ja, prachtig ding, Theo. Ben benieuwd of je documentatie boven water kunt halen om er de juiste kettingkast en verlichting bij te kunnen zoeken.
Wat zit er trouwens een disproportioneel groot zadel op.
Groet,
Arjan
Wat zit er trouwens een disproportioneel groot zadel op.
Groet,
Arjan
-
Dag Theo,
Sheldon Brown heeft op z`n site heel uitgebreid de serienummers van Raleigh neer gezet.
T en dan een reeks getallen zou van 1934 zijn.
Na de oorlog heeft Raleigh het nog eens andersom gebruikt getallen eindigend met een T.
Jou Raleigh zal zeker het vroege nummer zijn.
Bijzonder frame hoor. Ik heb gekeken in de Engelse biblitheek
maar kom niet verder in de tijd dan 1930.
Dar staan wel vergelijkbare fietsen maar met minder fraaie lugs en zonder derailleur. Ook de benaming golden Arrow staat daar niet tussen.
Wel een achterwiel met twee tandwielen 18 T freewheel en aan de andere kant een 16T vaste. De lichte sportieve modellen hebben alle vleugelmoeren maar zonder de gestileerde R
De rood-gouden kroon is van Wesling de Amsterdamse importeur van Raleigh.
Er onder staat iets in de trant van Importeur voor Nederland en colonieen
Groeten,
Maarten
Sheldon Brown heeft op z`n site heel uitgebreid de serienummers van Raleigh neer gezet.
T en dan een reeks getallen zou van 1934 zijn.
Na de oorlog heeft Raleigh het nog eens andersom gebruikt getallen eindigend met een T.
Jou Raleigh zal zeker het vroege nummer zijn.
Bijzonder frame hoor. Ik heb gekeken in de Engelse biblitheek
maar kom niet verder in de tijd dan 1930.
Dar staan wel vergelijkbare fietsen maar met minder fraaie lugs en zonder derailleur. Ook de benaming golden Arrow staat daar niet tussen.
Wel een achterwiel met twee tandwielen 18 T freewheel en aan de andere kant een 16T vaste. De lichte sportieve modellen hebben alle vleugelmoeren maar zonder de gestileerde R
De rood-gouden kroon is van Wesling de Amsterdamse importeur van Raleigh.
Er onder staat iets in de trant van Importeur voor Nederland en colonieen
Groeten,
Maarten
Dag Theo,
In de folder van 1935 vinden we dit model terug:
http://threespeedhub.com/wp-content/upl ... 935-UK.pdf
Er is dan nog geen derailleur gemonteerd, maar die kan later zijn toegevoegd.
Groeten, Wiel
In de folder van 1935 vinden we dit model terug:
http://threespeedhub.com/wp-content/upl ... 935-UK.pdf
Er is dan nog geen derailleur gemonteerd, maar die kan later zijn toegevoegd.
Groeten, Wiel
bedankt voor jullie reacties.
ik had zelf al wel op google dit model gezien, maar ken het framenummersysteem van Raleigh niet.
ik heb vandaag de trapas er uitgehaald en op nieuw in het vet gezet. Er staat "36" op , zie foto. Ik vermoed dus dat de fiets uit 1936 is. Hij is dus wel erg mooi bewaard gebleven voor die leeftijd. Ik ga meer informatie vragen aan de mevrouw uit deventer van wie ik hem gekregen heb. Haar vader was in ieder geval fietsenmaker in Brabant en is naar Deventer verhuist waar ze nu een verlichtingszaak hebben.
De derailleur van Simplex is ook erg mooi. Nooit gezien , een systeem waarbij via een kettinkje door de deraileur (net als bij een SA 2 versn. naaf) via een veer de derailleur in een andere stand gezet kan worden. Het zadel is een Terry zadel, waarschijnlijk ook wel origineel.
onder de rood-gouden kroon staat inderdaad Wesling Amsterdam.
groet Theo
ik had zelf al wel op google dit model gezien, maar ken het framenummersysteem van Raleigh niet.
ik heb vandaag de trapas er uitgehaald en op nieuw in het vet gezet. Er staat "36" op , zie foto. Ik vermoed dus dat de fiets uit 1936 is. Hij is dus wel erg mooi bewaard gebleven voor die leeftijd. Ik ga meer informatie vragen aan de mevrouw uit deventer van wie ik hem gekregen heb. Haar vader was in ieder geval fietsenmaker in Brabant en is naar Deventer verhuist waar ze nu een verlichtingszaak hebben.
De derailleur van Simplex is ook erg mooi. Nooit gezien , een systeem waarbij via een kettinkje door de deraileur (net als bij een SA 2 versn. naaf) via een veer de derailleur in een andere stand gezet kan worden. Het zadel is een Terry zadel, waarschijnlijk ook wel origineel.
onder de rood-gouden kroon staat inderdaad Wesling Amsterdam.
groet Theo
- Bijlagen
-
- IMG_6322.JPG (173.4 KiB) 9174 keer bekeken
Website over de Burgers rijwielfabriek| www.burgers-enr.net
da's een fijne verrassing, theo, zo mooi op leeftijd!
aan de afbeelding in de brochure te zien, zal dit inderdaad het originele zadel zijn. prachtig! kettingscherm en verlichting eraf en hij is weer origineel.
gefeliciteerd!
groet,
arjan
aan de afbeelding in de brochure te zien, zal dit inderdaad het originele zadel zijn. prachtig! kettingscherm en verlichting eraf en hij is weer origineel.
gefeliciteerd!
groet,
arjan
Interessant en leerzaam! Nog één opmerking: de derailleur is niet van 1936, maar een naoorlogse Simplex "Champion du Monde" of een Simplex "Tour de France". Schakelt prima, mits goed gemonteerd, gereinigd, geolied en afgesteld. Zie pag 156 van "The dancing Chain" van Frank J. Berto. Groet, Rutger