Op de heenreis zat ik nog even door mijn favorieten te bladeren op marktplaats en daar stonden nog steeds de twee Gruno fietsen uit Winschoten te koop... Omdat mensen die ik nog nooit eerder heb gesproken mij inmiddels al herkennen als 'de Gruno man' heb ik de stoute schoenen aangetrokken en beide verkopers maar even gebeld.
Daar waar de verkoper van de Gruno damesfiets al 40 e-mailtjes gehad bleek te hebben over de damesfiets was ik bij de Gruno herenfiets de enige die gereageerd had...
Hoewel de herenfiets veel geld moest kosten en er bij een nadere bestudering veel treurig was aan de fiets heb ik hem, nadat ik de verkoper al het plastic (wat hij apart voor de fiets aangeschaft had) heb laten verwijderen, toch opgeladen en mee genomen. Ik ken weinig mensen met Gruno's uit het Winschoten tijdperk dus ze zijn gewoon erg schaars...
Wat ik inmiddels van de fiets weet:
1. De fiets komt uit het Winschoten tijdperk Gruno-Adek en is dus ergens tussen 1926 en 1939 vervaardigd. Zelf heb ik gevoelsmatig minder met de Adek toevoeging. Puur Gruno is net als puur Fongers (ipv. PFG of Intercycle) toch mooier.
2. De fiets heeft een 'opgereden' frame en is dus blijkbaar eens ergens tegen aan gereden.
3. Stuur, zadel, pedalen, kettingkast zijn niet origineel.
4. Bij de spatborden zou ik 'bultrug' spatborden verwachten die je ook op Fongers fietsen ziet.
5. De velg van het achterwiel en de achternaafnaaf zijn denk ik niet origineel. In de naaf staat favorit 3. Iemand bekend met het jaartal dat dit vertegenwoordigd?
6. Het balhoofdplaatje is gelukkig nog aanwezig. Ik begin te begrijpen waarom er hiervan zo weinig bewaard zijn gebleven. Ze zitten er erg 'gammel' en knullig op.
7. Leuk detail zijn de aangelaste nokken voor de bagagedrager die blijkbaar bij Gruno ook al in de jaren 30 werden gebruikt.
8. De voornaaf is nog origineel en het voorwiel heeft Kron Prinz (of is het gewoon Kronprinz zonder het ventiel...

9. Het framenummer is 23.79386. Je zult straks zien dat het framenummer van de damesfiets hier erg dicht bij ligt... De '23' staat voor de hoogte van de zitbuis die 23 inch is oftewel 58,5 cm.
Ik ben er nog niet goed over uit wat ik met de fiets ga doen. Qua studie object is hij in ieder geval zeker interessant. Ook is het frame voor mij in de juiste maat. Ook ben ik benieuwd of beide fietsen de befaamde 'certus' bout bevatten.
Eerst maar eens de foto's!