trapas gezocht voor een Uni-Vouwfiets uit 1969
-
trapas gezocht voor een Uni-Vouwfiets uit 1969
Ik ben een oude Uni-Vouiw fiets aan het opknappen. Deze fiets is uit 1969 en heeft grote emotionele waarde voor mijn vrouw. Hij is van haar oma geweest.
Ik ben nu op zoek naar een traps voor deze fiets. Zie bijgevopegde foto. Weet iemand misschien hoe en waar ik mogelijkerwijs nog aan zo'n as kan komen? De Union fabriek kan me helaas niet meer helpen.
Dank alvast voor de reactie.
Re: trapas gezocht voor een Uni-Vouwfiets uit 1969
Ik heb 'm zelf niet liggen, maar wellicht een andere forumbezoeker wel. Het lijkt op, en is misschien ook wel, een Thompson-trapas, maar die ken ik alleen met het kettingblad vast gemonteerd.
Zo op de foto zie ik het niet, maar is er iets mis met de trapas, waardoor je vervanging zoekt?
Ik weet niet hoe origineel je de fiets wilt houden, je zou er bij gebrek aan beter eventueel een inslagtrapas in kunnen zetten:
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... -b-v-spie/
Deze zijn in verschillende diameters verkrijgbaar, i.i.g. 35 en 40 mm, wellicht nog andere. Of ze ook in juiste lengtemaat verkrijgbaar zijn weet ik zo niet.
Groet, Gert
Zo op de foto zie ik het niet, maar is er iets mis met de trapas, waardoor je vervanging zoekt?
Ik weet niet hoe origineel je de fiets wilt houden, je zou er bij gebrek aan beter eventueel een inslagtrapas in kunnen zetten:
http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... -b-v-spie/
Deze zijn in verschillende diameters verkrijgbaar, i.i.g. 35 en 40 mm, wellicht nog andere. Of ze ook in juiste lengtemaat verkrijgbaar zijn weet ik zo niet.
Groet, Gert
-
Hoi Gert V.
Dank je zeer voor je snelle reactie. De ingefreesde sleuf voor de cranckspie aan een zijde is helemaal uitgelubberd, zodat ik de trapper niet meer vastgezet krijg.
Het zou mooi zijn als er nog ergens een originele trapas te vinden zou zijn, maar ik zou al heel erg tevreden zijn als ik een vervangende as zou kunnen vinden. Bedankt voor je tip met de link. Ik zal even kijken of daar iets geschiktst voorhanden is.
groet, Huub - EIndhoven
Dank je zeer voor je snelle reactie. De ingefreesde sleuf voor de cranckspie aan een zijde is helemaal uitgelubberd, zodat ik de trapper niet meer vastgezet krijg.
Het zou mooi zijn als er nog ergens een originele trapas te vinden zou zijn, maar ik zou al heel erg tevreden zijn als ik een vervangende as zou kunnen vinden. Bedankt voor je tip met de link. Ik zal even kijken of daar iets geschiktst voorhanden is.
groet, Huub - EIndhoven
huub,
er zijn meer maten aan een trapas dan enkel de lengte.
ook de dikte kan verschillen (soms maar 0,1 mm) en de schroefdraad van de cones, dat zijn de loopvlakken van de kogeltjes.
Ik heb diverse maten nieuw liggen en ook nog een paar gebruikt.
In je frame zitten waarschijnlijk 2 potten (cups) geperst waar de kogels in draaien.
Tik er heel voorzichtig eens een uit het frame en geef dan aan wat de diameter is van het deel dat in het frame is geperst. 40 MM?
succes,
Maarten
er zijn meer maten aan een trapas dan enkel de lengte.
ook de dikte kan verschillen (soms maar 0,1 mm) en de schroefdraad van de cones, dat zijn de loopvlakken van de kogeltjes.
Ik heb diverse maten nieuw liggen en ook nog een paar gebruikt.
In je frame zitten waarschijnlijk 2 potten (cups) geperst waar de kogels in draaien.
Tik er heel voorzichtig eens een uit het frame en geef dan aan wat de diameter is van het deel dat in het frame is geperst. 40 MM?
succes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
Hoi maartenB
Bedankt voor je reactie. De diameter was inderdaad 40 mm. Ik heb de as vervangen door een complete inpers trapas. De originele as met cups bewaar ik uiteraard.
Het fietsje is nu weer bruikbaar en mijn vrouw is er bijzonder blij mee. Zie foto.
groet, Huub - Eindhoven
Bedankt voor je reactie. De diameter was inderdaad 40 mm. Ik heb de as vervangen door een complete inpers trapas. De originele as met cups bewaar ik uiteraard.
Het fietsje is nu weer bruikbaar en mijn vrouw is er bijzonder blij mee. Zie foto.
groet, Huub - Eindhoven
- Bijlagen
-
- Uni-Vouwfiets
- uni-vouwfiets.jpg (186.98 KiB) 3808 keer bekeken