De achterste spatbordstang van de BD bleek helaas de geest gegeven te hebben. Nou zijn die stangen wel te koop bij de gemiddelde fietswinkel, maar die glimmen ten opzichte van de rest van de fiets toch iets te hard. Heeft iemand een tip om deze op een mooie manier te verouderen (of toevallig nog een exemplaar liggen)?
Groet,
Dennis
Hoe kan ik zwarte lak mooi verouderen?
-
Re: Hoe kan ik zwarte lak mooi verouderen?
ik zal wel iets doms vragen, maar wat is een BD? een model Fongers? Die stangen zijn niet zomaar te koop. Ze zijn veel dikker dan wat je nu in de winkel koopt. Binnen dit forum zul je ze wel kunnen krijgen denk ik.
Verouderen doe ik door meerdere lagen verf op te brengen en het dan met schuurpapier 600 dof te schuren. Daarna poetsen, bijvoorbeeld met Commandant Groen. Als je ergens op een hoekje door de lak schuurt, gewoon laten roesten.
Veel werk, goed resultaat.
Verouderen doe ik door meerdere lagen verf op te brengen en het dan met schuurpapier 600 dof te schuren. Daarna poetsen, bijvoorbeeld met Commandant Groen. Als je ergens op een hoekje door de lak schuurt, gewoon laten roesten.
Veel werk, goed resultaat.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Dag Dennis,
Leuk te lezen dat je begonnen bent met de restauratie!
Ik zou gewoon een oude Fongers spatbordstang gebruiken. Daar zit ook de 'bult' al in bij het punt waar je de twee schroefjes vastmaakt aan het spatbord. Mijn ervaring is ook dat deze zeker tot de jaren 60 nagenoeg hetzelfde zijn.
Het is dat ik gisteren op de HZ (ook een Fongers...
) een spatbordstang moest vervangen anders had je deze kunnen krijgen. Mogelijk dat ik er nog wel eentje heb liggen.
Een paar weken geleden heb ik er nog drie verkocht via marktplaats. Ik kan de koper nog wel even voor je contacten. Deze woont gelukkig niet overzees maar gewoon in Zoetermeer. Je zult dan wel moeten rekenen op een bedrag tussen de 5-10 euro.
Er zullen trouwens vast wel meer mensen zijn die een Fongers spatbordstang hebben liggen. De BD 60 uit 1936 is een goede bestemming in ieder geval! Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen rondom de fiets.
Leuk te lezen dat je begonnen bent met de restauratie!
Ik zou gewoon een oude Fongers spatbordstang gebruiken. Daar zit ook de 'bult' al in bij het punt waar je de twee schroefjes vastmaakt aan het spatbord. Mijn ervaring is ook dat deze zeker tot de jaren 60 nagenoeg hetzelfde zijn.
Het is dat ik gisteren op de HZ (ook een Fongers...

Een paar weken geleden heb ik er nog drie verkocht via marktplaats. Ik kan de koper nog wel even voor je contacten. Deze woont gelukkig niet overzees maar gewoon in Zoetermeer. Je zult dan wel moeten rekenen op een bedrag tussen de 5-10 euro.
Er zullen trouwens vast wel meer mensen zijn die een Fongers spatbordstang hebben liggen. De BD 60 uit 1936 is een goede bestemming in ieder geval! Ik ben benieuwd naar je verdere ervaringen rondom de fiets.
Neem eens een kijkje op mijn website: http://www.fongersgroningen.nl
Met dat verouderen kan mijn zoon je wel helpen denk ik, al is het een hele fiets, leen hem een paar weken aan hem uit en je krijgt hem "verouderd" terug.
Denk dat ik nog wel oude nieuwe voorraad spatbordstangen van Fongers heb liggen voor 10 euro per stuk.
Gr.Nico
Denk dat ik nog wel oude nieuwe voorraad spatbordstangen van Fongers heb liggen voor 10 euro per stuk.
Gr.Nico
-

Voor 10 euro per stuk neem ik ze graag over, kunt u me mailen op mijn prive e-mail (ik ben nog geen lid

@Jasper: de fiets komt verrassend goed onder de dikke laag troep vandaan, de velgen zijn ook lang niet zo roestig als gedacht. Ik heb de komende tijd ivm cursus wat weinig rek in mijn vrije uren, maar zodra ik weer wat meer kan en ga doen, hou ik jullie op de hoogte.
Groet,
Dennis