Hallo allemaal,
Sinds enkele dagen lees ik hier allerlei leerzaams en het is wel zo netjes me even voor te stellen. Ik woon in Siebengewald ben de trotse bezitter van 2 Durabo fietsen. Een omafiets uit 1953 (volgens de datum op de torpedo achteras) en een opafiets die ouder is maar daar weet ik de leeftijd niet van omdat de achteras verroest is. Technisch zijn beide fietsen inmiddels redelijk in orde maar vooral de herenfiets heeft veel roest. Er zit echter geen speling meer in de assen en er liggen "nieuwe" banden op. De zadels waren beide zeer slecht en zijn vervangen door 2 Lepper Primeurs. Aan de damesfiets werd helaas nogal wat geverfd en dat probeer ik er nu heel voorzichtig af te halen. Wellicht dat ik aan de lak verder niets doe en de fietsen alleen wat oppoets met rode fietsolie of Owatrol.
Adviezen en suggesties zijn uiteraard altijd welkom en ik zal binnenkort nog wel wat foto's plaatsen.
Durabo dames- en herenfiets
Durabo dames- en herenfiets
- Bijlagen
-
- Durabo omafiets 1953
- EA_DSCN0988_1000x667.jpg (483.87 KiB) 3436 keer bekeken
Re: Durabo dames- en herenfiets
Beste Partagas,
Bijzonder dat er zo even iemand met twee Durabo's op de proppen komt. Het is namelijk een heel klein merk en dus is er niet veel spul meer van over. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer foto's, vooral ook van de herenfiets.
Zelf heb ik een oma toerfiets met trommelremmen uit 1938 en een herensportfiets uit 1959 van Durabo.
Hebben jouw fietsen groene biezen?
Groeten, Y.
Bijzonder dat er zo even iemand met twee Durabo's op de proppen komt. Het is namelijk een heel klein merk en dus is er niet veel spul meer van over. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer foto's, vooral ook van de herenfiets.
Zelf heb ik een oma toerfiets met trommelremmen uit 1938 en een herensportfiets uit 1959 van Durabo.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Dit is de damesfiets zoals ie er op dit moment uitziet. Technisch helemaal in orde maar de lak is niks aan gedaan alleen gepoetst met (rode) fietsolie. Voorlamp is een Philips, achterlampje Koets maar ben ik nog aan het schoonmaken (overheen geverfd). Dynamo die er nu op zit is niet origineel maar die wordt nog vervangen door een oude Empo.
Bagagerekje voor zit er op omdat m'n vrouwtje dat nu eenmaal graag wilde
Bagagerekje voor zit er op omdat m'n vrouwtje dat nu eenmaal graag wilde

- Bijlagen
-
- Damesfiets gepoetst
- EA_DSCN1026_100x667.jpg (485.82 KiB) 3385 keer bekeken
Dit is de Durabo herenfiets. Helaas weet ik hier het exacte bouwjaar niet van. Op de achternaaf (van het Oostenrijkse merk Styria) staat "51" dus dat zal het bouwjaar wel ongeveer zijn.
Technisch gezien is de fiets perfect maar ik heb niks aan de lak gedaan. Wel al veel roest verwijderd van de spaken et cetera en daarna in de olie.
In tegenstelling wat sommigen hier doen met een staalborstel gebruik ik een messingborstel.
Het Lepperzadel heeft jarenlang dienst gedaan op de fiets van mijn schoonvader en ik vind het er goed bij passen.
Technisch gezien is de fiets perfect maar ik heb niks aan de lak gedaan. Wel al veel roest verwijderd van de spaken et cetera en daarna in de olie.
In tegenstelling wat sommigen hier doen met een staalborstel gebruik ik een messingborstel.
Het Lepperzadel heeft jarenlang dienst gedaan op de fiets van mijn schoonvader en ik vind het er goed bij passen.
- Bijlagen
-
- Durabo herenfiets
- EA_DSCN1029_1000x667.jpg (489.61 KiB) 3375 keer bekeken
-
- Embleem
- EA_DSCN1038_67x1000.jpg (499.65 KiB) 3375 keer bekeken
-
- merkplaatje
- EA_DSCN1037_667x1000.jpg (498.31 KiB) 3375 keer bekeken
Groene biezen zie ik nergens. Waar er nog iets te zien is lijken ze goudkleurig. Waar kan ik trouwens foto's van jouw fietsen zien?Durabo88 schreef:Bijzonder dat er zo even iemand met twee Durabo's op de proppen komt. Het is namelijk een heel klein merk en dus is er niet veel spul meer van over. Ik ben erg nieuwsgierig naar meer foto's, vooral ook van de herenfiets.
Groeten, Y.
Groeten, E.
Mijn omafiets: http://oudefiets.nl/forum/viewtopic.php ... rabo#p4848
De andere post heeft denk ik nog op het oude forum gestaan.
Groeten, Y.
De andere post heeft denk ik nog op het oude forum gestaan.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!