Erg leuke vondst, deze Raleigh! Temeer omdat het met die Wesling-transfer echt een oorspronkelijke sportfiets voor de Nederlandse markt is, geen naderhand ingevoerde fiets. Dat was toch nog wel een zeldzaamheid in 1936. De full chrome-uitvoering onderstreept de extravagante smaak van de koper nog eens. Otto vertelde ooit dat deze chroom-Raleighs vooral in zuidelijke landen verkocht werden (ook nog in de jaren 70) waar dat meer gewild was.
Het omgedraaide stuur oogt wel erg vreemd zo. Waar ik nog benieuwd naar ben is de framegeometrie. Als je het ziet zitten, meet dan eens de framehoogte, wielbasis, bovenbuislengte (hart-op-hart) en schuine onderbuis (h-o-h) op. Zou dat hetzelfde zijn als bij de jaren 50/60 Raleighs met 26" wielen, of hanteerden ze bij Raleigh in de jaren 30 nog een extremere geometrie? De Engelsen kennende zou ik verwachten dat ze een eenmaal gevonden "oplossing" niet meer veranderd hebben
ik heb de fiets inmiddels helemaals schoongemaakt en weer gemonteerd. Nu het stuur niet meer omgekeerd zit, ziet hij er al veel beter uit. zie foto's. Alleen het chroom van het voorspatbord is afgebladderd, de rest is nog erg gaaf. weet iemand hoe je dit het beste kan behandelen zonder het hele spatbord weer opnieuw te laten verchromen?
fietser: kan je me aangeven hoe ik de fietsgeometrie precies moet meten? de framehoogte is in ieder geval 54 cm. de wielbasis is ongeveer 106 cm, als je tenminste ongeveer meet vanaf de punten waar de banden de grond raken.
Inderdaad stukken prettiger gezicht zo met het stuur in normale stand. Wat de framegeometrie betreft:
- framehoogte is ongetwijfeld een inchmaat. Kan het dus ook 535mm (=21 inch) zijn i.p.v. 540?
- wielbasis: afstand tussen voorwielas en achterwielas (dat meet nauwkeuriger dan de punten waar de banden de grond raken, al is het verder hetzelfde)
- bovenbuis: de horizontale buis, hart op hart, dus steeds op de middenlijn van de buizen gemeten. Alsof de buizen maar uit dunne lijnen bestaan, en dan van het kruispunt balhoofdbuis/bovenbuis tot het kruispunt zadelbuis/bovenbuis.
- schuine onderbuis: de buis van de ondere balhoofdlug tot de trapas, ook dit hart op hart waarbij het punt onderaan het middelpunt van de trapas is.
Prachtige fiets, Theo, maar toch 1 opmerking: de ketting loopt verkeerd door de derailleur. Moet bij dergelijke oude types net andersom dan bij moderne. Zie bijgaande link. Groet,
Rutger
Ja, fraai exemplaar, heb van de week de chrome Raleigh aangeschaft uit Brussel,die eerder genoemt werd op dit forum,kreeg hem niet uit mijn hoofd,vooral omdat hij ongebruikt is,en dat is toch wel uniek,zo ook het verhaal van de vorige eigenaar,die hem aan de muur had hangen als kunst/design uit de 70er jaren.
Bedankt voor het opmeten van jouw Raleigh. De meest opvallende waarde (en het meest vervelend voor jou) is eigenlijk de geringe framehoogte. De lengte is gematigd, en de balhoofdhoek (indirect af te leiden uit de lengte van de schuine onderbuis) ook. Voor een Engelse fiets is dit allemaal erg Nederlands, vergelijkbaar met een jaren 50 Locomotief-sportfiets.