restauratie germaan weduwefiets
Re: restauratie germaan weduwefiets
Ja, ik zal het framenummer ook meteen meenemen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
-
Hoi Joost,
Heb je het verklikkerglaasje al ontvangen? Ben benieuwd naar het eindresultaat
Gr, Peter
Heb je het verklikkerglaasje al ontvangen? Ben benieuwd naar het eindresultaat
Gr, Peter
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Jazeker vanochtend ontvangen, Bedankt man nu is die weer compleet!
Kreeg een stukje koplamp met het glaasje erin, nou het zijn kleine klinknageltjes dus de onderkant eraf geslepen van de kopjes met een dremeltje zodat ze door het gaatje eruit konden, daarna het messing plaatje geschuurt zodat de dikke aanslag eraf was en de zwarte verf, even polijsten en good as new (mis wel 2 sterren, waren al weg toen ik hem kreeg maar das geen ramp vind ik)

Nieuw glaasje gemaakt van doorzichtig plastiek, later doorzichtig rood gemaakt, veel mooier resultaat maar het logo sloot niet mooi meer aan, dan maar de oude erop.

Heb je inmiddels het geld al ontvangen?
met vriendelijke groet,
Joost
Kreeg een stukje koplamp met het glaasje erin, nou het zijn kleine klinknageltjes dus de onderkant eraf geslepen van de kopjes met een dremeltje zodat ze door het gaatje eruit konden, daarna het messing plaatje geschuurt zodat de dikke aanslag eraf was en de zwarte verf, even polijsten en good as new (mis wel 2 sterren, waren al weg toen ik hem kreeg maar das geen ramp vind ik)

Nieuw glaasje gemaakt van doorzichtig plastiek, later doorzichtig rood gemaakt, veel mooier resultaat maar het logo sloot niet mooi meer aan, dan maar de oude erop.

Heb je inmiddels het geld al ontvangen?
met vriendelijke groet,
Joost
Vandaag weer wat verder gegaan, Voorvork en de achtervork waren de enige onderdelen die nog bij het frame horen die gespoten moesten worden. Helaas zijn ze beide in slechte staat dus dat moet eerst aangepakt worden..
We beginnen met de voorvork:
Iemand heeft ooit een dynamosteuntje gebruikt met een metalen pin erin die in het metaal klemt zodat de dynamo niet kan bewegen als die erop zit, mooie oplossing maar jammer van de strakke vork. Je kunt het lekker laten zitten maar het zit nogal in het zicht, dat moet opgevult worden dus. Plamuur heeft geen lang leven, die vork knalt constant op en neer dus plamuur zal wel eruit komen na een tijdje, liever volstoppen met soldeer en mooi vlakschuren dus, lekker oldskool zoals ze dat vroegah al deden. Niet alles heb ik aangepakt alleen de diepste gaatjes en deukjes.

eerst kaalmaken, schuren waar de soldeer gaat komen, flux erop, verhitten en als het metaal langzaam die vreemde blauw met rode kleur begint te krijgen snel dichtsolderen, tussentijds even een drupje flux erop helpt prima om toch bij relatief lage temperatuur een betere hechting te gaan geven.

dan schuren zodat het glad is:

en dicht.
dan staat er helemaal bovenaan een diep ingekraste T in met een deukje, niet origineel. gewoon schade dus. Hup verhitten, fluxen en solderen die hap.

schuren maar

Nu heeeeel goed schoonmaken, vloeimiddel en primer zijn geen goede combinatie
primen maar

mooi strak geworden

kwartiertje wachten,beetje opschuren met scotchbrite, niet echt nodig maar beter voor de hechting van het zwart.

glanst net zo mooi als het frame!

Daarna de achtervork erbij gepakt, die is zo krom als maar kan en zat onder druk in het frame, de achtervork aan het frame is niet perfect recht maar het mag geen naam hebben eigenlijk, wiel past. fiets spoorde recht tijdens de testrit dus ik heb wel vertrouwen in.
tja hier word je niet blij van..

gedeeltelijk kaal gehaald, opgemeten hoeveel die weer naar binnen moet, precies waar die geknikt leek te zijn (nja geknikt niet echt, zat een deukje in en hij stond iets naar buiten). in de bankschroef en dan buigen, iets verder als moet want hij veert iets terug. 1e poging gelijk prima in het frame, heel rechter. Nu nog kijken of ik het deukje eruit kan halen en anders ook vullen met soldeer.
Zal foto's maken als ik verder kan met deze achtervork. Moet nu even aan de gang met een jaren 50 gazelle voor iemand die hem al 45 jaar lang dagelijks gebruikt
met vriendelijke groet,
Joost
We beginnen met de voorvork:
Iemand heeft ooit een dynamosteuntje gebruikt met een metalen pin erin die in het metaal klemt zodat de dynamo niet kan bewegen als die erop zit, mooie oplossing maar jammer van de strakke vork. Je kunt het lekker laten zitten maar het zit nogal in het zicht, dat moet opgevult worden dus. Plamuur heeft geen lang leven, die vork knalt constant op en neer dus plamuur zal wel eruit komen na een tijdje, liever volstoppen met soldeer en mooi vlakschuren dus, lekker oldskool zoals ze dat vroegah al deden. Niet alles heb ik aangepakt alleen de diepste gaatjes en deukjes.

eerst kaalmaken, schuren waar de soldeer gaat komen, flux erop, verhitten en als het metaal langzaam die vreemde blauw met rode kleur begint te krijgen snel dichtsolderen, tussentijds even een drupje flux erop helpt prima om toch bij relatief lage temperatuur een betere hechting te gaan geven.

dan schuren zodat het glad is:

en dicht.
dan staat er helemaal bovenaan een diep ingekraste T in met een deukje, niet origineel. gewoon schade dus. Hup verhitten, fluxen en solderen die hap.

schuren maar

Nu heeeeel goed schoonmaken, vloeimiddel en primer zijn geen goede combinatie
primen maar

mooi strak geworden

kwartiertje wachten,beetje opschuren met scotchbrite, niet echt nodig maar beter voor de hechting van het zwart.

glanst net zo mooi als het frame!

Daarna de achtervork erbij gepakt, die is zo krom als maar kan en zat onder druk in het frame, de achtervork aan het frame is niet perfect recht maar het mag geen naam hebben eigenlijk, wiel past. fiets spoorde recht tijdens de testrit dus ik heb wel vertrouwen in.
tja hier word je niet blij van..

gedeeltelijk kaal gehaald, opgemeten hoeveel die weer naar binnen moet, precies waar die geknikt leek te zijn (nja geknikt niet echt, zat een deukje in en hij stond iets naar buiten). in de bankschroef en dan buigen, iets verder als moet want hij veert iets terug. 1e poging gelijk prima in het frame, heel rechter. Nu nog kijken of ik het deukje eruit kan halen en anders ook vullen met soldeer.
Zal foto's maken als ik verder kan met deze achtervork. Moet nu even aan de gang met een jaren 50 gazelle voor iemand die hem al 45 jaar lang dagelijks gebruikt

met vriendelijke groet,
Joost
Hoi Joost,
Het framenummer van de Germaan is 6641BZ44.
Naast het nummer staat een G
Ik heb ook een paar foto's gemaakt van de belijning.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het framenummer van de Germaan is 6641BZ44.
Naast het nummer staat een G
Ik heb ook een paar foto's gemaakt van de belijning.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- DSCN8776.JPG (760.11 KiB) 9069 keer bekeken
-
- DSCN8774.JPG (666.21 KiB) 9069 keer bekeken
-
- DSCN8773.JPG (659.63 KiB) 9069 keer bekeken
-
- DSCN8759.JPG (694.8 KiB) 9069 keer bekeken
-
- DSCN8758.JPG (740.37 KiB) 9069 keer bekeken
- Hans van de Stouwe
Dit is even wat aanvulling over het pinnetje waarmee de dynamo vast werdt gezet. De dynamo werdt met de beugel vastzet en uit- gelijnd. Dan werdt het schoefje met geharde punt erin gedraaid. Dit was om de aarding met frame te maken.
Groet
Groet
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Hans van de Stouwe
Heb nog nooit zo'n mooi ingeslagen postcode gezien, maar het blijft een postcode.Het framenummer van de Germaan is 6641BZ44

'
Pfff!! Helemaal niet over nagedacht
Ik zal nog eens kijken maar je zult even tot vrijdag moeten wachten want de fiets staat in Beuningen bij haar eigenaresse.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Ik zal nog eens kijken maar je zult even tot vrijdag moeten wachten want de fiets staat in Beuningen bij haar eigenaresse.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het heeft even geduurd maar daar ben ik weer. Na de verkoop van mijn gazelle had ik alleen mijn racefiets nog als dagelijks vervoer/schoolfiets. In principe niet echt heel verkeerd maar hij had al vrij snel onderhoud nodig, derailleur schakelde bagger, trapas kraakte etc. Alles weer voor elkaar gemaakt.
Had al een tijdje een ombouwprojectje staan, oud belgisch raceframe wat ik om ging bouwen tot een fixed gear baanfiets. Deze rijd nu rond, alleen nog een keer als ik zin heb een andere achterwieltje spaken.
Heb de laatste tijd wel het een en ander aan de germaan gedaan, het stuur is kaalgehaald, geschuurd. waar nodig de gaten en scheurtjes dichtgesoldeerd en daarna weer in de primer gezet, ben nu even aan het kijken hoe ik de celloide laag na ga bootsen, of dit word zwarte verf of een breed stuk zwart krimpkous.
met vriendelijke groet,
joost
Had al een tijdje een ombouwprojectje staan, oud belgisch raceframe wat ik om ging bouwen tot een fixed gear baanfiets. Deze rijd nu rond, alleen nog een keer als ik zin heb een andere achterwieltje spaken.
Heb de laatste tijd wel het een en ander aan de germaan gedaan, het stuur is kaalgehaald, geschuurd. waar nodig de gaten en scheurtjes dichtgesoldeerd en daarna weer in de primer gezet, ben nu even aan het kijken hoe ik de celloide laag na ga bootsen, of dit word zwarte verf of een breed stuk zwart krimpkous.
met vriendelijke groet,
joost
- allardschaap
Hoi Charles,
Hoe is het met jou Germaan afgelopen?
Ik heb ook net een gekregen, denk een ui 1935 ongeveer.
Sluit ff een paar foto's bij om te vergelijken.
Groeten,
Allard
Hoe is het met jou Germaan afgelopen?
Ik heb ook net een gekregen, denk een ui 1935 ongeveer.
Sluit ff een paar foto's bij om te vergelijken.
Groeten,
Allard