even voorstellen

Nieuw op dit forum? Stel je even voor!
bartman

even voorstellen

Bericht door bartman »

Net een account aangemaakt (wel een keer tijd.. heb al zeer regelmatig plezier gehad van het forum) en meteen maar voorstellen. Ik ben Bart en ben zo'n 40 jaar met fietsen bezig als hobby. Eerst zelf de meest vreemde creaties maar daarna vooral bezig met opknappen en weggeven en waar mogelijk origineel maken en restaureren. Mijn eerste echte opknapper op mijn 16-de: een J-Rad. Mijn voorkeur ligt bij gazelle en ben nu bezig met het restaureren van een opoefiets uit de tweede helft van de 40-er jaren.
maartenB

Re: even voorstellen

Bericht door maartenB »

welkom op het forum, Bart.
Heb je die j-Rad nog?

succes met het sleutelen er heeft vast wel iemand een goed antwoord op je vraag over de trapas. Mijn idee is: waarom zet je er niet gewoon nieuwe kogellagers in?

groetjes.
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
bartman

Bericht door bartman »

Hi Maarten,

Yep, die heb ik nog. En geregistreerd in Zwitserland (http://www.j-rad.ch/img/regist/3147.JPG) op een site van een liefhebber. De moeite waard om eens naar te kijken.

Over de trapas: er is niets mis mee eigenlijk. Ik weet zelfs niet of ik ze ga gebruiken. Het gaat mij echt om de oorsprong/het verhaal er achter.

Gr, Bart
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Dag Bart,

Interessant die J rad.
Bij de ANWB staat er ook nog een te wachten op renovatie.
Daar ontbreekt het achterwiel. Ik vroeg me af of dat na te maken zou zijn zo`n systeem met kabels en freewheelen.
Weet jij uit jouw restauratieherinnering of dat er extreme onderdelen in zaten of dat het min of meer vermaakte standaard onderdelen waren?

Over de trapas kan ik wel iets zeggen, ik verhuis daarvoor naar het betreffende onderwerp
bartman

Bericht door bartman »

Wederom hoi Maarten,

Het achterwiel is geen rocket science als je het een keer open gehad hebt. Als ik mij niet vergis eigenlijk aan beide zijden een mechanisme vergelijkbaar met de kettingwiel zijde van een terugtraprem naaf.
Jaray was aardig serieus bezig (ook auto's etc) dus ik betwijfel of het hergebruik van materialen was. Er is een hele aardige bron te vinden op de CH pagina. Een restauratie verslag met foto's van de achternaaf en poelies. http://www.j-rad.ch/dipl1.html ongeveer op bladzijde 70. Lastig wordt waarschijnlijk het vrijloop mechanisme welke bediend wordt met een handel en met een kettinkje de as ingaat.
Ik ben niet nieuwsgierig maar ANWB?

Gr, Bart
bartman

Bericht door bartman »

Maarten,

Nog enkele plaatjes van het binnenwerk: http://www.j-rad.ch/img/nabe/index.html

Gr, Bart
asterduc

Bericht door asterduc »

Maarten,

voor enkele weken ben ik met Jacques terug gefietst van de RetroRonde in Vlaanderen en we hebben een tussenstop gemaakt in Snellegem, om er het privémuseum 'Velodroom' te bezichtigen.
Daar stond ook zo'n fiets. Het viel Jacques op dat de fiets niet achteruit kon.
Verder zag het mechanisme er allemaal heel simpel uit.

By the way: zij zoeken nog een beige voorband voor deze fiets. een 20 x 1 1/2, liefst Doeto.

Mocht je meerijden met de ORE rally in Oudergem, dat is het weekend van 12/13 juli, die bezoeken ook Velodroom dacht ik, ik meen tijdens de rit op zondag, maar ben daar niet zeker van.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
bartman

Bericht door bartman »

er zijn er dus nog genoeg... Ook bij Louwman (den haag) zag ik er vorig jaar een staan.
Ennuh: achteruit kan ze pas als het handeltje voor de vrijloop gebruikt wordt.

Bart
Maarten Waarlé

Bericht door Maarten Waarlé »

Ja, ze zijn in nederland ook behoorlijk verkocht, die J rad`s.

Bart, Leuk om die naaf nu eens van binnen te hebben gezien!

Niet onmogelijk om met behulp van een terugtrapnaaf zo iets te copieeren lijkt me. Een aandrijfkop moet dan wel gespiegeld worden om niet verkeerd om te werken.
Mogelijk doe ik het ooit eens voor die ANWB fiets ,wie weet.

Over de ANWB. Ze zijn uiteraard begonnen als fietsclub en in de beginjaren van de vorige eeuw is er bij hen al eens een plan geweest om een fietsmuseum te stichten. In oude ANWB gidsen (google books) is daar wel iets over terug te vinden.
In de loop van hun bestaan zijn er diverse fietsen blijven hangen. Ik heb een hoge bi en een safety voor hen nieuw leven ingeblazen. Ze zijn voor het publiek te zien op het hoofdkantoor in Den haag.
Naast die twee is er nog wat vroeg materiaal ,wat jaren 30 materiaal en dus die halve J rad.

groeten,
Maarten
bartman

Bericht door bartman »

Maarten,

Mocht je echt de tijd er voor willen nemen en een budget hebben, er is een mogelijkheid om de onderdelen op te meten en exact na te maken. Kwestie van mijn naaf uit elkaar halen. Tegen die tijd moet je het maar laten weten.

Gr, Bart
Plaats reactie