Informatie over trapas cassette met spie
Informatie over trapas cassette met spie
Ik ben op zoek naar informatie over een trap as cassette uit een 50-er jaren gazelle (schatting, helaas is frame en nummer niet beschikbaar). Het is dus een trapas met ingeperste kogellagers van SKF maar wel met een spie bevestiging voor de crank. Op de cassette zijn geen merktekens aangebracht of te vinden.
Weet iemand iets te vertellen over de oorsprong en of dit standaard geleverd werd door Gazelle?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
De crank op de as is er een als deze:
Weet iemand iets te vertellen over de oorsprong en of dit standaard geleverd werd door Gazelle?
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
De crank op de as is er een als deze:
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Informatie over trapas cassette met spie
Bart,
Zo`n cassette met vaste kogellagers is heel gebruikelijk voor Gazelle.
Gazelle gebruikte voor haar BSA type trapas ook een soort bus met aan een kant een nok om draaien te voorkomen. Dat zou je met enige nuance ook een cassette kunnen noemen.
Gazelle heeft vanaf plm 1940 gebruik gemaakt van het bus of cassette systeem .Daarvoor zaten de lagers en of afdichting direkt in het frame geschroefd.
V groef kogellagers zijn als rijwieltoepassing geintroduceerd door Simplex. Haar patent daarover dateert van 1909.
Bij Simplex hebben ze het de naam Cycloïde gegeven.
Snel daarna hebben zo wat alle nederlandse rijwielbouwers dit kogellager systeem gecopieerd. Je zou het als een typisch nederlands kenmerk kunnen zien: dure modellen in de serie hadden heel vaak kogellagers. Batavus , Burgers, Gruno en anderen hebben het toegepast. Fongers is als een van de weinigen niet met kogellagers bezig geweest (zo ver ik weet).
Gazelle dus wel en voegde in haar modellen serie de K (van kogellager) toe. Bijvoorbeeld Gazelle 8 K.
De trapas zo als je laat zien is een trapas uit een Gazelle K dus.
Als het goed is staan er ergens getalletjes voor maand en jaar.
Groeten,
Maarten
Zo`n cassette met vaste kogellagers is heel gebruikelijk voor Gazelle.
Gazelle gebruikte voor haar BSA type trapas ook een soort bus met aan een kant een nok om draaien te voorkomen. Dat zou je met enige nuance ook een cassette kunnen noemen.
Gazelle heeft vanaf plm 1940 gebruik gemaakt van het bus of cassette systeem .Daarvoor zaten de lagers en of afdichting direkt in het frame geschroefd.
V groef kogellagers zijn als rijwieltoepassing geintroduceerd door Simplex. Haar patent daarover dateert van 1909.
Bij Simplex hebben ze het de naam Cycloïde gegeven.
Snel daarna hebben zo wat alle nederlandse rijwielbouwers dit kogellager systeem gecopieerd. Je zou het als een typisch nederlands kenmerk kunnen zien: dure modellen in de serie hadden heel vaak kogellagers. Batavus , Burgers, Gruno en anderen hebben het toegepast. Fongers is als een van de weinigen niet met kogellagers bezig geweest (zo ver ik weet).
Gazelle dus wel en voegde in haar modellen serie de K (van kogellager) toe. Bijvoorbeeld Gazelle 8 K.
De trapas zo als je laat zien is een trapas uit een Gazelle K dus.
Als het goed is staan er ergens getalletjes voor maand en jaar.
Groeten,
Maarten
Re: Informatie over trapas cassette met spie
Hoi Maarten,
Heel erg bedankt. En uitgebreid! Ik heb in al die jaren zelf niet eerder zo'n trap as in handen gehad en dan heb ik toch aardig wat Gazelle's onder handen gehad, laat staan andere Nederlandse fietsen. Heel erg bedankt en ik ga kijken of ik de nummers nog kan vinden. Waarschijnlijk net in het deel wat aangetast is (oppervlakkig..
) door corrosie maar ik ga zoeken.
Nogmaals bedankt en groet, Bart
Heel erg bedankt. En uitgebreid! Ik heb in al die jaren zelf niet eerder zo'n trap as in handen gehad en dan heb ik toch aardig wat Gazelle's onder handen gehad, laat staan andere Nederlandse fietsen. Heel erg bedankt en ik ga kijken of ik de nummers nog kan vinden. Waarschijnlijk net in het deel wat aangetast is (oppervlakkig..

Nogmaals bedankt en groet, Bart
Re: Informatie over trapas cassette met spie
had je dan verschillende uitvoering in die K-trapassen? Hier is een foto van de Gazelle K van 1940 die ik vorige maand verkocht, en die ziet er echt anders uit. De sluitmoer is veel meer zoals ik dat ook zie op mijn Simplex en Burgers met vast kogellagers.
Met gaatjes erin, zodat niet iedere zelfsleutelaar het lager kon openen.
Met gaatjes erin, zodat niet iedere zelfsleutelaar het lager kon openen.
- Bijlagen
-
- gazelle 1940 klein 003.jpg (53.73 KiB) 7902 keer bekeken
-
- IMG_0866.JPG (357.88 KiB) 7904 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Informatie over trapas cassette met spie
zo ver ik weet, en dat is aan de hand van de Gazelle fietsen die ik eens uit elkaar heb gehaald is het zo dat jouw type trapas met bus en grote ringen die deze bus borgen en met stofkappen met 4 gaten stamt uit 1935.
Ik heb eens een Gazelle K gehad uit 1934 en die had geen bus en geen borgringen maar draad direct in de lug.
Ergens na de oorlog is het type wat er bij jouw fiets in zat vervangen door een model wat er aan de buitenkant uit ziet als een BSA type, zo als die van Bart.
Zo ver ik weet zijn ze bij Gazelle tot nu toe kogellager assen blijven gebruiken. Ook in de trommelrem.
De introductie van de bus (cassette) bij het BSA type trapas van Gazelle is na 1939. Jouw groene Gazelle heeft nog geen bus maar direct ingeschroefde oversized cups.
De Gazelle uit 1936 van Harriët heeft de kleine (normale) BSA met klembouten èn borgring maar ik heb ook ooit eens een Gazelle 9 uit 1926 gehad die de oversized cups en grote kogels had direkt in het frame geschroefd en met wel een borgring en zonder klembouten. Mijn Gazelle 7 damesfiets uit 1931 heeft dat ook.
Die oversized cups zijn dus al behoorlijk oud.
Groeten,
Maarten
Ik heb eens een Gazelle K gehad uit 1934 en die had geen bus en geen borgringen maar draad direct in de lug.
Ergens na de oorlog is het type wat er bij jouw fiets in zat vervangen door een model wat er aan de buitenkant uit ziet als een BSA type, zo als die van Bart.
Zo ver ik weet zijn ze bij Gazelle tot nu toe kogellager assen blijven gebruiken. Ook in de trommelrem.
De introductie van de bus (cassette) bij het BSA type trapas van Gazelle is na 1939. Jouw groene Gazelle heeft nog geen bus maar direct ingeschroefde oversized cups.
De Gazelle uit 1936 van Harriët heeft de kleine (normale) BSA met klembouten èn borgring maar ik heb ook ooit eens een Gazelle 9 uit 1926 gehad die de oversized cups en grote kogels had direkt in het frame geschroefd en met wel een borgring en zonder klembouten. Mijn Gazelle 7 damesfiets uit 1931 heeft dat ook.
Die oversized cups zijn dus al behoorlijk oud.
Groeten,
Maarten
Re: Informatie over trapas cassette met spie
mijn 53er Gazelle opafiets no 8 had ook zo'n trapas, totdat deze afbrak op het tandwiel 

- Bijlagen
-
- oude-as1.jpg (13.44 KiB) 7880 keer bekeken
-
- oude-as2.jpg (27.12 KiB) 7880 keer bekeken
Less is more 

-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Informatie over trapas cassette met spie
Dat is leuk Nick,
Niet dat je as gebroken is natuurlijk maar wel dat je er mee komt. Dat maakt dat ze in 1953 nog dit zware type as leverde.
De as van Bart lijkt me meer het type wat bij de Gazelle sport modellen past. Misschien heeft Ed dit al eens gezien bij een van z`n Gazelles.
De lager-buitenmaat zal ook 35mm zijn ipv de 40 mm van het oude type.
Ik heb die 17mm binnen 35 mm buitenmaat ooit gebruikt om een Fongers cycloide te maken. De originele trapas van de Fongers was geheel verrot en die kleinere kogellagers paste er prima in.
Met een Simplex trapas dan wel..
Groeten,
Maarten
Niet dat je as gebroken is natuurlijk maar wel dat je er mee komt. Dat maakt dat ze in 1953 nog dit zware type as leverde.
De as van Bart lijkt me meer het type wat bij de Gazelle sport modellen past. Misschien heeft Ed dit al eens gezien bij een van z`n Gazelles.
De lager-buitenmaat zal ook 35mm zijn ipv de 40 mm van het oude type.
Ik heb die 17mm binnen 35 mm buitenmaat ooit gebruikt om een Fongers cycloide te maken. De originele trapas van de Fongers was geheel verrot en die kleinere kogellagers paste er prima in.
Met een Simplex trapas dan wel..
Groeten,
Maarten
Re: Informatie over trapas cassette met spie
Klopt ja, al is het niet echt veel voorkomend volgens mij, dit type as in jaren vijftig Gazelle's
De as heb ik ooit aan 'Fietser' gedoneerd, dus ik weet er geen maten meer van. Maar ik weet wel, dat er een hele dikke as in zat. Dus net zoals je zegt, van het zware type.
Wel mooi dat een en ander dan uitwisselbaar is
Hier nog een foto van de Gazelle waar de as uitkwam

Wel mooi dat een en ander dan uitwisselbaar is

Hier nog een foto van de Gazelle waar de as uitkwam

Maarten Waarlé schreef:Dat is leuk Nick,
Niet dat je as gebroken is natuurlijk maar wel dat je er mee komt. Dat maakt dat ze in 1953 nog dit zware type as leverde.
De as van Bart lijkt me meer het type wat bij de Gazelle sport modellen past. Misschien heeft Ed dit al eens gezien bij een van z`n Gazelles.
De lager-buitenmaat zal ook 35mm zijn ipv de 40 mm van het oude type.
Ik heb die 17mm binnen 35 mm buitenmaat ooit gebruikt om een Fongers cycloide te maken. De originele trapas van de Fongers was geheel verrot en die kleinere kogellagers paste er prima in.
Met een Simplex trapas dan wel..
Groeten,
Maarten
- Bijlagen
-
- gazelle 1953 asloos.jpg (123.15 KiB) 7867 keer bekeken
Less is more 

Re: Informatie over trapas cassette met spie
Hoi Maarten,
Nog even gekeken en geen nummers (behalve nummer van het lager) gevonden. Niet in het zicht althans. De as uit de bus tikken/persen zonder al te veel geweld lukte niet dus maar even zo gelaten (tips?). Wel de lagermaat opgemeten en die komt overeen met het lager nummer van SKF 6003 en met 35 buiten, 17 binnen en 10 breed.
Over het uitwisselen: ik vergeleek deze met een begin 50-er jaren BSA trapas op een fiets. Maten lijken gelijk maar de lug heeft niet de benodigde inkeping (rechthoekig). Dus die vlieger lijkt vooralsnog niet op te gaan.
Gr, Bart
Nog even gekeken en geen nummers (behalve nummer van het lager) gevonden. Niet in het zicht althans. De as uit de bus tikken/persen zonder al te veel geweld lukte niet dus maar even zo gelaten (tips?). Wel de lagermaat opgemeten en die komt overeen met het lager nummer van SKF 6003 en met 35 buiten, 17 binnen en 10 breed.
Over het uitwisselen: ik vergeleek deze met een begin 50-er jaren BSA trapas op een fiets. Maten lijken gelijk maar de lug heeft niet de benodigde inkeping (rechthoekig). Dus die vlieger lijkt vooralsnog niet op te gaan.
Gr, Bart
-
- Berichten: 2630
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Informatie over trapas cassette met spie
Hallo Bart,
Gazelle heeft in haar trapaslugs wel zo`n hapje er uit voor het vierkante anti-meedraai nokje. Dit alles tot een zeker jaar.
Mijn interesse gaat uit naar ouder materiaal zodat ik niet weet waar bepaalde uitvoeringen bij Gazelle stopte.
Dat geldt dan ook voor de getalletjes op de slijtage onderdelen bij Gazelle. Ik weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.In de periode dat ze dat toepaste drukte ze een getal voor de maand en een voor het jaar in hun onderdelen.
Waarschijnlijk waren het batch-nummers.
Een geautomatiseerde draaibank maakt op een dag voor een maand voorraad van een bepaald onderdeel en als er nou iets mis is met de afstelling van die draaibank dan kan later als een onderdeel niet juist is de rest worden terug gevonden aan de hand van het nummertje.
Al die onderdelen met dat nummer hebben waarschijnlijk de zelfde fout.
Het loshalen van zo`n trapas kan als de stofkappen ar af zijn .of tenminste de stofkap aan de zijde waar de as er uit moet. Simplex had op haar assen ook een moer maar Gazelle meen ik niet dus dan zou de as er uit moeten kunnen.
Strakke passing en roest kunnen hinderen en een pers werkt netter dan een hamer. Meestal raakt de boel beschadigd van timmeren.
Kan overigens goed zijn dat op het midden van de as nog twee getalletjes staan.
Groeten,
Maarten
Gazelle heeft in haar trapaslugs wel zo`n hapje er uit voor het vierkante anti-meedraai nokje. Dit alles tot een zeker jaar.
Mijn interesse gaat uit naar ouder materiaal zodat ik niet weet waar bepaalde uitvoeringen bij Gazelle stopte.
Dat geldt dan ook voor de getalletjes op de slijtage onderdelen bij Gazelle. Ik weet niet wanneer ze daar mee gestopt zijn.In de periode dat ze dat toepaste drukte ze een getal voor de maand en een voor het jaar in hun onderdelen.
Waarschijnlijk waren het batch-nummers.
Een geautomatiseerde draaibank maakt op een dag voor een maand voorraad van een bepaald onderdeel en als er nou iets mis is met de afstelling van die draaibank dan kan later als een onderdeel niet juist is de rest worden terug gevonden aan de hand van het nummertje.
Al die onderdelen met dat nummer hebben waarschijnlijk de zelfde fout.
Het loshalen van zo`n trapas kan als de stofkappen ar af zijn .of tenminste de stofkap aan de zijde waar de as er uit moet. Simplex had op haar assen ook een moer maar Gazelle meen ik niet dus dan zou de as er uit moeten kunnen.
Strakke passing en roest kunnen hinderen en een pers werkt netter dan een hamer. Meestal raakt de boel beschadigd van timmeren.
Kan overigens goed zijn dat op het midden van de as nog twee getalletjes staan.
Groeten,
Maarten